Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Druhý ekonomicky nejsilnější řetězec Kaufland, který v tuzemsku provozuje přes 140 prodejen, navýšil tržby ze 64 na 72 miliard korun, tedy přibližně o 12,5 procenta.
Vyplývá to z účetní závěrky zveřejněné v obchodním rejstříku, která se týká hospodaření firmy ve fiskálním roce od 1. března 2022 do 28. února 2023. Čistý zisk se ve stejném období zvýšil z 3,26 miliardy korun na 3,4 miliardy korun.
Kaufland si v minulém roce získal pozornost především díky rozjezdu tržiště Kaufland.cz, s nímž se vrhl na velmi konkurenční internetový trh. Na tržišti nabízí například spotřební zboží, vybavení domácnosti, elektroniku, potřeby pro zahradníky, bílé zboží a další sortiment.
Z loňských výsledků však zatím nelze vyvozovat, jak se tržišti dařilo, protože aktuální čísla reflektují finanční rok do 28. února 2023. Své tržiště v tuzemsku spustil Kaufland až v dubnu.
Výsledky řetězců s potravinami | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Tržby 2021 | Tržby 2022 | Změna % | Zisk 2021 | Zisk 2022 | Změna % | |
Lidl | 76,4 | 84,4 | 10 | 5,5 | 5,2 | –5 |
Kaufland | 64 | 72 | 12,5 | 3,3 | 3,4 | 4 |
Albert | 60,5 | 65,9 | 9 | 1,1 | 2,0 | 82 |
Tesco | 42,0 | 45,7 | 9 | 0,8 | 0,1 | –88 |
Penny Market | 42,2 | 48,7 | 15 | 0,9 | 1,2 | 33 |
Billa | 31,3 | 33,7 | 8 | 0,7 | 0,5 | –29 |
Globus | 24,4 | 24,9 | 2 | 0,581 | 0,594 | 2 |
Albert, Penny Market a Billa mají finanční rok shodný s kalendářním rokem. Lidl, Kaufland a Tesco mají finanční rok do 28. 2. Globus má finanční rok do 30. 6. Hodnoty v miliardách Kč. |
Sesterská společnost Kaufland eCommerce Fulfillment CZ provozuje rozsáhlý sklad v Chebu, který zajišťuje skladovací a logistické služby pro online platformu nejen v rámci Německa, ale i České republiky a Slovenska. V období do 28. února 2023 firma vykázala tržby 134 milionů korun a čistý zisk přes 9,2 milionu korun.
Kaufland patří spolu s Lidlem do skupiny německé Schwarz Gruppe, která zaměstnává přes 500 tisíc lidí. V Česku působí od roku 1998. Kromě maloobchodních prodejen různých formátů provozuje také dvě logistická centra a vlastní masozávod. V Česku zaměstnává přibližně 27 000 lidí. Řetězec působí také v Německu, na Slovensku, v Polsku, Chorvatsku, Rumunsku, Bulharsku a Moldavsku.
Hospodářské výsledky zveřejnila v posledních dnech také síť 16 hypermarketů Globus, která má na trhu nejmenší sílu ze sedmi nadnárodních obchodních sítí. Ve fiskálním roce do 30. června 2023 Globus nepatrně zvýšil tržby z 24,42 miliardy korun na 24,94 miliardy korun a čistý zisk z 581 milionů korun na 594 milionů korun.
Zatímco u konkurence tržby rostly vzhledem k vysoké inflaci mnohem rychleji, často i o více než deset procent, tržby Globusu se zvýšily jen o dvě procenta. Řetězec přitom za největší ekonomický problém uplynulého obchodního roku označil extrémně vysoký nárůst inflace, tažený zejména nárůstem cen energií, potravin a pohonných hmot. Spotřebitelské ceny se v roce 2022 meziročně zvýšily o 15,1 procenta a v prvním pololetí 2023 o 9,7 procenta.
„Zákazníci mění své nákupní chování a roste obrat u akčního zboží. Zákazník často omezuje své nákupy pouze na základní sortiment v nižších cenových hladinách a stále častěji vyhledává sortiment vlastních značek. Zaznamenali jsme pokles frekvence i množství nákupů,“ komentovala firma první polovinu roku 2023.
Globus má oproti konkurenci rozdílnou obchodní politiku. Soustředí se na širokou nabídku potravinářského i nepotravinářského zboží, má vlastní rozsáhlou výrobu včetně řeznictví, pekárny či vlastní restaurace v rámci hypermarketů a historicky také poskytuje méně slevových akcí. Kromě hypermarketů provozuje také maloformátové prodejny Globus Fresh a čerpací stanice.