Hlavní obsah

Kaufland poprvé utržil přes 70 miliard korun

Ilustrační foto.

Kaufland si upevnil pozici dvojky na českém trhu. Ve fiskálním roce do 28. února 2023 zvýšil tržby o osm miliard korun a mírně navýšil zisk. Internetové tržiště, které řetězec spustil, na to nemá vliv.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Druhý ekonomicky nejsilnější řetězec Kaufland, který v tuzemsku provozuje přes 140 prodejen, navýšil tržby ze 64 na 72 miliard korun, tedy přibližně o 12,5 procenta.

Vyplývá to z účetní závěrky zveřejněné v obchodním rejstříku, která se týká hospodaření firmy ve fiskálním roce od 1. března 2022 do 28. února 2023. Čistý zisk se ve stejném období zvýšil z 3,26 miliardy korun na 3,4 miliardy korun.

Kaufland si v minulém roce získal pozornost především díky rozjezdu tržiště Kaufland.cz, s nímž se vrhl na velmi konkurenční internetový trh. Na tržišti nabízí například spotřební zboží, vybavení domácnosti, elektroniku, potřeby pro zahradníky, bílé zboží a další sortiment.

Z loňských výsledků však zatím nelze vyvozovat, jak se tržišti dařilo, protože aktuální čísla reflektují finanční rok do 28. února 2023. Své tržiště v tuzemsku spustil Kaufland až v dubnu.

Výsledky řetězců s potravinami
Tržby 2021Tržby 2022Změna %Zisk 2021Zisk 2022Změna %
Lidl76,484,4105,55,2–5
Kaufland647212,53,33,44
Albert60,565,991,12,082
Tesco42,045,790,80,1–88
Penny Market42,248,7150,91,233
Billa31,333,780,70,5–29
Globus24,424,920,5810,5942
Albert, Penny Market a Billa mají finanční rok shodný s kalendářním rokem. Lidl, Kaufland a Tesco mají finanční rok do 28. 2. Globus má finanční rok do 30. 6. Hodnoty v miliardách Kč.

Sesterská společnost Kaufland eCommerce Fulfillment CZ provozuje rozsáhlý sklad v Chebu, který zajišťuje skladovací a logistické služby pro online platformu nejen v rámci Německa, ale i České republiky a Slovenska. V období do 28. února 2023 firma vykázala tržby 134 milionů korun a čistý zisk přes 9,2 milionu korun.

Kaufland patří spolu s Lidlem do skupiny německé Schwarz Gruppe, která zaměstnává přes 500 tisíc lidí. V Česku působí od roku 1998. Kromě maloobchodních prodejen různých formátů provozuje také dvě logistická centra a vlastní masozávod. V Česku zaměstnává přibližně 27 000 lidí. Řetězec působí také v Německu, na Slovensku, v Polsku, Chorvatsku, Rumunsku, Bulharsku a Moldavsku.

Hospodářské výsledky zveřejnila v posledních dnech také síť 16 hypermarketů Globus, která má na trhu nejmenší sílu ze sedmi nadnárodních obchodních sítí. Ve fiskálním roce do 30. června 2023 Globus nepatrně zvýšil tržby z 24,42 miliardy korun na 24,94 miliardy korun a čistý zisk z 581 milionů korun na 594 milionů korun.

Zatímco u konkurence tržby rostly vzhledem k vysoké inflaci mnohem rychleji, často i o více než deset procent, tržby Globusu se zvýšily jen o dvě procenta. Řetězec přitom za největší ekonomický problém uplynulého obchodního roku označil extrémně vysoký nárůst inflace, tažený zejména nárůstem cen energií, potravin a pohonných hmot. Spotřebitelské ceny se v roce 2022 meziročně zvýšily o 15,1 procenta a v prvním pololetí 2023 o 9,7 procenta.

„Zákazníci mění své nákupní chování a roste obrat u akčního zboží. Zákazník často omezuje své nákupy pouze na základní sortiment v nižších cenových hladinách a stále častěji vyhledává sortiment vlastních značek. Zaznamenali jsme pokles frekvence i množství nákupů,“ komentovala firma první polovinu roku 2023.

Globus má oproti konkurenci rozdílnou obchodní politiku. Soustředí se na širokou nabídku potravinářského i nepotravinářského zboží, má vlastní rozsáhlou výrobu včetně řeznictví, pekárny či vlastní restaurace v rámci hypermarketů a historicky také poskytuje méně slevových akcí. Kromě hypermarketů provozuje také maloformátové prodejny Globus Fresh a čerpací stanice.

Doporučované