Článek
Holítka, parfémy, tělové krémy, šampóny nebo mycí gely jsou kromě vůně a balení prakticky totožné, ale jejich cena se častokrát liší v závislosti na pohlaví zákazníka.
V americkém státě Kalifornie tuto praxi od Nového roku zakázali. Takzvaná „růžová daň“, která prodražovala výrobky pro ženy, ovlivňuje nejen menstruační pomůcky, ale také na první pohled barevně orientované výrobky pouze na jedno z pohlaví. Žena tak podle statistik v přepočtu průměrně mohla utratit o desítky tisíc korun ročně více než muž. Napsala to agentura Bloomberg.
Guvernér státu Kalifornie Gavin Newsom očekává, že zrušení růžové daně přispěje k větší transparentnosti finančních rozdílů mezi pohlavími. Návrh zákona oslavila na twitteru i autorka zákonu, poslankyně Rebecca Bauer-Kahanová.
„Tato legislativa ukončuje ‚růžovou daň‘ – sexistickou praxi účtovat ženám za zboží více než jejich mužským protějškům. Tímto podpisem se Kalifornie posunula o krok blíže k rovnosti pohlaví,“ prohlásila.
Náročné použití v praxi
Nová legislativa nepovoluje v Kalifornii účtovat jinou cenu za dva v podstatě stejné výrobky, které jsou však určeny pro opačná pohlaví. Nicméně zboží nesmí mít téměř žádné rozdíly ve výrobních materiálech a jejich zamyšlený způsob použití musí být obdobný. Zároveň je musí distribuovat stejná společnost.
Právě tyto složité podmínky však mohou záměr i přínosy nové normy zmařit. Například podle profesorky sociologie Elizabeth Grauerholzové je totiž srovnávání téměř nemožné. Očekává, že firmy na zrušení růžové daně odpoví mnohem většími vzhledovými odlišnostmi a změnami ve výrobě – a cenovou politiku nezmění.
Grauerholzová se tématem zabývá dlouhodobě. Před lety provedla studii s dalšími odborníky, která ukázala, že i muži zaplatí více za jisté produkty. Většinou jde například o pěny na holení nebo kolínské. Zvýšené ceny a ochotu si připlatit vysvětluje společenským tlakem na vzhled jedinců.
Růžová daň neovlivňuje pouze kosmetiku
Podle newyorské studie z roku 2015, která porovnala přes 700 produktů, je zřejmý největší cenový rozdíl mezi hygienickými potřebami, ale také oblečením nebo genderově odlišnými hračkami. Ženské produkty stojí o sedm procent více než ty mužské.
Zároveň studie odhalila maloobchodní taktiky, kdy zmíněné výrobky prodejci umisťují odděleně, aby si zákazníci cenového rozdílu nevšimli.
První studie, která zaznamenala rozdíly v naceňování na základě pohlaví, vznikla již v roce 1994. V Kalifornii o rok později vešel v platnost zákon, který zajišťuje stejné ceny u kadeřnických a krejčovských služeb.
Ačkoliv se problém růžové daně v USA řeší již od 90. let minulého století a americký Kongres v roce 2019 schválil na potírání této praktiky celostátní zákon, skutečná opatření zatím neplatí plošně. Některé americké společnosti však bojují proti genderovým rozdílům samy a na jejich výrobcích lze nalézt štítek „pink tax free“.
V Evropě se spíše debatuje o kontroverznější „tampónové dani“. Evropský parlament doporučil všem členským státům snížení daně z menstruačních pomůcek na pět procent, aby základní hygienické potřeby byly dostupné pro co největší masu lidí.