Článek
Technologičtí miliardáři Mark Zuckerberg a Elon Musk v poslední době žertují o tom, že spolu uspořádají zápas v kleci, a navzájem se „hecují“, kde a kdy se utkají ve slavném oktagonu. Ale ve světě byznysu už souboj začal.
Utkání začalo 5. července, kdy Zuckerberg spustil svou alternativu k Twitteru – síť Threads. Ani ne 24 hodin poté se k ní zaregistrovalo přibližně 30 milionů lidí a za necelých pět dní 100 milionů uživatelů. Stala se tak nejrychleji rostoucí aplikací a získala důvěryhodnost jako vážný soupeř ve světě sociálních médií, píše ve své analýze zpravodajský server BBC.
Threads
Aplikaci Threads spustila 5. července ve stovce zemí americká společnost Meta Platforms, pod kterou spadají také sociální sítě Facebook či Instagram nebo komunikační aplikace WhatsApp. V Evropě síť Threads zatím není k dispozici – firma vyhodnocuje unijní regulaci sdílení dat mezi novou platformou a sítí Instagram.
Síť Twitter, které nová platforma konkuruje, má kolem 350 milionů uživatelů. Firmu loni převzal podnikatel Elon Musk, který provedl řadu změn s cílem zlepšit hospodaření firmy. Někteří uživatelé jsou s tím ale nespokojeni a hledají alternativní platformy, nejčastěji se zmiňují sítě Mastodon a Bluesky.
Analytici si podle BBC myslí, že Zuckerberg má se svou novinkou dobrou šanci získat část z více než tří miliard „svých“ uživatelů, kteří již používají Facebook, Instagram a WhatsApp, pro svou novou nabídku a hlavně přivést s nimi i inzerenty.
Nastupující platforma Threads vděčí za svůj raketový start hlavně propojení s platformou Instagram, která má více než miliardu uživatelů. Aby se totiž uživatelé mohli zaregistrovat do aplikace Threads, musejí mít účet na Instagramu. „Profil na Threads není možné odstranit, aniž by byl odstraněn související profil na Instagramu. Deaktivací profilu Threads však nedojde k deaktivaci účtu Instagram. Deaktivace znamená, že daný profil Threads, příspěvky a interakce nebudou viditelné,“ uvedla Meta.
Celá Meta loni dosáhla tržeb přes 117 miliard dolarů a oproti Muskovi má monstrózní výsledky v prodeji reklamy. Musk totiž dává najevo, že pohrdá reklamou i ve své společnosti Tesla vyrábějící elektromobily, a hledá jiné, alternativní způsoby financování Twitteru.
Zuckerberg sice uvedl, že zpočátku nebudou na Threads žádné reklamy, což ale dává společnosti čas na vyladění aplikace, která uživatelům umožňuje nekonečné procházení textových příspěvků.
„Náš přístup bude stejný jako u všech našich ostatních produktů: nejprve zajistíme, aby produkt dobře fungoval, pak zjistíme, zda ho můžeme dostat na jasnou cestu k jedné miliardě lidí, a teprve v té chvíli budeme uvažovat o monetizaci,“ napsal.
„Nakonec by však reklamy na vláknech mohly přidat 1–5 % k celkovým příjmům společnosti Meta a v nejoptimističtějším scénáři vygenerovat více než šest miliard dolarů,“ napsal ve své poznámce Justin Patterson, analytik akciového výzkumu společnosti KeyBanc Capital Markets.
To sice není mnoho, ale také to není nic. I vzhledem k tomu, že společnost nyní stále hledá způsoby, jak bojovat s poklesem tržeb z reklamy, který vyvolala přísnější pravidla pro ochranu osobních údajů. A je na dostřel Twitteru, který v roce 2021, než převzetí Muskem otřáslo firmou, měl z reklamy příjem 4,5 miliardy dolarů.
Zůstanou uživatelé?
Zda se plány na zisk zhmotní, bude záležet na tom, co se s Threads stane v následujících týdnech a měsících.
Twitter hrozí kvůli spuštění nové sítě společnosti Meta žalobou, a to za údajnou krádež obchodního tajemství. Meta podle dopisu advokáta Twitteru za poslední rok začala nabírat bývalé zaměstnance Twitteru, kteří stále měli přístup k určitým datům, a jejich know-how použila k vytvoření nové sítě. Meta ale popřela, že by ve vývojářském týmu Threads byl nějaký bývalý zaměstnanec Twitteru.
Podle BBC je však řada uživatelů Twitteru „otrávena“ z posledního dění kolem této sítě a touží po alternativě. „A právě slib Mety, že bude ‚rozumnějším a laskavějším místem‘ než Twitter, ‚nabil‘ počáteční registrace,“ uvedla analytička společnosti Insider Intelligence Jasmine Enbergová.
Úspěch ale bude záviset na přetažení vlivných uživatelů od Twitteru nebo lidí, kteří se do aplikace zatím vůbec nezaregistrovali, což ale podle analytiků není sázka na jistotu.
Aplikace Threads by ale mohla Twitteru způsobit skutečné problémy, protože téměř každý influencer bude na Threads, jako na žhavou novinku, ihned naskakovat. Ale ačkoli je módní a lifestylový obsah, který je základem Instagramu, pro inzerenty zjevně atraktivní, není zatím jasné, zda svět potřebuje další platformu pro jeho konzumaci. A Zuckerberg má také komplikovaný vztah ke zpravodajství, jedné z hlavních funkcí Twitteru.
Podle jeho slov průzkumy ukazují, že uživatelé chtějí na jím provozovaných platformách méně informací, a v Kanadě se jeho společnost dokonce chystá blokovat místní zpravodajství, místo aby tamním poskytovatelům zpráv za jejich obsah platila.
„Zpravodajští lovci a zapálení fanoušci Twitteru pravděpodobně nepřeběhnou… a Meta bude muset udržet (síť) Threads zajímavou, aby si udržela dynamiku, až jako novinka vyprchá,“ cituje BBC Enbergovou, která dodala, že Zuckerberg, který byl již dříve kritizován za vytváření napodobenin produktů, „bojoval“ s inovacemi.
Regulační riziko
Inzerenti budou také hledat jistotu, že neutrácejí peníze za platformu, která je vystavuje rizikům v oblastech, jako jsou dezinformace a ochrana soukromí. Pod vedením Muska si Twitter, který se snažil být ziskový, odehnal inzerenty náhlými změnami moderování stránek i obsahu a nedávno také novým omezením počtu příspěvků, které mohou uživatelé vidět. A analytici se shodnou, že Meta byla jedním z těch, kdo na ztrátě Muskova Twitteru vydělal.
Ale ani Zuckerberg nepřichází k jednacímu stolu s čistým štítem. Jeho společnost se již léta střetává s obchodníky kvůli transparentnosti a přesnosti svých údajů a její nakládání s údaji o uživatelích a dezinformacemi vyvolává kritiku.
„Inzerenti chtějí čisté… dobře osvětlené prostředí, kde je obsah moderován podle dohodnutých podmínek a na konzistentním základě,“ řekl Lou Paskalis, marketingový veterán a výkonný ředitel společnosti AJL Advisory. „Celkově jsou nyní sociální média tak trochu popelnicí.“
Podle Paskalisova vyjádření pro BBC však bude obtížné zopakovat způsob, jakým se zprávy šíří na Twitteru, a bude tak otázkou, zda je zde prostor pro existenci obou platforem.
Nebo je tu další možnost, že přítomnost této hrozby by se pro Muska mohla stát jakýmsi „budíčkem“. „Jedním z klíčů bude, jak dlouho se budou Threads vyhýbat reklamě,“ řekl Paskalis. „Ať už bude tato doba jakákoli, je to doba, kterou má Twitter na to, aby svou loď opravil.“