Hlavní obsah

E-shop dodal iPhony za miliardu. Peníze nedostal a asi ani nedostane

Foto: Apple.com, koláž: Pavel Kasík, Seznam Zprávy

Elektronika značky Apple na koláži Seznam Zpráv.

V případu 107 tisíc zmizelých iPhonů a další elektroniky značky Apple eviduje e-shop Mamut pohledávky vůči klíčovým odběratelům za více než jednu miliardu korun. Šance na zaplacení dluhů je však mizivá.

Článek

Drtivou většinu majetku e-shopu Mamut.cz tvoří pohledávky vůči firmám podezřelým z toho, že z obchodu odebraly podvodně obrovské množství elektroniky značky Apple. Tyto pohledávky v nominální hodnotě 1,2 miliardy korun jsou přitom pravděpodobně nedobytné. Vyplývá to z informací zveřejněných v insolvenčním rejstříku.

Přes e-shop provozovaný firmou Mammoth z koncernu Unicorn zmizelo 107 tisíc iPhonů a další elektroniky. Dodávky zboží do obchodu zajišťoval operátor T-Mobile a společnost J&T Leasing. Hlavním organizátorem obchodů byl podnikatel Břetislav Janoušek. Právě do jeho firem SBJ Trade a J.A.E. zboží z Mamutu odcházelo. Janoušek byl minulý rok dokonce členem platformy nazvané Top Management sdružující vrcholové manažery holdingu Unicorn.

Co se s iPhony dělo dál, není jasné. Původní Janouškovo číslo je od jara vypnuté. Na e-mailové otázky nereaguje. Kauzu vyšetřuje Národní centrála proti organizovanému zločinu. Šance na vymožení pohledávek Mamutu vůči Janouškovým firmám je přitom nulová, uvádí zápis z jednání věřitelského výboru Mamutu.

Dosud přitom není jasné, na základě čeho zboží z Mamutu do Janouškových firem vlastně odcházelo a kdo všechno o tom věděl. Všichni ze zúčastněných včetně Unicornu tvrdí, že jim schéma známé nebylo, a že jsou sami podvedení.

„Nedokáži se k tomu vyjádřit,“ odpověděl v červenci před soudem jednatel Mamutu Ondřej Měřínský na otázku soudce, zda mezi e-shopem a Janouškovými firmami existovala nějaká smlouva.

Druhý jednatel Mamutu Jan Měřínský u stejného soudu uvedl, že tyto smlouvy existovaly, a to v písemné podobě. Insolvenční správce e-shopu si však ještě na začátku prosince před věřitelským výborem stěžoval, že má problém tyto dokumenty od jednatelů Mamutu získat.

Přibližně ve stejné době se však v insolvenčním rejstříku objevilo vyjádření společnosti Mammoth, že její jednatelé 3. prosince předali „ucelenou a přehlednou dokumentaci“ ke vztahům e-shopu s firmami Břetislava Janouška.

Foto: Seznam Zprávy

Schéma vazeb okolo e-shopu Mamut.cz

„Uvedená dokumentace ke vztahům s odběrateli dlužníka (firmy Mammoth – pozn. red.) umožní insolvenčnímu správci vymáhat nároky dlužníka za těmito subjekty,“ stojí ve sdělení podepsaném jednateli obchodu Janem a Ondřejem Měřínskými.

„Mohu potvrdit, že jsme obdrželi zprávu od jednatelů, tuto nicméně nemohu zatím jakkoliv komentovat,“ reagoval insolvenční správce Mamutu Pavel Fabian.

Insolvenční správce si na nedostatek podkladů k rozpletení kauzy Mamut stěžuje opakovaně. Naposledy tak učinil v souvislosti se zveřejněním informace, že hned na začátku případu došlo k vypnutí datového úložiště. To přitom mohlo obsahovat důležité informace.

Jednatelé Mamutu ale v aktuálním vyjádření publikovaném v insolvenčním rejstříku tento krok obhajují. Plnění ze smlouvy mezi e-shopem a jeho sesterskou firmou Plus4U Net z koncernu Unicorn se podle nich týkalo datového úložiště jen z malé části.

„Laicky řečeno, na základě smlouvy byly dlužníkovi (firmě Mammoth – pozn. red.) poskytovány komplexní služby pro provoz e-shopu a na to navazující činnosti. Obsahem služeb tak bylo kupříkladu využívání aplikací shopman, webkit, či newskit. Po ukončení provozu obchodního závodu nebylo již k čemu tyto služby nadále využívat,“ uvedli představitelé Mamutu.

Doporučované