Hlavní obsah

Je to nefér konkurence. Už i Lidl si stěžuje na čínské e-shopy

Foto: Shutterstock, William Potter

Ilustrační snímek.

Dvěma největším řetězcům v Česku, Lidlu i Kauflandu, klesl obrat i zisky z logistiky pro své e-shopy. U online služeb snížily také mzdové náklady.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

LidlKauflandem, dvě těžké váhy v maloobchodním prodeji, mají ambice hrát první ligu také na internetu – jenže tam narazily na tvrdou konkurenci.

Už dlouho je Lidl ten úspěšnější ze dvou sourozenců ze skupiny fantoma maloobchodu a jednoho z nejbohatších Němců Dietera Schwarze. Na mapě Evropy je vidět ve většině zemí a působí celkem ve více než 30 zemích i mimo starý kontinent. Mladší Kaufland má kamenné prodejny v osmi evropských zemích.

Kaufland se snaží v online prostoru zopakovat úspěch svého bratra Lidlu, který v roce 2017 startoval populární e-shop v několika zemích včetně Česka. V roce 2021 spustil v Německu tržiště Kaufland.de, které od května 2023 působí i v tuzemsku.

Strategické plány nejvyššího vedení německé skupiny tak přenesly sourozeneckou rivalitu i do světa nul a jedniček. Bývalý manažer Lidlu například SZ Byznys popsal, jak se lidem v diskontu s modrožlutým logem moc nelíbilo, když Kaufland začal prodávat jeho úspěšnou privátní značku potřeb pro kutily Parkside. Lidl tím přišel o exkluzivitu na své zboží.

Pokles onlinu

Výsledky celé německé skupiny Schwarz Gruppe za finanční rok 2023 ukázaly, že se online obchod vyvíjí jiným směrem než tržby z kamenných prodejen.

Celkově celá skupina utržila 167,2 miliardy eur, tedy téměř 4,2 bilionu korun. Přes 125 miliard eur (3,1 bilionu korun) generoval Lidl. Kamenný byznys skupiny meziročně vzrostl o 7,8 procenta.

Online tržby dosáhly celkem 1,7 miliardy eur, což odpovídá poklesu o 9,4 procenta. Firma to vysvětlila postcovidovou korekcí, která přišla po fázi velmi vysokých příjmů internetových obchodů díky pandemii. Tento vývoj kopíruje trend na trhu.

České řetězce tvrdí, že se jim daří velmi dobře, čísla za online však nesdělují. Podobná dynamika lehkého propadu se však dá vyčíst z výsledků českých logistických entit Lidlu s Kauflandem, kterým v roce 2023 klesaly tržby, zisk i mzdové náklady.

Obrat Lidl E-Commerce Logistics se snížil z 1,261 miliardy korun na 972 milionů korun a mzdové náklady ze 477 milionů korun na 415 milionů korun.

Online služby Lidlu a Kauflandu

Lidl E-Commerce Logistics

Obrat 971,9 milionu Kč (2022: 1,261 miliardy Kč)

Zisk: 35,9 milionu Kč (2022: 47 milionů Kč)

Snížení mzdových nákladů: ze 477 milionů Kč na 415 milionů Kč

Kaufland eCommerce Fulfillment CZ

Obrat: 121,4 milionu Kč (2022: 145 milionů Kč)

Zisk: 692 tisíc Kč (2022: 9,4 milionu Kč)

Snížení mzdových nákladů: z 21 milionů Kč na 19,9 milionu Kč

Poznámka: Výsledky firem do 29. února 2024. Údaje z výkazů v obchodním rejstříku. Zmíněné entity poskytují logistické služby pro e-shopy Lidlu a tržiště společnosti Kaufland.

Lidl na dotaz redakce SZ Byznys upozornil, že zmíněná firma nemá nic společného s obratem online zboží koncovým zákazníkům. Prodeje přes e-shop jsou konsolidované ve výsledku společnosti Lidl Česká republika, tedy dohromady s příjmy z více než 300 kamenných prodejen.

Lidl E-Commerce Logistics je však propojeno s online byznysem a naznačuje, jak se e-shopům společnosti daří. Poskytuje totiž logistické služby v podobě skladování, balení balíků a jejich předání přepravním společnostem, které se ze skladu v Plzni přepravují ke koncovým zákazníkům v ČR a několika sousedních státech. Například do Německa, Holandska a na Slovensko.

Nová konkurence

Lidl připouští, že pokles obratu souvisí kromě postpandemického poklesu i s příchodem nové online konkurence.

„Obrat Lidl E-Commerce Logistics je v zásadě přímo úměrný objemu poskytovaných služeb, přičemž objem služeb realizovaných pro Lidl v ČR i v zahraničí v čase kolísá. Je to dáno mimo jiné rozšířením trhu o nové e-commerce subjekty,“ uvedla mluvčí společnosti Eliška Stehlíková.

Nikoho konkrétního nezmínila. Na evropském a českém trhu je v posledních dvou letech velmi aktivní polské tržiště Allegro, čínské Temu a Shein a také turecký Trendyol. Podle odhadů z karetních transakcí si v Česku ukously už přes 30 miliard korun z celkového koláče online tržeb, tedy zhruba pětinu.

Zejména tržiště z Číny přitom ne vždy dodržují stejná pravidla jako evropské e-shopy. To mobilizovalo nejen jejich zástupce z Asociace pro elektronickou komerci včetně největšího e-shopu Alza.cz, ale i Svaz obchodu a cestovního ruchu, hájící zájmy největších maloobchodních sítí.

„Obecně si myslíme, že konkurence je zdravá a s tvrdou, ale férovou soutěží počítáme. Nicméně v případě hlavně neevropských online tržišť se domníváme, že jde o konkurenci nekalou,“ říká mluvčí Lidlu Eliška Stehlíková.

„Nejde jen o neplnění obalových pravidel (odpovědnosti za následný zpětný odběr a recyklaci), ale také o absenci celních poplatků, obcházení DPH, subvence na mezinárodní poštovní služby či nekalé (a v případě českých e-shopů sankcionované) marketingové taktiky,“ vysvětluje.

Přes silné konkurenční prostředí hodnotí diskont loňský rok v online byznysu jako velmi dobrý.

Lidl vyrostl mezi největší online hráče

Tržby svého e-shopu český Lidl samostatně neuvádí a z oficiálních výkazů se vyčíst nedají. Podle bývalého manažera, který si nepřál uvést jméno, se e-shop už krátce po svém vzniku vyšvihl mezi pětici největších tuzemských online obchodníků, před dvěma lety měl příjmy přes pět miliard korun a nyní bude mít odhadem 6,5 miliardy korun.

„Samozřejmě příchod nové konkurence jsme v Lidlu řešili. Nějaká kanibalizace zákazníků z jejich strany tam bude. Na druhou stranu myslím, že zákazníci rozlišují kvalitu zboží a vědí, že narozdíl od jiných prodejců u trička z Lidlu po třetím vyprání neslezou barvy,“ uvedl manažer. Lidl má v Číně společnost, která dohlíží na kvalitu výrobků.

Snížení nákladů na mzdy o desítky milionů korun firma vysvětlila propouštěním agenturních pracovníků. „V rámci racionalizace a efektivity procesů již není v některých případech potřeba dodatečné externí výpomoci v takovém rozsahu,“ uvedla Stehlíková.

Propad zaznamenala ve fiskálním roce do 29. února 2024 také společnost Kaufland eCommerce Fulfillment CZ, logistické srdce českého tržiště Kaufland.cz. Obrat se propadl ze 145 milionů korun na 121,4 milionů korun. Zisk poklesl z 9,4 milionu na 692 tisíc korun. Prodejcem zboží je německá firma Kaufland Marketplace GmbH.

Kaufland pokles do vydání textu nekomentoval. Mluví o „impozantním růstu“ v roce 2024, zvýšení prodejců na platformě a stoupajícím tržním podílu.

Doporučované