Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
Polskému internetovému prodejci Allegro rostly ve druhém čtvrtletí tržby, zisk i počet zákazníků. V Česku a na Slovensku je jich už přes 2,5 milionu.
Allegro, které před třemi lety koupilo českou Mall Group za více než 23 miliard korun, ale už dvě třetiny investice odepsalo a mimo Polsko stále prodělává. Finanční ředitel Allegro Group Jon Eastick je přesto s výsledky za druhý kvartál spokojen.
Jak hodnotíte výsledky Allegro Group za druhé čtvrtletí?
S druhým čtvrtletím jsme velmi spokojeni. Hrubá hodnota zboží, které jsme prodali na našem největším trhu v Polsku, rostla rychleji než v prvním čtvrtletí. Přestože se ekonomika zotavuje poměrně pomalu, dokázali jsme růst rychleji. Rozšířili jsme také naše mezinárodní tržiště Allegro.cz a Allegro.sk, která v prvním čtvrtletí vzrostla v porovnání s prvními třemi měsíci roku o 34 procent, to bylo velmi pozitivní.
Allegru vzrostla i marže, za celou skupinu meziročně o 0,75 procentního bodu. Jak jste toho dosáhli?
Marže jsou velmi dobré, zejména v Polsku, ale je to částečně proto, že změny cen, které hodláme provést v letošním roce, jsme provedli již v prvním čtvrtletí a v průběhu roku budeme absorbovat nárůst nákladů, jako jsou mzdy, dražší vstupy od dodavatelských partnerů a podobně. Takže marže v průběhu roku trochu klesnou.
V Polsku rostete, v zahraničí ale tak úspěšní nejste. Někdejší Mall Group i vašim vlastním e-shopům ve druhém čtvrtletí klesl obrat i upravená EBITDA. Proč tomu tak je?
My jsme Mall Group koupili proto, abychom měli kde začít s mezinárodní expanzí, a je to skvělý tým lidí. Mall má jako maloobchodník vynikající schopnosti, ale naší hlavní činností je online tržiště. My jsme tím místem, kde se obchodníci setkávají se spotřebiteli. Prodáváme spotřebitelům a máme z toho provizi. Nejsme ani tak maloobchodní prodejce, který nakupuje zásoby a prodává je dál. Mall přinesl do tohoto tržiště milion z celkem 2,5 milionu aktivních nakupujících, kteří dnes nakupují na allegro.cz a allegro.sk. Toho bychom bez akvizice Mall Group nedosáhli.
Jak důležité jsou pro Allegro české značky Mall Group?
Na rozdíl od Polska musíme mít i možnost prodávat na vlastní účet, na počátku méně českých obchodníků chápalo, co vlastně Allegro je a jak velkou příležitost pro ně znamená možnost u nás začít prodávat. Proto potřebujeme některé značky, které čeští spotřebitelé znají a mají je rádi a které jim pomohou nás na trhu rozpoznat. Naší misí je transformovat Mall na efektivního prodejce na našich tržištích allegro.cz a allegro.sk.
Co se bude dít s dalším značkami Mall Group v Maďarsku a dalších zemích?
Spuštění našeho maďarského tržiště se blíží, do Chorvatska a Slovinska se dostaneme pravděpodobně také příští rok. Potřebujeme, aby byly efektivní, což znamená, že nebudeme mít tři různé organizace, tři různé sady IT systémů, různé sklady, ale jednu platformu pro všechno, pro všechny značky. Tyto značky ale chceme skutečně rozvíjet jako důležité obchodníky na naší platformě. Zaměřujeme se na menší, ziskovější nabídku a snižujeme provozní náklady.
Plánovali jste to takto od počátku? Z dnešního pohledu by se mohlo zdát, že jste Mall Group koupili, abyste eliminovali jednoho z velkých konkurentů na trhu, kam jste chtěli vstoupit. Proč jste nespustili allegro.cz a allegro.sk bez nákupu Mall Group?
Na počátku jsme doufali, že tyto značky budeme rozvíjet jako maloobchodní prodejce. Načasování transakce se bohužel shodovalo s hospodářským poklesem a růstem životních nákladů. Značky, které jsme koupili, prodávají především spotřební zboží, takže to stejně jako ostatní prodejci v Česku, Polsku i na Slovensku měly skutečně těžké.
Načasování bylo opravdu nešťastné a my jsme kvůli tomu museli odepsat velkou část své investice. Ale aktiva, která jsme koupili, a jejich možnosti se nám líbí a máme vizi, jak je využít. Naší strategickou vizí je mít tržiště Allegro po celé střední Evropě.
E-shop czc.cz by se měl od září transformovat na platformu péče o zákazníky. Jak se změní mall.cz?
Doména CZC zůstává, zákazníci CZC ji budou moci využívat také například v případě řešení reklamací týkajících se minulých nákupů uskutečněných na samotné webové stránce. Obě tyto značky se zaměří na prodej svého sortimentu pod vlastními značkami jako obchodníci na našem online tržišti. Na allegro.cz i sk už je dnes řada dalších českých obchodníků včetně mall.cz. Stejně tak CZC, které dnes dostává poměrně značné prodejní provize. Naše ambice jsou ale mnohem větší.
Jaké?
Pokud se podíváme konkrétně na CZC, tak chceme, aby mnohem více svých prodejů realizovalo na našich tržištích. Jejich model byl poměrně vysoce integrován do kamenných prodejen, nebyl to pouze online prodej. To nám bohužel působí potíže, protože my jsme virtuální firma, neradi vlastníme majetek a pokud nemusíme, nechceme provozovat prodejny. Museli jsme kvůli tomu udělat určité provozní kompromisy, ale je to oblíbená značka a my si pořád myslíme, že ji můžeme vybudovat tak, aby byla úspěšná jako obchodník na našem tržišti.
Takže značku Mall.cz zachováte jako online obchodníka?
Rozhodně. Je to značka kvality a také rychlých dodávek zákazníkům. Mají řadu produktů a kategorií jako Allegro a zapadá do našeho modelu, mimochodem lépe než CZC.
Allegro do rozvoje svých mezinárodních operací investuje až 20 procent svého polského zisku EBITDA. Budete tímto tempem pokračovat?
Tento plán jsme si stanovili na začátku roku, abychom poskytli investorům určitý komfort ohledně toho, kolik budeme investovat do nových podniků, aby byla naše nová tržiště ziskovější a postupně se dostala na hranici rentability. To nám umožní spustit další tržiště v jiných zemích. V Polsku navíc rosteme, takže roste i částka, kterou těch 20 procent představuje.
Výsledky za samotné Česko nezveřejňujete. Jak se vám tady daří?
Působíme v řadě zemí a kdybychom rozdělovali výsledky za každou z nich zvlášť, bylo by to příliš mnoho údajů. Ve druhém čtvrtletí jsme oproti prvnímu kvartálu v hodnotě prodaného zboží rostli o 34 procent, marže byla o něco nižší než v prvních třech měsících. Bylo to ale způsobeno hlavně tím, že jsme od nuly rozjížděli naši slovenskou značku, což nám snížilo ziskovost. V Česku a na Slovensku máme více než 2,5 milionu aktivních nakupujících, s tím jsme také spokojeni.
Jak budete svůj byznys v Česku rozvíjet dál?
Musíme informovat spotřebitele o hodnotách společnosti Allegro a přesvědčit je, aby nám důvěřovali a nakupovali u nás stále častěji. Pokud se nám to podaří, budeme růst směrem k ziskovosti. V Polsku tvoří hodnotový řetězec společnosti Allegro přibližně jedno procento hrubého domácího produktu, protože všem zákazníkům po celé zemi nabízíme skutečně široký výběr zboží. Toho můžeme dosáhnout i v Česku i na Slovensku, pokud nám budou spotřebitelé důvěřovat a pokud se do našeho podnikání připojí i místní obchodníci.