Článek
Internet v Česku potvrdil roli nejsilnějšího hráče na poli reklamy. V roce 2022 dosáhly výdaje v on-line prostředí téměř 57 miliard korun. Jedná se o dosud nejvyšší investovanou částku. Ve srovnání s rokem 2021 jde o 18procentní nárůst, přičemž se na této částce nejvíce podílela takzvaná display reklama (23 %), kterou může čtenář zaznamenat na webových stránkách ve formátu bannerů nebo textových inzerátů. Velký podíl měla pak také reklama ve vyhledávání (9 %).
Podle výzkumu inzertních výkonů internetové reklamy Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) jsou očekávání pro letošní rok ještě vyšší. Investice do on-line reklamy by měla vzrůst v roce 2023 o sedm procent. To by znamenalo investice ve výši téměř 61 mld. Kč.
„Je pozitivní vidět, že i v době celosvětové ekonomické recese internet jako reklamní kanál prosperuje. Zároveň je to logické, protože on-line prostředí nabízí nejpřesnější cílení reklamních kampaní, okamžitou možnost jejich optimalizace a přehled o efektivitě vynaložených prostředků v reálném čase,“ komentoval výsledky výzkumu Michal Hanák, předseda výkonné rady SPIR.
Růst on-line reklamy je dobrou zprávou také pro velké internetové portály, jako je například Seznam.cz.
„Jsme velmi rádi, že se celému on-line stále velmi dobře daří. Stejně jako Seznamu v roce 2022. Mezi reklamní formáty, které nám nejvíce rostly, patřily nativní formáty, audio a video. Velkou poptávku také dlouhodobě sledujeme po speciálních obsahových spolupracích napříč naším obsahovým portfoliem,“ říká Tomáš Buřil, obchodní ředitel Seznam.cz. Součástí skupiny Seznam.cz jsou i Seznam Zprávy.
Podíl jednotlivých typů médií v roce 2022
Velikost hrubých reklamních investic za ostatní typy médií nejsou za rok 2022 zatím k dispozici, proto nelze za minulý rok udělat přímé porovnání a určit jejich podíly. Pokud by ale srovnání vycházelo z historických časových řad, internet jako velký reklamní prostor, v hrubých cenách větší než 100 mld. Kč, za rok 2022 zaujímá nepochybně vedení.
Výkon ostatních typů médií na trhu je udáván v ceníkových cenách, zatímco objem internetové inzerce je tvořen ceníkovými i čistými cenami. Proto od roku 2021 SPIR výzkum metodicky upravil, přepočítal celkový výkon on-linu na ceníkové ceny, aby bylo možné srovnání s ostatními typy médií.
Výkon on-line reklamy tvořený součtem ceníkových a čistých cen v loňském roce dosáhl 56,8 mld. Kč. Převedeno do ceníkových cen se jedná o objem 117,7 mld. Kč, což potvrzuje on-line reklamě pozici nejsilnějšího typu médií.