Hlavní obsah

Zástupy Čechů se chystají k moři. První destinace už jsou vyprodané

Foto: blue-style.cz

Ilustrační foto.

Cestovky letos hlásí rekordní počty prodejů a rezervací zájezdů na léto. Některé hotely a termíny už jsou prý dokonce pryč, a cestovky tak nemají důvod nabízet akční slevy.

Článek

Zdražování potravin, energií a dalších nezbytných výdajů už v loňském roce začalo otřásat rozpočtem nejedné české domácnosti. Právě to byl důvod, proč si ani odborníci na poli cestovního ruchu nemohli být jistí, jak se Češi letos zachovají a zda kvůli vyšším nárokům na jejich peněženky k moři nakonec vyrazí.

Dnes už ale mají cestovní kanceláře a agentury jasno. Měsíc před vypuknutím hlavní sezony totiž hlásí rekordní prodeje. Bouřlivý zájem Čechů o koupání v moři může navíc způsobit, že kdo čeká na last minute nabídku, nemusí se dočkat.

Poptávka po zájezdech stoupá

V některých destinacích a termínech mají cestovní kanceláře už prý na letošek vyprodáno.

„Zájem o letní dovolenou byl letos extrémní. V tuhle chvíli máme na červenec a srpen vyprodáno více než 80 procent našich kapacit,“ uvedl Aleš Kotek, marketingový ředitel cestovní kanceláře České kormidlo.

Podobně jsou na tom také například cestovní kanceláře Fischer a Exim Tours, které mají dnes z celkového počtu zájezdů prodány zhruba dvě třetiny. Vyprodanost se podle slov mluvčího cestovní kanceláře Fischer Jana Bezděka liší podle termínů a také podle destinací.

„O některé termíny je tradičně mimořádný zájem, velmi žádaný je například první týden v červenci. V řadě hotelů v oblíbených destinacích, jako je Turecko nebo třeba řecké ostrovy, zbývají už poslední volná místa. Najdeme ale i hotely, které jsou už vyprodané,“ uvedl mluvčí cestovky.

Podle Petra Šatného, marketingového ředitele cestovní kanceláře Alexandria, je v rámci prodaných kapacit cestovek téměř na nule jeden specifický požadavek. Jde o takzvané pokoje 2+2, tedy dvoulůžkový pokoj se dvěma přistýlkami.

„Takových pokojů má každý hotel omezený počet. Pro rodiny jsou výhodnější, protože dítě na přistýlce je buď úplně zdarma, nebo platí jen cenu letenky. Zatímco pokud si čtyřčlenná rodina vybere ubytování ve dvou dvoulůžkových pokojích, hotely v takovém případě za dítě na pevném lůžku účtují plnou cenu a dovolená je tak pro rodinu výrazně dražší,“ vysvětlil Šatný.

Last minute bez slevy

Současná poptávka by v konečném důsledku mohla podle Kateřiny Pavlíkové, tiskové mluvčí CK Čedok, znamenat opakování závěru loňského sezony, kdy se klienti zvyklí čekat na last minute zájezdy za výhodnou cenu v některých případech nakonec vůbec nedočkali.

„Pokud budou zájemci o dovolenou flexibilní, tedy nebude jim záležet na konkrétním datu odjezdu a návratu a destinaci, dovolenou na last minute určitě pořídí. Rodiny s dětmi, větší skupiny či klienti s fixním termínem si budou vybírat jenom z dostupných hotelů, kde budou poslední volná místa,“ uvedla mluvčí cestovní kanceláře Čedok.

Vysoký zájem Čechů o letní dovolenou ale jde proti trendu poslední doby – využívání zlevněných last minute zájezdů. „Ceny zájezdů se postupně zvyšují. O letní zájezdy je velký zájem, cestovní kanceláře tak často nemají vůbec důvod ceny snižovat a pokoje vyprodávat na poslední chvíli,“ uvedla Jiřina Ekrt Jirušková, tisková mluvčí cestovní agentury Invia.

Cestovky nevědí, kolik nakupovat

Značnou roli hrají také nastavené kapacity zájezdů jednotlivých cestovních kanceláří. Každá z nich totiž před začátkem sezony musí sama nakoupit ubytování a dopravu.

„My nakupujeme rok dopředu a vstupujeme do obrovského rizika. Každoročně to jsou nákupy v řádech stovek milionů korun,“ vysvětluje mechanismus Kotek z cestovní kanceláře České kormidlo.

Pak je na cestovní kanceláři, aby pro nakoupené kapacity našla kupce. Vznikají tak například dobře známé zmíněné last minute nabídky, které cestovky koncem sezony nabízí. Pro společnost jde totiž o poslední šanci, jak může vynaložené náklady na pořízené ubytování a dopravu alespoň částečně kompenzovat.

Cestovní kanceláře tak často i rok dopředu musí odhadovat zájem zákazníků, a podle něj zájezdy nakupují. Proto například během pandemie cestovky množství předsmlouvaných míst v ubytování a dopravě co nejvíce omezovaly.

„V důsledku pandemie koronaviru zaniklo nebo přestalo podnikat skoro třicet procent cestovních kanceláří. Jejich činnost se rovnala přibližně 10 až 15 procentům objemu trhu. Jejich klienti, protože byli zvyklí na zájezdy přes cestovní kanceláře, museli přejít k jiné společnosti. To je jeden z faktorů, který zájem o zájezdy u aktivních cestovek mírně zvýšil,“ vysvětluje místopředseda Asociace cestovních kanceláří (ACK ČR) Jan Papež.

Mírně pod výsledky z roku 2019

Podle Jana Papeže se se sníženou kapacitou oproti předcovidovému roku 2019 na českém trhu pracuje dodnes, a to navzdory tomu, že většina oslovených cestovních kanceláří své kapacity na letošní rok oproti loňsku ještě zvyšovala.

„Kapacity zájezdů jsou v některých destinacích nižší, než jsme byli zvyklí v letech před pandemií koronaviru. Proto si myslím, že počet lidí, kteří letos odcestují z Česka do zahraničí s cestovními kancelářemi, bude zatím ještě mírně nižší, než byl v roce 2019. V optimistickém scénáři by se mu mohl dorovnat,“ vysvětluje za asociaci její místopředseda.

Celkem za letošní rok podle odhadu ACK ČR odjede na dovolenou zhruba 4 200 000 Čechů. V roce 2019 bylo toto číslo ještě o 100 tisíc vyšší. Z toho zhruba polovina pojede s cestovními kancelářemi.

Kapacity zájezdů jsou podle jeho slov v hrubém odhadu nižší asi o deset procent ve srovnání s rokem 2019.

„Je to ale samozřejmě hodně dynamické. Pokud kancelář vidí, že má někde vyprodáno, snaží se kapacitu ještě navýšit, pokud je to možné,“ dodává.

„Vždy plánujeme předem a následně s nimi pracujeme a přizpůsobujeme podle aktuální situace. Během covidu se kapacity samozřejmě snižovaly, loni a letos se navyšovaly,“ dodal Petr Šatný za cestovní kancelář Alexandria.

Jisté omezení v rámci nákupů ubytování a dopravy do zásoby podle Papeže tvoří letecká doprava. „Letecké společnosti mají nižší kapacity, než měly dříve. Nemají dostatek letadel, nemají dostatek personálu. Když tedy cestovní kancelář tvrdí, že některé termíny jsou vyprodány, znamená to zpravidla, že jsou vyprodány pouze její kapacity. Do stejné destinace a stejného hotelu je ale stále možné se dostat. Možná ho totiž nabízí jiná cestovní kancelář,“ vysvětlil princip rozdělování trhu odborník.

Doporučované