Hlavní obsah

Hrozí ochromení nákladní dopravy, chemička z Agrofertu nemá zásoby AdBlue

Foto: Shutterstock.com

Bez AdBlue se moderní dieselové motory neobejdou. Ilustrační foto

Drahý plyn ohrožuje provoz aut s dieselovým motorem. V Německu totiž docházejí zásoby AdBlue, bez kterého se moderní vznětové motory nepohnou.

Článek

Největší výrobce čpavku, močoviny i AdBlue v Německu, chemička SKW Piesteritz z koncernu Agrofert, podle agentury Reuters zastavila kvůli enormním účtům za plyn výrobu klíčové suroviny pro naftové vozy AdBlue.

„Jsme na suchu. Vyprazdňujeme naše zásoby, protože už nevyrábíme,“ řekl Reuters mluvčí chemičky.

AdBlue slouží v moderních dieselových motorech nákladních automobilů a autobusů ke snižování emisí oxidu dusíku ve výfukových plynech. Německo je na této látce obzvláště závislé kvůli velkému podílu osobních automobilů s naftovým motorem na silnicích.

Nedostatek AdBlue by se do dvou týdnů přenesl do dalších částí ekonomiky. „Žádné AdBlue znamená žádné nákladní automobily. A to znamená žádné dodávky pro Německo,“ řekl deníku Bild šéf německého sdružení dopravních a logistických společností Dirk Engelhardt a vyzval spolkovou vládu, aby jednala.

„Zatím jsme nezaznamenali nedostatek, ale jsme na to připraveni a v případě potřeby sáhneme k opatřením, abychom udrželi dostupnost této důležité látky,“ uvedl mluvčí ministerstva hospodářství a dodal, že vláda monitoruje segmenty trhu, které jsou na plynu silně závislé. Dodal, že jednou z možností může být dovoz ze zahraničí a výrobci mohou mít nárok na mimořádné státní financování.

Společnost SKW Piesteritz konkuruje na trhu s AdBlue chemickým gigantům, jako jsou BASF a norská Yara. I ti v Německu provozují velké závody na výrobu čpavku a související látky močoviny.

Firma BASF uvedla, že ze svého komplexu v Ludwigshafenu poskytuje i nadále služby včetně AdBlue. Odmítla však upřesnit, zda může zaplnit mezeru v dodávkách, kterou zanechal její největší konkurent.

I koncern BASF však na začátku tohoto týdne s odkazem na drahý plyn uvedl, že snižuje svou evropskou produkci čpavku a že část získává od externích dodavatelů. Velmi podobně je na tom i Yara, ta minulý měsíc uvedla, že kvůli nákladům na plyn využívá jen asi 35 procent své evropské kapacity čpavku.

Energetická krize, které Evropa čelí, se vyostřila poté, co ruský Gazprom minulý týden na neurčito pozastavil dodávky plynu plynovodem Nord Stream 1.

Německo prozatím nemá žádné přístavní terminály na zkapalněný zemní plyn (LNG), které by nahradily ruský potrubní plyn, takže společnosti jsou pod politickým a obchodním tlakem, aby v případě dalšího omezení dodávek plynu omezily činnosti náročné na plyn.

Doporučované