Hlavní obsah

Hračkářství Sparkys převzalo slovenskou konkurenci

Foto: Sparkys

Prodejna hračkářství Sparkys.

Tuzemská síť hračkářských obchodů Sparkys rozšiřuje své aktivity na Slovensko. Koupila všech sedmnáct slovenských prodejen značky Alltoys.

Článek

Podnikatel v hračkách Jan Mařík pokračuje v odkupu hračkářských prodejen z největší tuzemské skupiny Wormelen group Petra Homolky. Poté, co před dvěma lety získal síť Sparkys, letos se svým bývalým obchodním partnerem uzavřel další obchod.

„Od Wormelen group jsem koupil sedmnáct prodejen společnosti Alltoys na Slovensku. Síť budeme řídit z Česka. Všechny prodejny během dvou až tří let změní název i podobu na Sparkys,“ prozradil SZ Byznys Jan Mařík. Odhadl, že modernizace a rebranding jedné prodejny vyjde na čtyři až pět milionů korun.

Společnost pod stejným názvem Alltoys působí také v České republice. Spadá pod ní síť prodejen Bambule, kterou si však Petr Homolka ponechal stejně jako velkoobchod EP Line. O trh se dělí s dalšími dvěma kamennými soky – sítí Pompo a Dráčik.

Cenu transakce Jan Mařík neprozradil. Obratově si tím polepší zhruba o 200 milionů korun.

„Dnešní problém jsou náklady. Tato akvizice nám pomůže je snížit. Centrála stojí spoustu peněz. Vánoční katalog připravujete tři měsíce a je jedno, jestli to chystáte pro 37 nebo pro 54 prodejen. Práce je to stejná,“ vysvětlil krok Mařík, který s obchodem v hračkách začínal v 90. letech dvacátého století. Později založil a řídil síť HM studio.

HM studio se stalo jedním ze základních kamenů velké hračkářské skupiny, kterou se rozhodl vystavět podnikatel Petr Homolka. Jan Mařík mu v tom pomáhal šest let coby ředitel HM studia, které změnilo název na Sparkys. Jejich cesty se rozešly před dvěma lety.

Nájmy rostly „mimo realitu“

Poté, co letos v létě Jan Mařík odkoupil prodejny Alltoys na Slovensku, zrušil tamní centrální sklad a všechno zboží distribuuje ze skladu Sparkys v průmyslové zóně v Postřižíně u Kralup nad Vltavou. Slovenské prodejny má v obchodních centrech ve všech velkých městech kromě Trnavy a Popradu. Některé nerentabilní pobočky se možná podle majitele zavřou. V Česku má Sparkys 37 prodejen.

„Uzavírání některých prodejen závisí na tom, jak dopadnou jednání o nájmech. Ty se kvůli inflaci obrovsky vyšplhaly, protože pronajímatelé uplatnili inflační doložky. Je to úplně mimo realitu. Tržby stagnují, nerostou nebo rostou maximálně v řádu procent,“ přiblížil Mařík.

Nájmy narostly i České republice. Čistý zisk českého prodejce hraček se ve finančním roce do 31. ledna 2024 propadl o 98 procent na 337 tisíc korun. Tržby meziročně klesly o osm procent na 627 milionů korun.

Rozhovor s Petrem Homolkou

Za slabé výsledky podle Maříka mohou především kurzové rozdíly. Česká koruna loni výrazně oslabila k euru i k dolaru. Firma nakupuje zboží v zahraničních měnách a nájmy platí v eurech. „Za dvě třetiny poklesu zisku mohou kurzové ztráty,“ uvedl.

„Letošní rok zatím vypadá relativně dobře. V posledních dnech jsou tržby v hračkách extrémní a věřím, že nakonec lidé nakoupí jako vždy,“ říká. Nesmrtelnou stálicí jsou stavebnice LEGO, mezi top produkty se řadí také některé interaktivní hračky.

Hračky obecně na trhu zdražují, ale podle Maříka jen asi o polovinu celkové inflace v ekonomice. Podílí se na tom také nákladná logistika z Asie.

Mohou za to také útoky Húthíú na kontejnerové lodě v Rudém moři na začátku roku. Důsledky pociťuje dovozce hraček ještě teď. Dvůr v logistickém centru u Kralup je zastavěný paletami se zbožím, cesta do prodejny připomíná labyrint.

„Celé jaro a léto byly obrovské problémy s dopravou. Ceny nesmyslně vystřelily ze tří na 12 tisíc dolarů,“ popisuje Mařík. Dvůr byl proto ještě ve středu plný zboží, které už by v jiných letech bylo na prodejnách. Blíží se přitom předposlední výplata před Vánocemi a začala nákupní horečka. „Obchody by měly být dávno zásobené a půlka zboží už by touto dobou měla být prodaná,“ dodal.

Související témata:
Sparkys

Doporučované