Článek
Cestovní ruch se vzpamatovává z hubených covidových čísel. To, o čem hoteliéři mluvili během celého podzimu, teď potvrdili statistici.
„Za celý rok 2022 hromadná ubytovací zařízení vykázala zvýšení počtu příjezdů i přenocování. Hostů se ubytovalo 19,5 milionu a v hromadných ubytovacích zařízeních strávili 50,6 milionu nocí,“ informoval Český statistický úřad.
Čísla zároveň potvrzují, že návštěvnost stále nedosáhla předcovidových čísel, a to zhruba o pětinu.
„V každém případě bych to bral jako dobrou zprávu,“ říká šéf Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. „Byl bych ale velmi opatrný ve srovnávání s rokem 2020 a 2021, protože to byly roky, které se absolutně vymykaly běžnému reálu. My se porovnáváme spíše s rokem 2019 a tady už jsme koncem roku odhadovali, že se pravděpodobně dostaneme na ceny roku 2019 v roce 2022 a zároveň že budeme mít zhruba o 20 procent nižší obsazenost, než jsme v té době měli,“ upřesnil.
A to čerstvá statistika potvrzuje. Hotelový trh ovlivňují nejen přibývající hosté, kteří se po pandemické přestávce znovu vracejí do Česka, ale také stagnující ceny ubytování.
„V průměrné ceně jsme dosáhli ve čtyřhvězdičkových hotelích v Praze 98 eur za pokoj, zatímco v roce 2019 to bylo 95 eur. Tohle číslo nám říká, že hotely oproti roku 2019 nijak extrémně nezdražily, přestože se zvedly náklady o 30 až 40 procent,“ říká Václav Stárek za asociaci.
Například velká síť hotelů Czech Inn Jaroslava Svobody hodnotí loňský rok jako nejúspěšnější v historii. Pro příští období však čeká, že se trh razantně promění.
„Růst ceny za noc zdaleka nepokryl inflaci a růst cen mezd a energií. Z toho plyne, že český a především pražský hotelový trh bude v následujících měsících a letech čekat velké zemětřesení. Jinými slovy dojde k velké selekci,“ je přesvědčen hoteliér Jaroslav Svoboda.
Hotely si pochvalují zejména letní a vánoční sezonu. Tehdy uspěli jak zařízení z velkých sítí, tak i provozovatelé penzionů nebo turistických chat.
„Během celého 4. čtvrtletí vedla v poptávce Praha, kde obsazenost přesáhla 85 procent. Zvýšený zájem byl ale i po ostatních destinacích, například značně stoupla poptávka po našich SPA hotelech v Mariánských Lázních,“ potvrzuje Jiří Fontana, ředitel obchodní strategie hotelové sítě Orea Hotels & Resort.
„Nejvíce zahraničních turistů jsme přivítali z Německa, Izraele, Itálie a Velké Británie. Pro celou skupinu velmi úspěšně dopadly sváteční prosincové termíny, zvláště Silvestr, kde naše hotely dosáhly obsazenosti od 94 do 100 procent,“ popsal pro Seznam Zprávy majitel stejnojmenné hotelové sítě Lukáš Pytloun.
Praha se ve statistikách dostala na podobné hodnoty jako její středoevropští konkurenti Vídeň nebo Budapešť. Naopak Varšava se 72 procentní obsazeností hotelových pokojů všechna tři města přeskočila.
Hvězdou evropského trhu zůstává jednoznačně Paříž. Hlavní město Francie se může pochlubit nebývale vysokou cenou ubytování, v průměru 295 eur za pokoj, například populární Berlín je třikrát levnější, 111 eur. Praha je na již zmiňovaných 98 eurech.