Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Síť diskontních prodejen Lidl, která patří do nadnárodní maloobchodní skupiny Schwarz Group, si bude část zboží pro své obchody dovážet přes moře sama. „Můžeme potvrdit, že Lidl bude v budoucnu pro námořní dopravu využívat částečně vlastních kapacit, které sdružuje pod názvem Tailwind Shipping Lines,“ řekl SZ Byznys mluvčí Lidlu Tomáš Myler.
Podle něj se jedná o další krok, kterým chce firma zabezpečit své dodavatelské řetězce a dostupnost zboží ve svých prodejnách, kterých má v Česku téměř 300 a v dalších 31 zemích včetně USA přes 11 tisíc. „Rádi bychom však zdůraznili, že i nadále spoléháme na kvalitní a dobře koordinovanou spolupráci s našimi partnery,“ dodal mluvčí.
Lidl požádal o zaregistrování nové ochranné známky pro společnost Tailwind Shipping Lines letos na konci února. Jako předmět podnikání uvedl v žádosti lodní i leteckou nákladní dopravu, balení a skladování zboží, služby spojené s přepravou zboží, pronájem nákladních prostor a kontejnerů, služby spojené s exportem a importem zboží a poskytování dopravních informací.
Německý list DVZ (Deutsche Verkehrs-Zeitung) před měsícem uvedl, že Lidl si na čtyři roky pronajal tři nákladní lodě vyrobené v roce 2016 a jednu koupil. Další loď postavenou v roce 2007 si podle portálu o námořní dopravě Trade Winds koupil před několika dny.
Na trh lodních přepravců chce Lidl podle informací z okruhu lodních makléřů vstoupit v polovině letošního roku, avšak mluví se i o polovině roku příštího. Lodě pravděpodobně nasadí na trase kontejnerových linek mezi Asií a Evropou, protože velkou část svého akčního zboží odebírá z Dálného východu. „Prosíme o pochopení, že v tuto chvíli nemůžeme poskytnout žádné další informace,“ řekl k časovému horizontu fungování přepravy mluvčí řetězce Myler.
Podle Jana Kodady, šéfa obchodu a marketingu logistické a přepravní společnosti Gebrüder Weiss (GW CZ), nyní ceny přepravy z Číny poklesly oproti loňsku přibližně o 30 procent na úroveň zhruba 10–12 000 USD za 40tistopý kontejner (objem téměř 70 metrů krychlových), po uvolnění opatření v čínských přístavech ale bude poptávka po přepravě růst a s ní lze očekávat, že poroste i cena.
„Z hlediska nákladů za ceny námořních přeprav může pronájem celého plavidla dávat obecně smysl, zejména za předpokladu, kdy je plně využita kapacita celé lodi,“ říká šéf obchodu a marketingu české pobočky GW. Problémem, kterému však nyní rejdaři i dopravci čelí, je přetížení evropských přístavů Bremerhaven a Hamburk, které aktuálně nestíhají odbavovat náklad z čekajících plavidel, a dochází tak k dalšímu zpoždění dodávek všeho, co je momentálně naloděno.
„Pokud jsou přístavní terminály přetížené a nestíhají odbavovat současnou kapacitu, pak z hlediska času provozování vlastní námořní doprava řešením není. Po přepravě po moři do Evropy je potřeba náklad přeložit a pomocí železnice nebo silniční přepravy ho dále distribuovat do požadovaných destinací. I zde je potřeba počítat s potenciálními problémy, kapacita železničního spojení je v současnosti podobně omezená jako kapacita námořní,“ vysvětluje situaci Kodada.
Podle něj tak samotný pronájem a provoz vlastní námořní linky všechny problémy s dodavateli z Asie vyřešit nemůže, důležité je totiž mít zajištěnou také navazující dopravu prostřednictvím vlaků a tahačů po Evropě.
Hypermarkety Kaufland, které patří jako Lidl do stejné obchodní skupiny Schwarz Group, podobnou aktivitu jako jejich sestra nyní nevyvíjejí. „Tuto zprávu Vám nemůžeme potvrdit. Nemáme k tomu žádné relevantní informace,“ říká mluvčí řetězce Renata Maierl.
Námořní lodě a kontejnery si pro dovoz vlastního zboží, které buď chybělo, nebo mělo zpoždění, pronajaly už v době covidu například společnosti IKEA, Walmart, Amazon či Home Depot.
Čínský výrobce nábytku Loctek Ergonomic šel letos v lednu o krok dál a objednal si novou loď, kterou má dostat od společnosti Huanghai Shipbuilding už v příštím roce. Lidl by tak mohl být prvním netradičním nováčkem v oboru, který bude pod vlastní značkou provozovat i vlastní lodě už letos.