Hlavní obsah

Groupon i přes problémy v USA věří v lepší zítřky, hledá impulz k růstu

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Americký slevový portál Groupon, za nímž stojí česká skupina Pale Fire Capital, oznámil hospodářské výsledky za třetí čtvrtletí roku. Firmě se podařilo překonat odhady provozního zisku, zároveň však ale snížila celoroční výhled.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Americká slevová platforma Groupon, ve které má čtvrtinový podíl česká investiční skupina Pale Fire Capital, zveřejnila čerstvé výsledky za třetí čtvrtletí. Přestože příjmy klesly, firma se pyšní zlepšením ziskovosti a doufá v lepší budoucnost díky technologickým inovacím a lepším zákaznickým službám.

Groupon je společnost, která funguje na podobném principu jako český Slevomat a působí ve 13 zemích světa. Vybrat si zde můžete z tisíců slevových kuponů a voucherů na nejrůznější zboží nebo aktivity. Společnost byla založena v roce 2008 v americkém Chicagu.

Ve třetím čtvrtletí dosáhl Groupon tržeb 114,5 milionu dolarů, což znamená meziroční pokles o devět procent a zaostání za tržním odhadem, který činil 118 milionů dolarů. Největším problémem byla Severní Amerika – komplikace při přechodu na nové cloudové technologie zde zpomalily růst a vedly ke snížení počtu aktivních uživatelů.

Navzdory poklesu tržeb firma přeci jen vykázala čistý zisk 14,5 milionu dolarů, což je výrazný obrat oproti ztrátě 40,8 milionu dolarů ve stejném období minulého roku. Kladný byl také provozní zisk EBITDA, který činil 14,8 milionu dolarů. Přestože se meziročně snížil o 19 procent, překonal odhad trhu ve výši 10,3 milionu dolarů.

Na mezinárodních trzích se však Grouponu tolik nedařilo. Tržby zde klesly o 13 procent, a to zejména kvůli opuštění italského trhu. Bez Itálie by však pokles činil pouze dvě procenta. Společnost čelí i rostoucím marketingovým nákladům, které nyní představují 35 procent z hrubého zisku – oproti 26 procentům v minulém roce. I přesto uzavřela čtvrtletí s hotovostí 159,7 milionu dolarů, což je o 18 milionů více než na konci minulého roku.

Pozitivní vyhlídky

„I přes některé výzvy jsem ohledně naší budoucnosti optimistický. Udělali jsme velký pokrok v přeměně naší platformy a zlepšení zákaznických služeb, což nám dává pevný základ pro dlouhodobý růst,“ komentoval výsledky šéf Grouponu Dušan Šenkypl, který byl letos v květnu jmenován stálým ředitelem, aby mohl pokračovat v proměně celé firmy.

„Naše mezinárodní aktivity vykazují slibné výsledky a pozitivní reakce na nové funkce, jako je možnost obdarování nebo video obsah, nám potvrzují, že jdeme správným směrem. Jsme odhodláni neustále inovovat a věřím, že to nejlepší nás teprve čeká,“ doplnil.

Navzdory jeho optimismu firma snížila očekávání pro letošní tržby na 486 až 493 milionů dolarů, což je pod původním odhadem 507,3 milionu dolarů. Směrem dolů byl revidován taktéž odhad EBITDA, který se snížil na 65 až 70 milionů dolarů oproti původnímu rozpětí 80 až 100 milionů dolarů, zatímco tržní odhad činil 71,3 milionu dolarů.

Nové dluhopisy

Zároveň s výsledky Groupon oznámil emisi nových dluhopisů ve výši 197 milionů dolarů, která zahrnuje dvě hlavní části. Přibližně 176,26 milionu dolarů stávajících dluhopisů s úrokovou mírou 1,125 procenta splatných v roce 2026 bude vyměněno za nové dluhopisy s úrokovou mírou 6,25 procenta, které budou splatné v roce 2027.

„Emise se také skládá z vydání nových dluhopisů splatných v roce 2027 za 21 milionů dolarů, za což společnost obdrží 20 milionů dolarů v hotovosti,“ přibližuje akciový analytik Jakub Blaha z Patria Finance. Podle něj mají tyto nové dluhopisy možnost konverze do akcií s hodnotou přibližně 30 dolarů za akcii, což je asi o 200 procent více než současná cena akcií.

„Groupon si tedy oddálil splátku dluhu o jeden rok za cenu vyššího úroku, což úplně nekoresponduje s proklamací generálního ředitele Dušana Šenkypla, že budoucnost Grouponu je pozitivní,“ má jasno Blaha.

Výsledky spustily výprodej

Během hovoru s investory Šenkypl otevřeně přiznal, že čtvrtletí nebylo snadné. „Navzdory mnoha pozitivům jsme měli náročné čtvrtletí, jelikož náš byznys v Severní Americe byl ovlivněn dříve zveřejněnými technickými problémy souvisejícími s různými migracemi platforem. Skončili jsme na spodní hranici našich předpokladů ohledně tržeb, ale překonali jsme horní hranici u EBITDA.“

Akcie firmy po ohlášených výsledcích zamířily prudce dolů. Po uzavření trhu sestoupily z 11,3 dolaru na zhruba devět dolarů za kus, což představuje pokles o 20 procent. Přestože za poslední měsíc se hodnota akcií zvedla o 17 procent, od začátku roku jsou níže asi o sedm procent.

Foto: TradingView, Seznam Zprávy

Graf zobrazuje výkon akcií Grouponu za posledních pět let. Přestože za poslední měsíc se hodnota zvedla o 17 procent, od začátku letošního roku jsou níže asi o sedm procent.

„Groupon má za sebou další nepovedený kvartál. Většina finančních ukazatelů se zhoršila, přesto ale management stále dokolečka tvrdí, že je optimistický, vidí ve firmě potenciál a brzy přijdou lepší časy. Jenže investoři už jsou sliby mírně unaveni, a proto posílají akcie dolů,“ dodává Blaha.

Skupina Pale Fire Capital do Grouponu vstoupila přibližně před dvěma lety. Vedle Šenkypla za ní stojí Jan Barta či David Holý. V americkém „slevomatu“ drží podíl s aktuální hodnotou přesahující tři miliardy korun. A od té doby se kdysi miláčka investorů, jehož akcie na přelomu desetiletí klesly ze stovek dolarů, snaží postavit na nohy.

Doporučované