Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Společnosti si často stěžují, že nemohou najít potřebné zaměstnance, avšak mnohé z nich se ke svým stávajícím pracovníkům chovají „macešsky“. Jakmile odcházejí na mateřskou či rodičovskou dovolenou, mnozí zaměstnavatelé utnou rodičům přístup k benefitům a dalším formám podpory, čímž ale mohou ztratit jejich loajalitu.
Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti RSM a iniciativy Mumdoo, která propojuje rodiče s firmami tak, aby byla spolupráce přínosná pro obě strany. Z průzkumu, do něhož se v červnu zapojilo přes 200 českých firem různých velikostí (od 50 do 10 000 zaměstnanců) a oborů, vyšlo, že jen pětina firem zanechává pracovníkům odcházejícím na mateřskou či rodičovskou dovolenou zaměstnanecké benefity.
Roční bonus za poměrově odpracovanou část roku a přístup k benefitům v podobě karty MultiSport, online psychoterapie i online vzdělávání nabízí svým zaměstnancům například společnost Tchibo.
Vedle dalších výhod, jako jsou slevy na výrobky firmy, voucher k narození miminka či nápoje a zákusek zdarma každý den, dorovnává Tchibo podle Adély Pokorové z personálního oddělení svým zaměstnancům po návratu do práce mzdy o průměrný růst výdělků v době jejich nepřítomnosti. To dělá i skupina Direct Family (Direct pojišťovna, Direct auto).
Že se některé firmy snaží vycházet rodičům vstříc, popisuje Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která v Česku sdružuje stovky firem v oboru podnikových, IT a zákaznických služeb (např. Microsoft, Telecom, SAP, Siemens, DHL, Rohlík…), pod kterými pracuje na 160 tisíc zaměstnanců.
„Některé firmy matkám na mateřské dovolené dorovnávají mzdu, a to až po dobu tří měsíců, jiné podporují otce a nabízí jim nadstandardní placené volno po narození dítěte. Firmy se také snaží udržet s matkami kontakt a nabízí jim jak přístup k firemním vzdělávacím kurzům, tak například i možnost pracovat pár hodin denně na dálku, flexibilně dle toho, kolik pracovat samy chtějí,“ říká.
Firmy to podle něj dělají pro své vlastní „dobro“, protože tím zvyšují spokojenost a loajalitu svých zaměstnanců.
Anketa
Americká firma Pure Storage, která v ČR provozuje své výzkumné a vývojové centrum a vyvíjí řešení na ukládání dat, podporuje zase své zaměstnance rodiče tím, že poskytuje všem novopečeným otcům nebo partnerům plně hrazenou desetitýdenní rodičovskou dovolenou.
Technologická firma Seznam.cz (mateřská firma Seznam Zpráv) zase přispívá rodičům na hlídání, pokud se vrátí do práce do dvou let věku dítěte. Od dvou let pak mohou zaměstnanci dávat děti do firemní školky.
Hlídání dětí na pracovišti dopřává svým zaměstnankyním například dále i firma Onapharm, která se zaměřuje na vývoj a prodej doplňků stravy a zdravotnických prostředků i léků na podporu ženského zdraví. Vedle toho jim po návratu do práce nabízí flexibilní pracovní dobu, dovolenou či neplacené volno navíc.
Průzkum ale ukazuje, že takových společností je zatím menšina. Například bonusy za odpracovanou část roku přiznává svým zaměstnancům jen 41 procent společností. Že zaměstnancům, kteří čerpají mateřskou nebo rodičovskou dovolenou, proporční část bonusu nevyplácejí, přiznává 30 procent zaměstnavatelů. Dalších 28 procent uvádí, že k výplatě přistupují individuálně.
„Takoví zaměstnanci se v předchozím roce podíleli na výkonu a úspěchu firmy, oceněni za něj ale na rozdíl od ostatních nejsou. Takový přístup je skutečně už zneužitím situace ze strany podniku a počet těch, kde tak ke kolegům přistupují, osobně považuji za alarmující,“ uvádí Monika Marečková z poradenské společnosti RSM.
Na dorovnání mzdy na úroveň platu kolegů na stejné pozici za dobu nepřítomnosti se při návratu do práce může těšit jen 42 procent rodičů. Pětina společností výdělky nedorovnává a zbytek říká, že postupují individuálně.
„Část firem se obává nižšího výkonu zaměstnanců s dětmi a prý z tohoto důvodu mzdy nedorovnávají. Dalším chybí přehled o mzdách a jasně stanovená mzdová politika a nakonec jsou tu i podniky, které využívají svého postavení a obav rodičů z hledání nového místa,“ jmenuje některé z důvodů mzdových nerovností v Česku Kristýna Cejnarová z iniciativy Mumdoo.
Rozdíly ve mzdách za stejnou práci by měla napravit novela zákoníku práce vycházející ze směrnice o transparentnosti v odměňování, kterou Česko prosadilo během svého předsednictví v Evropské unii. Firmy podle ní budou od roku 2026 povinně informovat o průměru nebo rozptylu mezd na jednotlivých pozicích a podle odborníků tak budou častěji nuceny nastavit nebo upravit své mzdové strategie.
Že je přístup tuzemských firem k rodičům zaměstnancům v Česku v současné chvíli nedostatečný, potvrzuje i šéf marketingu náborové firmy ManpowerGroup Jiří Halbrštát.
„Firemní benefity spojené s narozením dítěte a rodičovstvím mohou být příjemnou třešničkou na dortu u odpovědných zaměstnavatelů, v Česku se ale bohužel setkáváme stále s pravým opakem. Maminky jednak nemají dostatečné příležitosti pro částečné flexibilní úvazky, aby mohly pracovat během rodičovské dovolené, pokud si to přejí. Infrastruktura pro péči o velmi malé děti má buď nedostatečnou kapacitu, nebo je drahá. Firemní jesle a školky jsou také velkou výjimkou,“ říká šéf marketingu ManpowerGroup.
Se skončením rodičovské dovolené ale podle něj hlavní potíže pro rodiče (většinou ženy) teprve začínají. Zaměstnavatelé se totiž často brání pustit ženu zpět na původní místo, které je buď obsazené někým novým, nebo protože se obávají nedostatečného výkonu matek během péče o nemocné děti.
„Ženy by ocenily změnu přístupu extrémně konzervativních českých zaměstnavatelů směrem k většímu využívání flexibilních forem práce a ochotě vytvářet individuální pracovní podmínky pro lidi, kteří to potřebují. Možná by si pak firmy nemusely stěžovat na nedostatek talentů na trhu práce,“ dodává Halbrštát.