Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Náklady na energie jim meziročně vzrostly o 96 procent. Přední tuzemský výrobce těsnění, plastových či pryžových hadic se přesto neobává, že by pro něj zdražování vstupů bylo likvidační.
„Samozřejmě třeba vysokotlaký vodní paprsek je náročný na spotřebu energie, ale u nás je štěstí, že většina moderních technologií tak náročná na spotřebu není. Neznamená to ale, že dvojnásobné náklady nejsou problém,“ zní od Libora Sedláčka, spolumajitele a obchodního ředitele Gumexu.
O firmě
Gumex je rodinná firma založená roku 1994. Na tuzemský i zahraniční trh dodává těsnění, plastové i pryžové hadice (pro výrobce kompresorů, do sacích či stavebních strojů, jako jsou bagry a jeřáby).
Bývalý poštovní úředník Jan Sedláček z Veselí nad Moravou na Hodonínsku založil firmu se třemi známými. Začínali v pronajaté garáži. V roce 2000 přizval do firmy své tři děti, kterým se od té doby daří rodinný podnik dále rozšiřovat (Libor vede marketing, Dušan finance a výrobu a Jana HR).
V pobočkách ve Strážnici, v Brně, v Praze a na Slovensku zaměstnávají více než 150 lidí a mají více než 15 tisíc odběratelů. Roční obrat: 0,5 miliardy korun.
Pravidelně získávají ocenění v regionálních soutěžích o zaměstnavatele/firmu roku.
Víc než o sebe se pro příští měsíce obává o dodavatele. Někteří z nich už podle něj potíže mají a neustále zdražují.
„My zpracováváme výrobky finálně, ale naši dodavatelé ne. Představte si nějaký prášek, ze kterého vyrobí pryžovou desku. Teplotně velmi náročný proces, energie u toho hrají velkou roli. Vstupní ceny, které mají oni, se samozřejmě promítají k nám,“ vypráví spolumajitel firmy s půlmiliardovým obratem a dodává.
„Po ukončeném prvním pololetí jsme si mysleli, že je situace stabilizovaná a naši dodavatelé našli náhradní dodavatele surovin, náhradou třeba za výpadek z Ruska. Ujišťovali nás, že zdražovat se už nebude. Jenže energie se tak vymkly kontrole, že dnes se nám právě rozjíždí další kolo zdražování.“
Zvyšování cen ze strany dodavatelů podle něj přichází každé dva měsíce a začíná být neúnosné. Náklady totiž musí výrobce přenášet na zákazníka. Většina odběratelů, zákazníků Gumexu, jsou strojaři.
„Zrovna dnes jsem se dozvěděl, že tři naši zákazníci mají pozastavenou výrobu. Místo pěti dnů v týdnu vyrábějí pouze tři. A to jsou problémy, které začnou vznikat, protože my pro ně samozřejmě máme připraveno zboží na těch pět dnů v týdnu,“ vypráví o potížích trhu jeden z šéfů firmy.
Solární panely leží na skladě
V Gumexu se kvůli situaci na trhu – stejně jako řada dalších výrobců – rozhodli pro posílení alternativních zdrojů energií. K už stávajícím solárním panelům instalovaným před pěti lety hodlají přidat další, za osm milionů korun.
Půl roku jsme čekali na vyřízení žádosti o dotace, pak jsme čekali na stavební povolení a nyní čekáme na firmu, která nám solární panely nainstaluje.
„Jsme v situaci, kdy máme nakoupené panely od prosince loňského roku. Půl roku jsme čekali na vyřízení žádosti o dotace, pak jsme čekali na stavební povolení a nyní čekáme na firmu, která nám solární panely nainstaluje. Takže nám leží na skladě, a přitom mohly v létě vyrobit spoustu elektřiny. Což se nestalo,“ říká s tím, že ani deset měsíců po zakoupení nesehnali firmu, která by měla na fotovoltaiku čas.
„Naopak jsme si u našich dodavatelů všimli až zpátečnického postupu. Zařídili se, aby mohli spotřebovávat lehký topný olej. Kdyby mi někdo před pěti lety řekl, že v roce 2022 si tohle někdo zvolí jako možnost, tak bych se smál, možná bych se smál ještě před půlrokem. Dneska je to realita, která ale příliš nepřispívá ke Green Dealu,“ je přesvědčen.
Nejhorší je nejistota
Těžké je teď podle Libora Sedláčka plánování, kolik a jaké zboží mít na skladě. „Náš šéf logistiky říká, že dřív jsme mohli jet podle auta na dálnici, které se dívá do zpětného zrcátka. A dnes říká, že do zpětného zrcátka se dívat moc nedá. Koukáme dopředu, což je fajn, ale nijak velké predikce teď dělat nedokážeme,“ popisuje situaci pro SZ Byznys.
Loni touto dobou výrazně navýšili kapacitu skladů. V době, kdy zboží nebylo dost a oni si mysleli, že situace je dočasná.
„Měli jsme za to, že zvýšíme objem skladů o 25 procent, dostali jsme se na hodnotu skladovaného zboží za 90 milionů. S tím, že nám to sice zatíží cash flow, ale zase se pak vrátíme k normálu. Dnes máme zboží na skladě o 18 procent více, než bychom chtěli,“ říká výrobce pro strojírenský průmysl.
Firmy podle něj dnes nenakupují tolik na vlastní sklad, bojí se, co bude. Jako nejhorší okolnost podnikání tak v současné chvíli vnímá nejistotu, zda zákazníci, které mají nyní, budou i zítra.
„Energetická náročnost pro některé z našich zákazníků, jako jsou třeba sklárny, je tak brutální, že je těžké se na to dívat s určitou dávkou optimismu. Poslední tři roky sledujeme něco, co jsme ještě nezažili. Překonali jsme krizi v roce 1999 ještě jako malá firmička, kdy nás nebylo ani deset. Pak tu globální po roce 2008, kdy jsme čerstvě postavili nový areál a přišel propad o 25 procent. Překonali jsme covid a teď nezbývá než překonat energie a nějak se s tím vypořádat. Krize je šance, jak přemýšlet jinak,“ přemítá v rozhovoru pro SZ Byznys.