Hlavní obsah

Fidorka inspiruje svět. Mondelez rozšíří českou výrobu kulatých oplatek

Foto: Mondelez

„Když musíš, tak musíš!“ hlásá slavná reklama na Fidorku. Ještě slavnější sušence se daří a její výroba roste.

Skupina Mondelez dá 1,3 miliardy korun do rozšíření výroby kulatých oplatek v opavském závodě.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Americký potravinářský koncern Mondelez označuje za marketingový hit dneška fenomén kulatých lepených oplatek s čokoládou na povrchu – přímo inspirovaných českou Fidorkou.

Investuje proto 58 milionů dolarů (1,3 miliardy korun) do rozšíření výroby tohoto typu oplatek ve svém závodě v Opavě. Plán, který se právě spouští, vytvoří asi sto pracovních míst v této fabrice, která je už dnes největším výrobcem sušenek v Evropě.

Výrobní kapacita kulatých oplatek inspirovaných českou značkou se tím zdvojnásobí z nynějších 11 tisíc tun na 22 tisíc tun ročně. Ve větší míře se z Opavy do světa bude exportovat oplatka „roundie“ značky Cadbury nebo „choco wafer“ světoznámé Milky. Kulaté oplatky zažívají boom v anglicky a německy mluvících zemích, kde je úspěšná značka Milka.

„Mondelez přináší oblíbenou českou pochoutku na globální trh. Oplatky jsou inspirovány opavským odkazem: čokoládová chuť a kulatý tvar se špetkou křupavosti,“ říká ředitel výrobního klastru Mondelez v České republice Emmanuel Chilaud.

Oznámená investice přichází necelý rok poté, co Mondelez ve stejném závodě ohlásil vybudování třetí výrobní linky pro sušenky Oreo. Hotová by měla být příští rok. Už dnes závod vyrábí pro celou Evropu oplatky Oreo, které jsou globální vlajkovou lodí nadnárodní firmy.

Přestože Fidorka inspirovala ke vzniku dalších podobných oplatek, současná investice neotevírá české značce přímou cestu do zahraničních regálů. Díky tradičním vazbám se exportuje na Slovensko.

Neetická reklama

Větší zájem v zahraničí vyvolala v roce 2001 slavnou a kontroverzní reklamou se sloganem „Když musíš, tak musíš!“

Krátký spot vykreslil andělsky vypadající blonďatou holčičku, která má ďábelský plán, jak se zmocnit oplatky v ruce ženy sedící v kabrioletu na křižovatce. Za vysílání reklamy, která podle kritiků nabádala k násilí a ohrožovala morální a psychický vývoj mládeže, musely veřejnoprávní i komerční televize platit statisícové pokuty.

Vznik oplatky je spjat s rodinou Fiedorů, v níž především tři generace žen na přelomu 19. a 20. století rozvíjely cukrářský průmysl v Opavě. Prostřední z nich Marie Fiedorová stála na prahu 20. století u založení továrny na výrobu oplatek a cukrovinek. Jejímu příběhu se věnuje nový historický román Romany Vaverové Hořkosladká vůně vanilky. Vedení firmy usiluje o to, aby se po slavné cukrářce pojmenoval vhodný veřejný prostor v Opavě.

Fidorka patří do rodiny sladkostí značky Opavia, pod kterou čeští zákazníci najdou také klasiky, jako jsou Tatranky, Esíčka, Zlaté věnečky, Miňonky či lázeňské oplatky Kolonáda.

Své konkurenty má Mondelez především v dalších globálních výrobcích cukrovinek, mezi něž patří výrobce KitKat Nestlé, producent lískooříškové pomazánky Nutella Ferrero, výrobce medvídků Haribo nebo výrobce čokoládových tyčinek Mars.

Výrobce Milky Mondelez loni čelil bojkotu ve Skandinávii kvůli pokračujícímu prodeji v Rusku. Podle dat ruské daňové služby tam firma v roce 2022 meziročně navýšila zisk o 38 procent na 1,1 miliardy dolarů. Celkový zisk se ve srovnání s rokem 2021 více než zdvojnásobil, uvedla agentura Bloomberg.

Letos v květnu Evropská komise rozhodla o pokutě pro americkou korporaci ve výši 335,5 milionu eur (přes osm miliard korun) za uzavírání dohod, které omezovaly přeshraniční obchod. Jednoduše řečeno, firma si stanovovala různé ceny v různých zemích, ale bránila obchodníkům nakupovat tam, kde jsou produkty nejlevnější. Pokutu za podobné praktiky dostala dříve i pivovarnická skupina AB InBev.

Od září zdražíme

Letos v červnu společnost Mondelez International oznámila, že od září zdraží své výrobky kvůli prudkému růstu cen kakaa. Komodita podle Bloombergu zdražila o 120 procent. Ceny ovlivnilo špatné počasí v hlavních pěstitelských zemích v rovníkovém pásmu Afriky, především v Pobřeží slonoviny a Ghaně.

Zdražení cukrovinek v červnu potvrdila ředitelka pro ČR Ivana Tůmová. „Bez toho, abychom zdražili, bychom opravdu šli do minusu. Takže zdražovat budeme, od září, a budeme to postupně implementovat na trh,“ řekla Tůmová ČTK. Čokoláda představuje asi 40 procent výrobního portfolia firmy.

V této souvislosti zmínila i Fidorku. „Nejde jen o čokoládu. I sušenky jsou pokryté čokoládou, Fidorka má na sobě čokoládu, takže i sušenkové portfolio, kde je čokoláda, budeme zdražovat. Jsou to dvojciferná čísla, vyšší zdražení bude na čokoládě, na sušenkách je to méně,“ řekla.

Doporučované