Článek
Amazon řeší nepříjemný problém, pět jeho poradců se přiznalo, že upláceli kmenové zaměstnance firmy, aby jim dodávali důvěrné informace. Ty následně putovaly k vybraným internetovým prodejcům, kteří díky nim získali konkurenční výhodu a vydělali tím až 100 milionů dolarů.
Zmíněný poradce Amazonu, Ephraim „Ed“ Rosenberg, byl posledním z pěti obviněných. Další čtyři obvinění přiznali vinu již dříve, dva z nich již skončili ve vězení. V případu figuruje také jeden z bývalých zaměstnanců Amazonu, který žije v Indii. Ten byl sice obviněn z přijímání úplatků, ale obžaloba v jeho případě nepadla, uvedla agentura Bloomberg.
Sedmačtyřicetiletý Rosenberg tvrdil, že je nevinný, v pondělí však otočil a za své činy se omluvil na síti LinkedIn. „Při některých příležitostech jsem přímo i nepřímo podplácel zaměstnance společnosti Amazon,“ přiznal Rosenberg a dodal, že jeho jednání bylo v rozporu se zákonem.
Federální úřady už v roce 2020 obvinily Rosenberga a další konzultanty, že zaplatili zaměstnancům Amazonu v Indii více než sto tisíc dolarů na úplatcích. Výměnou za peníze měli vybraným obchodníkům na Amazonu poskytnout data.
Někteří z obviněných podle obvinění dokonce zajistili, aby se na internetové stránky Amazonu vrátily výrobky, které dříve společnost odstranila z bezpečnostních důvodů. Za několik stovek dolarů mohly firmy požádat zaměstnance Amazonu o vymazání negativního hodnocení zákazníků u nabízených produktů.
Za pět tisíc dolarů mohly zažádat o tzv. vyřazení. Konzultanti v takovou chvíli odstranili konkurenta z webu tím, že po nákupu jeho výrobků zanechali hodnocení, u kterého věděli, že zapříčiní stáhnutí výrobku ze stránek Amazonu.
Rosenbergovi hrozí až pět let vězení a pokuta ve výši 250 tisíc dolarů. Jeho odsouzení neproběhne ihned, ale je naplánováno na pozdější datum. Nicméně se tím pro Amazon uzavře nepříjemná kapitola plná chaosu.
Úplatkový systém fungoval už od roku 2017 a vypadal jak vystřižený z hollywoodského scénáře, píše Bloomberg. Platby probíhaly po celém světě přes platební brány MoneyGram, PayPal, nebo dokonce v kufrech plných hotovosti, které posílali přes taxi službu Uber.
Algoritmy a zákaznické recenze společnosti Amazon mají kupující nasměrovat k nejlepším produktům za nejlepší ceny. Úplatkářská kauza ukázala, jak mohou zaměstnanci společnosti vydělávat peníze při manipulaci se systémem. „Zaměstnanci Amazonu vědí, že si mohou přivydělat prodejem interních informací,“ řekl nynější konzultant a dřívější pracovník Chris McCabe.
„Máme zavedené systémy pro odhalování podezřelého chování, které pravidelně zdokonalujeme. Naše týmy, které to vyšetřují, získané informace proaktivně oznamují orgánům činným v trestním řízení a příslušným úřadům,“ uvedla mluvčí společnosti Amazon Mira Dixová.
Někteří Rosenberga vnímají jako Robina Hooda, který pomohl dříve zakázaným prodejcům získat své místo na Amazonu zpět. Jenže tak to prý není. „Našel cestu, aby vydělal spoustu peněz pro sebe a své klienty, a přitom předstíral, že je vůdcem této komunity,“ kritizuje Rosenbergovo chování bývalý manažer Amazonu James Thomson.