Článek
Akcie společnosti Meta Platforms, dříve Facebook, ve čtvrtek na burze oslabily o více než 20 procent. Hodnota podniku se tak snížila o více než 200 miliard dolarů (více než 4,3 bilionu korun), což je nejvíce v historii akciových trhů, uvedla agentura Bloomberg. Akcie oslabují v reakci na horší výsledky hospodaření, které firma zveřejnila ve středu.
Krátce po 15:30 SEČ akcie na trhu Nasdaq ve Spojených státech odepisovaly zhruba 26 procent pod 239 dolarů za kus. Tržní hodnota firmy se tak pohybovala kolem 661 miliard dolarů (asi 14,1 bilionu Kč), zatímco o den dříve činila více než 898 miliard USD.
Pod tlak se dostaly také akcie dalších internetových firem, výrazně ztrácely například akcie Twitteru či Pinterestu. Problémy v posledních dnech má i Spotify, kvůli kauze okolo podcastera Joe Rogana, kdy někteří hudebníci svůj obsah z platformy stáhli.
Výsledky zaostaly za očekáváním
Čistý zisk společnosti Meta Platforms ve čtvrtém čtvrtletí meziročně klesl o osm procent na 10,3 miliardy dolarů (220 miliard Kč). Odhad podniku pro vývoj tržeb v nynějším čtvrtletí navíc zaostal za očekáváním. Vyplývá to ze středeční výsledkové zprávy.
Ve čtvrtém čtvrtletí se tržby společnosti, které pocházejí především z reklamy, meziročně zvýšily o 20 procent na 33,7 miliardy dolarů. V letošním prvním čtvrtletí firma tržby odhaduje pouze na 27 až 29 miliard dolarů. Analytici přitom v anketě společnosti Refinitiv pro nynější čtvrtletí v průměru předpovídali tržby 30,15 miliardy dolarů.
Na aktivity společnosti Meta mají podle agentury Reuters nadále negativní vliv nová pravidla firmy Apple ohledně ochrany osobních údajů. Podle těch musejí vývojáři aplikací pro telefony iPhone žádat uživatele o povolení ke sběru určitých dat pro reklamní účely. Společnost Meta již dříve uvedla, že tento požadavek uškodí nejen jejímu podnikání, ale také malým firmám, které se na personalizovanou reklamu spoléhají.
Ve středeční zprávě firma poukázala rovněž na makroekonomické problémy, například růst nákladů a výpadky v dodavatelských řetězcích, které mají dopad na rozpočty podniků na reklamu.
V celém loňském roce společnost Meta nicméně zvýšila čistý zisk o 35 procent na 39,4 miliardy dolarů. Její celoroční tržby stouply o 37 procent na téměř 118 miliard dolarů.
Je tu hodně nejistoty ohledně investic Mety do metaverse.
Společnost Meta se původně jmenovala Facebook, v říjnu však svůj název změnila. Nové jméno Meta má odrážet zaměření na metaverse, virtuální svět, o kterém si šéf podniku Mark Zuckerberg myslí, že bude představovat novou generaci internetu. Výsledná podoba tohoto virtuálního světa je však zatím nejistá, což by mohlo investory znepokojovat, píše agentura AP.
„Je tu hodně nejistoty ohledně investic Mety do metaverse a ohledně toho, zda a kdy budou mít pozitivní vliv na zisky podniku,“ uvedla analytička Debra Williamsonová ze společnosti Insider Intelligence.