Hlavní obsah

Experti: Pověst firemních značek nejvíc ohrožuje Elon Musk a AI

Foto: Anna Moneymaker, Shutterstock.com

Nejbohatší člověk světa patří také mezi nejvíce kontroverzní osobnosti.

Podle mezinárodního průzkumu mezi odborníky na public relations by se firmy měly vyvarovat spojení s kontroverzním poradcem amerického prezidenta, informuje deník Guardian.

Článek

Spojení s poradcem amerického prezidenta Donalda Trumpa, miliardářem Elonem Muskem, a chybné používání umělé inteligence patří mezi nejzávažnější rizika ohrožující pověst firem a jejich značek.

Vyplývá to z celosvětového průzkumu, který mezi více než stovkou expertů na public relations provedla organizace Global Risk Advisory Council vedená Isabel Guzmanovou, bývalou šéfkou amerického Ministerstva pro malé podniky za vlády prezidenta Joea Bidena.

Průzkum, o němž informuje britský deník Guardian, si nechala vypracovat washingtonská PR firma Global Situation Room. Její ředitel Brett Bruen uvedl, že index reputačních rizik sestavený na základě zmíněného průzkumu představuje pro šéfy firem jednoznačné varování.

„Pokud v těchto otázkách promarníte důvěru svých stakeholderů a spotřebitelů, budete ji jen těžko získávat zpět,“ uvedl Bruen s tím, že firmy by měly „zpomalit“ a rozlišovat mezi přechodnými a trvalými změnami.

Průzkumu se zúčastnilo 117 PR expertů ze 17 zemí a více než 50 různých odvětví. Téměř třetina z nich uvedla, že spojení s Elonem Muskem nebo naopak veřejné spory s ním znamenají nejvyšší pravděpodobnost zvýšeného veřejného a mediálního zájmu.

Nejbohatší člověk světa, který vlastní vesmírnou společnost SpaceX, výrobce elektromobilů Tesla a sociální síť X, vloni finančně i osobně podpořil úspěšnou Trumpovu prezidentskou volební kampaň.

Po Trumpově lednové inauguraci se Musk postavil do čela ministerstva vládní efektivity (DOGE), které provádí rozsáhlé rozpočtové a personální škrty v amerických federálních úřadech. To podle Guzmanové vedlo k jeho „neustálé kontroverzní přítomnosti v mediálním prostoru“.

Musk se kvůli tomu stal ve Spojených státech silně polarizující osobností. Podle březnového průzkumu Univerzity Quinnipiac, který cituje Guardian, nesouhlasí s postupem DOGE více než 60 procent amerických voličů.

AI horší než Musk

Ještě větší hrozbu pro firemní značky podle průzkumu představují případy, kdy se firmy dostanou do centra pozornosti kvůli tvorbě deepfake videí, dezinformacím nebo neetickému využívání technologií, které manipulují s veřejným míněním. Takové chování s vysokou pravděpodobností přitáhne negativní mediální pokrytí.

„Pokud firmy nechápou umělou inteligenci nebo s ní špatně zacházejí, může to vést k obrovské řetězové reakci, jejíž důsledky mohou být nevratné,“ řekl Guardianu nejmenovaný člen panelu PR expertů. Firmy by proto měly pro používání AI stanovit zásady, stejně jako mají pravidla pro své běžné operace.

Z průzkumu vyplynulo, že třetí největší riziko pro reputaci značek představuje ústup od principů diverzity, rovnosti a začlenění (DEI). Trumpova administrativa se tato opatření snaží eliminovat ve vládních institucích, armádě a dalších federálních úřadech.

Žebříček pěti největších reputačních rizik uzavírají nekalé obchodní praktiky a obvinění z pomluvy.

Související témata:
Public relations (PR)

Doporučované