Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Na semaforu padla zelená. Stříbrný kamion značky Mercedes Benz se rozjel kupředu. Musí dovézt náklad z Portugalska do Norska za pouhých šest hodin a hráč za klávesnicí je odhodlaný udělat vše, co bude v jeho silách, aby vytyčený cíl splnil. Stejně jako miliony dalších je totiž ponořený v simulátoru Euro Truck 2 od českého studia SCS Software. Firma z malého týmu několika vývojářů vyrostla na 350 zaměstnanců a řadí se již druhým rokem mezi sto nejhodnotnějších českých společností, jejichž žebříček s názvem Česká elita sestavily Seznam Zprávy ve spolupráci s odborníky z Deloitte.
„Aktivně komunikujeme s největšími hráči automotive a máme licence používat v simulátoru vozy od automobilek, jako je Mercedes Benz či Volvo. Jsme v kontaktu i s dalšími částmi dodavatelského řetězce. Máme spolupráci s výrobcem mrazáků, teď se bavíme s firmou Hella, která vyrábí světla pro kamiony. Hráči chtějí co nejpřesnější realitu a tvoří si proto i vlastní doplňky,“ říká pro Seznam Zprávy ředitel firmy SCS Software Pavel Šebor.
Žebříček nejhodnotnějších firem Česka
Česká elita 2024. Klikněte na banner níže a projděte si pořadí nejhodnotnějších firem Česka. Dalším kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku můžete zjistit podrobnosti o firmě.
Partnery České elity jsou společnosti ORLEN Unipetrol, Penta Fund, Burza cenných papírů Praha, UniCredit Bank, A&O Shearman.
Odborným garantem žebříčku TOP 100 České elity je společnost Deloitte.
Simulátor pro řízení kamionů po Evropě či Americe hraje podle jednoho ze zakladatelů a ředitele firmy zhruba 400 tisíc řidičů virtuálního náklaďáku denně. Zákazníky sbírá společnost nejen v simulovaných krajinách, tedy v Evropě a díky rozšíření American Trucks i v Severní Americe. Hlavním trhem pro SCS Software sice Evropa zůstává, obliba simulátoru ale roste také mezi hráči z Turecka, Číny nebo Brazílie.
Šebor vysvětluje, že zájem o hru v Brazílii má na svědomí i to, že tamní hráči vnímají povolání řidiče kamionu jako prestižnější než třeba Češi či Němci. „Tím nechci říct, že jde o špatné řemeslo, ale Evropan se na něj často dívá jako na těžkou práci, kdy jste například dlouho od rodiny a podobně. Jsme zvyklí na jiný standard a i to se na oblíbenosti našich simulátorů v zemích jako Brazílie nebo Turecko odráží,“ vysvětluje.
Vyjádřeno čísly je oblíbenost produktů firmy na vzestupu. Podle posledních výsledků vzrostly tržby SCS Software v roce 2023 na zhruba 991 milionů korun oproti 814 milionům v roce 2022. Ve stejném období stoupl i čistý zisk firmy ze 486 milionů za rok 2022 na zhruba 532 milionů korun.
Trojka nemá smysl
Kamion dorazil k mýtné bráně. U závor zastavují další nákladní vozidla, na jejichž bocích jsou k vidění i nápisy různých společností. Všechny detaily hrají dohromady. Hráč našel bez problémů volný pruh, který ho dovedl přímo k závoře. Stáhl okénko, zaplatil potřebnou částku. Závora se zvedá, jedeme dál.
Právě detaily neustále rozšiřující herní simulátor jsou jedním z faktorů, proč je druhý díl Euro Trucku stále oblíbený i dvanáct let od svého vydání. Tím, že se simulace snaží uživatelům nabídnout co nejpřesnější podobu reálného světa, je možnost rozšiřování v podstatě nekonečná. Stejně jako hráčské požadavky, které jdou do absolutních detailů.
„Laťka realismu se dá zvedat pořád. Máme například hráče posedlé elektrickými sloupy podél cesty. Píšou nám, že jsme v Rumunsku použili typ sloupu, který se ale ve skutečnosti nachází v Bulharsku. Ačkoliv naše hra není o lokomotivách, zákazníci řeší, jaký typ lokomotivy jede jako kulisa v pozadí obrazu, těch detailů je nekonečno. Mohlo by se zdát, že se nám tím otevírá také nekonečno cest k uzavírání spoluprací se společnostmi, co se budou chtít ve hře objevit, ale není to tak,“ popisuje rozšiřování virtuálního vesmíru Šebor.
Jednání tak vede SCS Software s řadou firem z různých odvětví, jako je například petrochemický průmysl. Herní vývojáři si ale nechtějí jednou spoluprací zavřít vrátka k dalším, přemýšlí proto podle Šebora, že vytvoří možnost dočasných licencí, díky nimž se společnosti ze skutečného světa budou v simulátorech objevovat pouze na určitou dobu a střídat se v omezených časových úsecích na herní mapě.
Hra už prošla během více než dekády tolika rozšířeními a vylepšeními, že je podle ředitele firmy v tuto chvíli nereálné pracovat na třetím dílu.
„Problém je, že třetí díl by podle nás měl překonat předchozí verzi ve všech ohledech. To znamená více kamionů, lepší prostředí, více kilometrů dálnic pro hráče a to všechno najednou. Jenže když Euro Truck 2 rozšiřujeme už více než dekádu, nemá pro nás v tuto chvíli smysl začít vytvářet novou hru, na niž bychom museli vyčlenit obrovskou část týmu a naši současnou verzi odsunuli do pozadí. Nedokázali bychom takový vývoj v tuto chvíli ani ufinancovat,“ říká Šebor.
Studio ale plánuje rozšířit typ vozidel, jimiž budou moci hráči v simulátoru jezdit, a zvažuje, že by Euro Truck začalo nabízet autoškolám pro začínající řidiče kamionu. Podobně jako u dalších českých vývojářů ze studia Bohemia Interactive, jejichž jedna větev vyvinula armádní simulátor Arma.
Stejně tak se podle Šebora chce simulátor dostat z „pouze“ PC světa na herní konzole. Přechod plánují vývojáři již několik let, zatím to ale nebyla priorita. Ve hře i v byznysu postupuje SCS Software opatrně krok za krokem, díky čemuž studio roste každoročně o kousek do vyšších černých čísel bez zbytečného rizika a velkých ztrát. Poslední propad zažili v roce 2022 kvůli válce na Ukrajině.
„Naši vývojáři dokončili rozšíření hry do Ruska. Pracovalo na něm přes sto lidí zhruba dva roky a už bylo v podstatě hotové. Jenže pak začala invaze na Ukrajinu a v daném kontextu jsme se rozhodli ho nezveřejnit. Takže nám teď leží v šuplíku a zůstane tam, dokud válka neskončí. Před těmi dvěma lety to pro nás znamenalo ztráty v desítkách milionů eur. Což samozřejmě není nic proti hrůzám, které od invaze zažívají Ukrajinci,“ popisuje ztrátový rok společnosti ředitel SCS Software.
Česká firma není jedinou v herním odvětví, které se daří lákat hráče do virtuálního simulátoru. Mezi konkurenci Euro Trucku řadí tvůrci hry švýcarský Farming Simulator či Microsoft Flight Simulator.
Kamion opatrně zacouval na parkoviště. Do Norska dorazil v určeném čase s nepoškozeným nákladem. Na hráčův účet přibyla virtuální výplata a také možnost další zakázky. Tentokrát je potřeba dojet do Berlína. Dva kliky myší a kamion vyráží na další cestu. To je důležité. Systém od zakázky k zakázce totiž pomáhá udržovat hráče v nikdy nekončícím simulátoru, díky němuž mohou prozkoumávat Evropu či Ameriku z kabiny náklaďáku.
Vše o České elitě
- 100 nejhodnotnějších českých firem
- Kdo je Česká elita 2024. Nový žebříček nejhodnotnějších českých firem
- Pražská burza vyhlíží 30 českých firem, které mohou změnit trh
- Jak jsme počítali žebříček Česká elita. Vítězí ziskové firmy bez dluhů
- Zbrojovky rostou. V České elitě nejhodnotnějších firem už jsou tři
- Cash Only: Vychází nový žebříček českých firem, jejich hodnota stoupá
- Jak si české firmy vedou v ESG? Řeší emise, méně už rozdíly ve mzdách
- Česká elita na nákupech: Britská pošta, německá ocel i americká munice
- Skoro tři biliony korun. Hodnota firem v žebříčku Česká elita rychle roste
- Podívejte se, jak probíhalo vyhlášení žebříčku Česká elita