Článek
Euro 7 je poslední emisní norma pro spalovací motory před přechodem na plnou elektromobilitu. Upravuje limity pro oxidy dusíku i další plyny, ale také zavádí nové, přísnější měření testování. Podle Evropské komise je to to správné pravidlo, které má pro osobní auta platit od poloviny roku 2025. Jenže automobilky si to nemyslí.
„Na jednu stranu jsme rádi, že došlo k určitému zracionálnění požadavků, nicméně je tam několik věcí, které z tohoto návrhu činí návrh úplně neakceptovatelný,“ řekl pro SZ Byznys Martin Jahn ze Škoda Auto. Problematický je podle něj zejména termín a fakt, že rok 2025 platí nejenom pro nové vozy, ale také vozy již homologované. Jde o auta, která budou od stanoveného data sjíždět z montážních linek jako nová, ale budou mít homologaci podle v té době již starých norem.
To není možné stihnout
„To v podstatě není možné stihnout. Nemůže to stihnout žádná automobilka a já nevím, jestli je to ignorance nebo arogance Evropské komise, ale jsem tímto faktem velmi zklamán. Doufali jsme, že dostaneme určitou jistotu,“ dodává Jahn.
Automobilky teď navíc napnuly všechny síly na rok 2035 a přechod k elektromobilitě, který stojí značné úsilí a hlavně peníze. Upozorňují navíc, že současná norma je znevýhodňuje oproti zámořské konkurenci.
„Sdílíme oprávněné obavy napříč automobilovým průmyslem, že nová norma Euro 7 oslabí úsilí vynaložené na přechod na vozidla s nulovými emisemi do roku 2035. I když budeme pokračovat ve zdokonalování našich stávajících nízkoemisních pohonných jednotek, stále více zdrojů musí být věnováno technologiím s nulovými emisemi, jako jsou bateriové elektromobily i elektromobil na vodíkové palivové články nebo vozidla poháněná čistými palivy,“ přidává se i generální ředitel Toyota Lexus ČR Martin Peleška.
Další nejistota
Podle manažera největšího českého výrobce aut Martina Jahna přivádí aktuální znění normy automobilky do nejistoty. „My dnes musíme dělat plány výroby na rok 2023, ’24 a ’25 a nemáme jasnou bázi. To je v dnešní nejisté době trošku smutné. Doufám, že se dohodneme na tom, že norma začne platit na konci roku 2026, kdyby bylo technicky možné nové nároky splnit,“ dodává Jahn s tím, že se Škoda Auto kvůli normě jedná nejenom s českými ministerstvy, ale také Evropskou komisí a Evropským parlamentem.
Stejně tak jedná v Evropě i další z českých výrobců automobilů – Hyundai. „Konkrétní připomínky k připravované normě Euro 7 řeší s evropskými institucemi především naše vývojové centrum v Německu. Nejistota ohledně změn emisních předpisů a krátké termíny pro jejich implementaci jsou pro vývoj, výrobu i dodavatele velkou komplikací, “ říká Petr Michník, vedoucí subdivize administrativy HMMC s tím, že ale konkrétně nošovický závod a jeho produkci norma příliš neovlivňuje. „V současnosti je již téměř 40 % aut vyráběných u nás čistě elektrických, hybridních či plug-in hybridních a s připravovanými novými modely bude tento podíl významně růst. Pro úplnost ještě dodám, že poměrně významnou část našich zákazníků tvoří mimoevropské země s mírnějšími emisními předpisy,“dodává.
Omezení nabídky malých vozů a zdražení
Finančně by pak podle manažera největší české automobilky tato změna vyšla i v případě odkladu na desítky či stovky euro na jedno auto. Pokud by ale k posunu termínu nedošlo, musely by podle něj automobilky výrazně omezit nabídku v segmentu malých vozů.
Už teď se v médiích objevují informace, že zpřísnění emisní normy nemusí některé malé modely přežít. Jedním ze skloňovaných modelů je například Volkswagen Polo, nebo hatchback Hyundai i30.