Hlavní obsah

Energošmejdi si nedají pokoj. Případu Bohemia Energy zneužívají i po roce

Foto: Profimedia.cz

Tzv. energošmejdi se snaží s lidmi uzavřít nevýhodné smlouvy na energie. Ilustrační foto.

Energošmejdi zneužívají pádu Bohemia Energy i více než rok poté. Přestože případů na nějaký čas ubylo, protože někteří dodavatelé neměli zájem o nové zákazníky, neznamená to, že by lidé neměli být na pozoru.

Článek

„Z ničeho nic mi zavolali, ani nevím, kde na mě vzali číslo. Pán se představil jako pracovník innogy a říkal, že můj dodavatel Centropol bude končit, že už rozesílá dopisy zákazníkům,“ líčí svou vlastní zkušenost s tzv. energošmejdem důchodkyně Marie, která odebírá již řadu let energie od Centropolu. Její dodavatel ale nekončí, naopak má pro své zákazníky nakoupený dostatek energií.

Když však zprostředkovateli řekla, že nikam přecházet nechce, začal jí tvrdit, že bude energie dále odebírat od Centropolu a její podpis bude jen pojistka, aby nedopadla jako zákazníci Bohemia Energy, kteří před více než rokem spadli k dodavatelům poslední instance, kde platili vysoké částky. „Já bych určitě něco podepsala a u Centropolu bych skončila,“ uvědomuje si paní Marie.

Naštěstí byla aktivní a na podvod neskočila. „Říkal ještě, že mi zavolá za tři dny, ale já jsem si telefonní číslo raději zablokovala, protože nechci, aby ke mně chodili,“ říká. Naopak zavolala do Centropolu a tam si informace ověřila. Na lince jí potvrdili, že jde o podvod, a dokonce že se něco takového nestalo poprvé.

Společnost innogy sice služeb energetických zprostředkovatelů opravdu využívá, ale jejich práci si neustále prověřuje. „Činnost našich zprostředkovatelů si kontrolujeme prostřednictvím verifikačních hovorů, kdy se každého zákazníka dotazujeme, jestli rozumí produktové nabídce a zda byl spokojen s chováním prodejce,“ říká mluvčí innogy Pavel Grochál.

S aktivitami podvodníků se však v poslední době setkává méně než dřív. „Meziročně se počet pokusů, kdy se podomní obchodník vydává za zaměstnance innogy, výrazně snížil,“ uvedl Grochál.

Většina velkých společností si naopak zakládá na férovém přístupu k zákazníkům, a proto také spolupráci se zprostředkovateli rozvázaly. „Aktuálně s žádným zprostředkovatelem v E.ONu nespolupracujeme. V minulosti jsme ale s některými vybranými zprostředkovateli energií spolupracovali,“ říká mluvčí E.ON Roman Šperňák.

S případy, kdy se zprostředkovatel vydává za pracovníka některého z dodavatelů, se nesetkal jen Centropol, ale i další. Například ČEZ, innogy, PRE či E.ON. „Forma se mění, ale podstata zůstává stejná. Víme o případech, kdy třeba v posledním roce například přesvědčovali zákazníky na našem distribučním území, že jsou jejich nový dodavatel poslední instance a že s nimi přišli uzavřít smlouvu,“ říká Šperňák.

Nejčastější trik zůstává, že tak zvaní energošmejdi zavolají, představí se jménem ČEZ a snaží si sjednat schůzku, jejímž cílem je donutit zákazníka k podepsání smlouvy k jinému dodavateli.
Alice Horáková, mluvčí skupiny ČEZ

Lidé, kteří se za zaměstnance obchodníků s energiemi pouze vydávají, však mohou působit věrohodně. „Dokonce měli vyrobené papírové desky s naším logem, ovšem klientovi nakonec dali k podpisu dokumenty konkurenční společnosti,“ uvádí mluvčí PRE Karel Hanzelka. Společnost však podomní prodej vůbec neprovádí.

Mezi rozšířené praktiky energošmejdů patří právě telefonáty jménem dodavatele. „Nejčastější trik zůstává, že tak zvaní energošmejdi zavolají, představí se jménem ČEZ a snaží si sjednat schůzku, jejímž cílem je donutit zákazníka k podepsání smlouvy k jinému dodavateli,“ říká mluvčí ČEZu Alice Horáková.

Příběhy jsou sice různé, ale postupy energošmejdů zůstávají stejné – roli může hrát například vysoký věk zákazníka a snaha za každou cenu získat podpis často méně výhodné smlouvy, případně plnou moc. Za každou uzavřenou smlouvu totiž zprostředkovatelé získávají provize.

Podvodníci se také často snaží lidi dostat pod tlak. „Vůbec nemínil o ničem diskutovat. Ptal se hned, kdy budu doma, že mi sem pošle kolegu, který mi upraví ceny. Já jsem mu na rovinu řekla, že nikam přestupovat nechci,“ popisuje zkušenost paní Marie.

ČEZ naopak na Kladensku zaznamenal případ, kdy energošmejdi lidem volají s tím, že jsou v prodlení s podpisem dokumentů, které jim údajně volající zaslali. „Když se zákazníci brání, že žádné dokumenty neobdrželi, vyhrožují jim, že zůstanou bez energií a nabízejí, že jim dokumenty přinesou k podpisu osobně,“ uvádí další příklad Horáková.

Ačkoli se na dodavatele obrací tisíce klientů ročně s žádostí o pomoc právě kvůli nekalým praktikám některých zprostředkovatelů, obchodníci počítají s tím, že se o mnoha případech ani nedozvědí. „Vždy se snažíme komunikovat přímo jak se zákazníkem, tak i se společností, která novou problematickou smlouvu uzavřela,“ popisuje Šperňák.

Základní radou, jak se proti energošmejdům bránit, je neukvapovat se. Rozhodně by zákazník neměl nic podepisovat pod tlakem ani dávat někomu cizímu plnou moc. Pokud se u jeho dveří objeví pracovník některého z dodavatelů nebo mu zavolá, může si jej vždy ověřit na zákaznické lince dodavatele. Od začátku letošního roku mají navíc lidé možnost odstoupit od smlouvy uzavřené přes zprostředkovatele bez sankce.

Doporučované