Článek
Po odmlce v minulém roce, kdy řada dodavatelů energií nepřijímala nové zákazníky a v nabídce obchodníků nebyly výrazné rozdíly, se začala situace u zprostředkovatelů smluv na energie vracet do starých kolejí. Se zlepšováním situace na energetickém trhu znovu startuje boj o zákazníky a této situace opět zneužívají tzv. energošmejdi.
„Obecně je to problém, který se opět v poslední době objevil. Loni bylo aktivit podomních obchodníků méně, protože o zákazníky nebyl v průběhu rostoucích cen energií takový zájem,“ potvrzuje mluvčí společnosti ČEZ Roman Gazdík.
„Nekalé praktiky tzv. energošmejdů nepolevují ani v dnešní době a po klidnějším období znovu vidíme nárůst telefonátů a dotazů našich zákazníků, kteří na taková nekalá jednání upozorňují. V E.ON proti takovým praktikám dlouhodobě bojujeme a taková jednání odsuzujeme,“ říká mluvčí E.ON Roman Šperňák.
Praktiky energošmejdů se mění, ale jejich cíl zůstává stejný – oklamat zákazníka. „Aktuálním trikem je zneužití cenových stropů, kdy podvodníci chtějí po zákaznících podepsat dokumenty, které jsou ve skutečnosti smlouvy s novým dodavatelem nebo plná moc zprostředkovatelům,“ říká Šperňák.
Energošmejdi lidem tvrdí, že pokud nepodepíšou jisté dokumenty, nebudou mít nárok na cenový strop, který má však garantovaný každá domácnost. „Místo toho ale zákazník dostane k podpisu smlouvu s novým dodavatelem, která je pro něj oproti stávající smlouvě méně výhodná. Někteří podvodníci se v tomto ohledu vydávají za zaměstnance státních úřadů nebo společnosti ČEZ Prodej,“ popisuje Gazdík.
Podle Energetického regulačního úřadu (ERÚ) se zprostředkovatelskými firmami spolupracuje velká část, ne-li většina českých dodavatelů. „Otázkou je spíše to, kdo konkrétně spolupracuje se zprostředkovateli nevalné pověsti, například i s těmi, kteří nemají potřebné oprávnění,“ říká mluvčí ERÚ Michal Kebort.
Služeb zprostředkovatelů využívá například dodavatel energií innogy, i když spolupráci s nimi v posledních letech omezil. „Orientujeme se například více na realitní kanceláře. V případě spolupráce s externím partnerem vyžadujeme vždy platné oprávnění k činnosti zprostředkovatele od ERÚ a pečlivé dodržování etického kodexu prodeje našich produktů,“ říká mluvčí společnosti Martin Chalupský.
E.ON také spolupracuje s vybranými zprostředkovateli a on-line srovnávacími portály. „Ale pečlivě si je vybíráme a máme smluvně ošetřeno, jak se mají chovat k zákazníkům, jak mají zastupovat naši společnost, a v případě nedodržení podmínek zprostředkovatel platí vysoké sankce,“ říká Šperňák.
Zároveň si všechny smlouvy uzavřené přes zprostředkovatele ověřují. „Verifikujeme je telefonicky prostřednictvím našeho call centra a ověřujeme si u klientů, že vše proběhlo v souladu s našimi standardy a pravidly. Ověřujeme i informace vypovězení smluv u klientů,“ popisuje Šperňák.
Naopak ČEZ a společnost Centropol podle svých vyjádření se zprostředkovatelskými firmami nespolupracují. „Nekalé praktiky podle našich informací bohužel tolerují i stabilní dodavatelé, kteří něco podobného nemají zapotřebí,“ říká marketingový ředitel Centropolu Jiří Matoušek.
Energetický zákon ale umožňuje postihnout jen ty dodavatele, u kterých by prodejce jednal jejich jménem, což se většinou nestává. „Právě v tom tkví výhody zprostředkování pro dodavatele, kdy odpovědnost nenesou přímo, ale nese ji zprostředkovatel. Prokázat jakékoliv přímé vazby mezi dodavatelem a zprostředkovatelem je přitom takřka nemožné,“ popisuje Kebort.
Akviziční odměnu za zprostředkování zákazníka platí dodavatelé energií svým smluvním externím partnerům.
Pro obchodníky je to příležitost, jak získat nové zákazníky, a pro zprostředkovatele možnost, jak dostat za uzavření smlouvy provize. „Akviziční odměnu za zprostředkování zákazníka platí dodavatelé energií svým smluvním externím partnerům,“ popisuje Chalupský.
Energošmejdi se přitom zaměřují především na zranitelné skupiny obyvatel, typicky na seniory, samoživitele či lidi s nižším vzděláním.
Výjimkou nejsou případy, kdy se bez domluvy objeví u dveří starších lidí údajný obchodní zástupce dodavatele pod záminkou, že potřebuje zkontrolovat, že několik let starý přechod k dodavateli proběhl bez problémů. Při té příležitosti si však zprostředkovatel nenechal podepsat žádné potvrzení, ale novou smlouvu, o čemž důchodci neměli ani ponětí.
K lidem do bytu se snaží dostat také s tím, že jdou provést například odečet plyn. „Skutečný odečet provádí pověřená osoba distributora, nikoli dodavatele. Při kontrole elektroměru se nepodepisují žádné smlouvy. Pokud takový ‚kontrolor‘ chce něco podepsat, je to podvodník a doporučujeme okamžitě volat Policii ČR,“ varuje Matoušek.
Zprostředkovatelé přitom na zákazníky působí věrohodně, protože mají často k dispozici jejich citlivé informace včetně adresy, jména současného dodavatele či údajů o spotřebě energií.
Těmito informacemi nedisponuje ani ERÚ, pokud je potřebuje k výkonu své činnosti, musí je získat dodatečně. Žádná centrální evidence smluvních údajů v ČR, ze které by bylo možné tyto informace čerpat, totiž neexistuje.
Pro samotné dodavatele energií je ale záhadou, jak se zprostředkovatel k údajům uvedeným ve smlouvách zákazníků dostane. „Nad takovou praxí velmi často sami kroutíme hlavou,“ říká mluvčí innogy Chalupský.
„Těmito informacemi nedisponuje ani ERÚ, pokud je potřebuje k výkonu své činnosti, musí je získat dodatečně. Žádná centrální evidence smluvních údajů v ČR, ze které by bylo možné tyto informace čerpat, totiž neexistuje,“ vysvětluje Kebort.
Jiní dodavatelé se domnívají, že jméno obchodníka mohou energošmejdi odhadovat podle distribučního území. „Například když v Praze oslovíte kteroukoliv domácnost, je pravděpodobné, že je naším klientem a že má sjednán produkt na dobu neurčitou,“ popisuje mluvčí PRE Karel Hanzelka.
Je také možné, že informace od dodavatelů někdo „vynáší“ a prodává je energetickým zprostředkovatelům.
Dlouhodobým řešením, jak praktiky energošmejdů omezit, je podle Keborta postupné čištění trhu díky registru zprostředkovatelů na ERÚ. Registr je přehledný seznam, kdo působí jako zprostředkovatel, jde si na něj stěžovat a případně mu oprávnění sebrat. „Nicméně toto řešení je teprve na počátku vzhledem k tomu, že i samotné registrace jsou poměrně čerstvou záležitostí,“ říká Kebort. Z více než 800 žádostí o registrace však ERÚ odmítl jen malý počet.
Dodavatelé opakovaně upozorňují, aby lidé bez předchozí domluvy nevpouštěli nikoho cizího k sobě domů a nic nepodepisovali, protože by tak nevědomky mohli změnit dodavatele a zaplatit za to pokutu.
„Apelujeme na všechny občany, aby nevpouštěli do bytu neohlášené obchodníky nabízející dodávku energií. Seriózní dodavatelé takto nepostupují a je vysoce pravděpodobné, že taková osoba je podvodník,“ radí Matoušek.