Článek
Za třicet let se společnost Emco stala největším prodejcem müsli v Česku a se svými cereálními výrobky se usadila hned v padesáti dalších zemích. Teď se pouští do zcela nové kategorie. Svá trvanlivá balení cereálií doplní čerstvým zbožím – rostlinným masem a rostlinnými sýry.
„Poprvé v historii se pouštíme do tak rozdílné věci. Nová značka se bude jmenovat Pan Hrášek, čímž chceme zdůraznit, že základ výrobků bude hrachový,“ říká šéf Emco Martin Jahoda s tím, že v první řadě půjde o rostlinné burgery, nudličky či sýry a postupně se bude kategorie rozšiřovat.
„Byznysový potenciál je jeden důvod, druhý důvod byl i osobní,“ říká Jahoda s tím, že plánuje využívat stávající výrobní technologie firmy i spolupráci s externími dodavateli.
Dlouhodobý trend, který má budoucnost
Jahodu přitom od záměru neodradil ani neúspěch sítě vegetariánských bister Vegg – go, které ještě nedávno vlastnil a během pandemie poslal do insolvence. I když ho tato zkušenost připravila o desítky milionů, je přesvědčen, že veganská strava má potenciál a budoucnost.
„Růst těchto kategorií je výrazně vyšší, než jsou růsty standardních kategorií. Důležité je, že příklon k rostlinné stravě není trend, který zmizí za rok nebo dva. Příklon k rostlinné stravě je dlouhodobý,“ říká Jahoda s tím, že s novou značkou vstupuje firma i do obchodních řetězců a už teď míří výrobky i do Pobaltí.
26 miliard eur za rostlinné alternativy
Rostlinná strava je velký trend zejména v západní Evropě a USA, kde trh s náhražkami mléka a masa výrazně roste.
V posledních dvou letech vzrostly podle projektu Smart Protein v Evropě tržby z prodeje párků, burgerů či jogurtů ze sóji, hrachu nebo obilovin o polovinu na 3,6 miliardy eur. Ve světě pak podle agentury Bloomberg trh s rostlinnými alternativami generuje 26,1 miliardy eur.
V Česku se k vegetariánství hlásí zatím zhruba čtyři procenta lidí, ale poptávka po rostlinným náhražkách a ekologičtějších potravinách se zvyšuje. „Každým dnem jsou vidět třeba desetiprocentní nárůsty proti předcházejícímu období. Je tam velký rostoucí trend,“ potvrdila nedávno i šéfka Tesco Stores Katarína Navrátilová.