Článek
Když letos na jaře ve společnosti GLS dokončovali novou část své tuzemské centrály, počítali s tím, že stavba musí být úsporná. Kromě kompletního LED svícení, zesílené tepelné izolace a využití dešťové vody tak vybudovali na střeše fotovoltaickou elektrárnu.
„Elektrárna má 300 kilowattů výkonu a k tomu máme 200kilowatthodinové bateriové úložiště,“ popisuje šéf českého GLS Pavel Včela, když spolu procházíme mezi stovkami solárních panelů. „Díky této kombinaci jsme schopni kompletně pokrýt naši spotřebu během dne a o víkendech i v noci,“ říká.
Svítíme, topíme, vyrábíme. Recept na drahé energie v českém byznysu
Ceny energií raketově rostou všem. SZ Byznys mapuje, jak se s tím firmy vyrovnávají, do čeho investují nebo jak pružně či chytře si s tím dokázaly poradit.
Ne vždy se přitom jedná o ekologické nebo udržitelné cesty.
Právě v Jihlavě se nachází centrální třídicí mezinárodní uzel globálního balíkového přepravce. Hlavní špičku tu mají večer, a to zhruba od 18 hodin až do dvou do rána. Jednoduše řečeno, velkou část noci tu potřebují svítit, topit a mít v provozu dva kilometry dopravníků pro zásilky.
„Na rozdíl od firem, které pobírají dotace a snaží se o maximální špičkový výkon, my se snažíme o maximální vyrobenou elektřinu čili orientace panelů u nás není na jih, ale na východ a západ. Maximalizujeme tak výkon, který můžeme využít pro naše potřeby, případně můžeme přebytky dát do sítě,“ říká Pavel Včela v rozhovoru pro SZ Byznys.
Celkové náklady na vybudování areálu dosáhly 12,5 mil. eur.
S ostatními tuzemskými firmami jsou na jedné lodi. Za tu část elektrické energie, kterou musí kupovat, dávají zhruba devětkrát více než loni. A smlouvu mají jen do konce letošního roku.
„Uvidíme, jak nám náš dodavatel cenu upraví,“ říká s klidem v hlase šéf tuzemské GLS. „Je to situace, která platí pro všechny. I my se snažíme dělat úsporná opatření, tato elektrárna přišla ve vhodný čas.“