Článek
Češi se dnes věnují elektronickému nakupování s mnohem menší vervou než před rokem. Zatímco loni zaznamenávala většina e-shopů každý měsíc dvouciferné meziroční nárůsty, nyní se za první čtvrtletí dostal jejich nárůst pod 10 procent.
Vyplývá to z čerstvých dat společnosti Shoptet, která má pod svou správou téměř 30 tisíc e-shopů, což je na počet zhruba polovina českého trhu.
Zatímco v lednu a únoru vykázaly tržby e-shopařů podle šéfa Shoptetu průměrný růst ve výši 11 procent, v březnu se tento růst snížil na pět procent a za celé čtvrtletí vykázal nárůst devět procent.
Prudké ochlazení nastalo po vpádu ruských vojsk na Ukrajinu. „Pokles nastal v prvním březnovém týdnu, od pátku 25. února (Rusové zaútočili na Ukrajinu den předtím, pozn. red.) do další neděle, tedy do 6. března. Šlo hlavně o věci, jimiž si lidé dělají radost. Kosmetika klesla o 22 procent, šperky o 36 procent a oblečení o šest procent,“ říká ředitel Shoptetu Samuel Huba.
Propadu zájmu o nakupování si všimli i datoví analytici Zboží.cz . „V meziročním srovnání jsme od začátku invaze na Ukrajinu evidovali obecně menší zájem o luxusní produkty a zboží takzvaně zbytné. Naopak se ale do návštěvnosti promítl zvyšující se zájem o produkty, které lidé nakupují do humanitárních sbírek, jako jsou spacáky nebo dětské výživy a podobně. Lidé se od vypuknutí invaze více zajímají o zpravodajství, což pozorujeme na stoupající návštěvnosti našich online médií a méně času tedy věnovali nákupům,“ říká Petr Pavelek, manažer týmu Sklik a Zboží.cz ze společnosti Seznam.cz.
Podle Huby ze Shoptetu se začala situace posléze vyrovnávat a některé vybrané kategorie zboží zaznamenávaly dokonce strmý nárůst. „Válka na Ukrajině zapůsobila jako šok a ten vystřídala obava o dostupnost vybraného zboží. Předpokládáme, že se lidé podobně jako u pandemie začali zásobovat. Zájem o některé kategorie šel ruku v ruce s inflací a razantním zdražováním pohonných hmot, lidé vyhledávali například kanystry. Někteří zákazníci se předzásobili třeba i kontaktními čočkami a podobně,“ konstatuje Huba.
Ne všem elektronickým prodejnám se však dařilo prudký výpadek příjmů týden po začátku války zacelit. Podle nákupního rádce Heureka výrazně poklesl zájem lidí například o bytový textil a ložní oblečení, jógu, stolní hry, aromaterapie, ale i o tělovou a vlasovou kosmetiku, holení či doplňky stravy.
Výrazný pokles tržeb zaznamenávají i některé konkrétní e-shopy. Například online vinotéka vinozarchivu.cz eviduje od vpádu Ruska na Ukrajinu strmý pád tržeb v Česku, na Slovensku a v Polsku, a to i o více než 50 procent.
„Tento stav trval do 5. března. Od té doby zaznamenáváme postupné navyšování prodejů, ale i dnes evidujeme pokles zhruba o 30 procent oproti prodejům ve stejném období v roce 2021. Prvotní šok byl z nové války, na to navázala ekonomická nejistota a rostoucí inflace. Nemalou měrou se na poklesu podílel i fakt, že spotřebitelé mají jiné starosti – například pomáhají uprchlíkům,“ říká zakladatel vinotéky Jan Pánek.
Podle něj je výrazný propad dán i tím, že loňské jaro bylo pro e-shopy velmi silné díky lockdownu, a to hlavně v měsících březen až květen. „V návaznosti na současnou situaci odhadujeme, že v následujících měsících se nákupní nálada příliš nezlepší a nepodaří se tak udržet tržby na úrovni roku 2021,“ předpokládá Pánek.
Náš region je stále vnímán jako součást „východního bloku“, který je konfliktem přímo ovlivněn. Klienti měli obavy i z uprchlické krize, jelikož nabyli dojmu, že v Praze probíhá humanitární katastrofa.
Lidé si podle něj kupovali méně vína napříč všemi kategoriemi, jen prodeje ročníkových vín, hlavně ke kulatým výročím, neoslabily. „Zejména ročník 1972, tedy padesátileté víno, si i navzdory propadům vede velmi dobře,“ říká zakladatel vinotéky.
Takřka okamžitě po začátku války se zastavily prodeje hotelové společnosti NH Hotels. Hosté začali stornovat již potvrzené rezervace a nových bylo výrazně méně. Nejvíce poklesl společnosti segment turistických skupin, které takřka všechny své objednávky na nadcházející týdny stornovaly. Významně ubylo také služebních cest, rekreačních pobytů a konferenčních balíčků.
„Bohužel je náš region stále vnímán jako součást ‚východního bloku‘, který je tímto konfliktem přímo ovlivněn. Mnoho klientů také mělo obavy z uprchlické krize, jelikož dle zpráv z mezinárodních médií nabyli dojmu, že v Praze probíhá humanitární katastrofa,“ popisuje obavy zahraničních hostů generální ředitel hotelů NH Prague City a NH Collection Prague Petr Nešpůrek.
Anketa
Zájem podle něj roste jen o konferenční akce, jež poptávají lokální klienti, kteří mají přehled o aktuální situaci v Česku a po dvou letech covidové pandemie a restrikcí potřebují opět začít organizovat akce, mítinky, konference a školení.
Velký pád zájmu registruje také vzdělávací platforma Kurzyproradost.cz, které se první tři dny po začátku invaze propadly tržby zhruba o 80 procent. V následujících dnech se situace zlepšila, pokles byl zhruba poloviční, a zhruba po třech týdnech konfliktu se tržby zase o něco zvýšily, ale stále jsou zhruba o 30 procent níže oproti běžnému stavu.
„Připomíná to stav, který nastal při první covidové vlně. Nejpravděpodobnější vysvětlení je takové, že zpočátku lidé řeší obavy z budoucnosti a mají v hlavách úplně něco jiného než nakupování „zbytných věcí“. Také je možné, že začnou víc přemýšlet o vytvoření finančních rezerv,“ přemítá zakladatel platformy Pavel Fara.
Výrazný pád tržeb eviduje také prodejce nábytku a bytových dekorací Bonami a sexshop Yoo.cz, kterému začaly klesat prodeje poslední únorový týden a po měsíci jsou tržby nižší o třetinu.
„Ze všech stran se na nás valí zprávy, jak se bude zdražovat. Lidé jsou více opatrní. Druhým faktorem, jenž se podílí na změně zákaznického chování, je určité pohlcení zpravodajstvím. Znám spoustu lidí, kteří i měsíc od začátku konfliktu sledují situaci minutu po minutě. V takovém rozpoložení spoustu nákupů prostě neřešíte,“ říká zakladatel e-shopu Vojtěch Sláma.
Zájem podle něj klesl téměř o všechno erotické zboží, nejvýrazněji například o žertovné erotické předměty, které spadly o více než polovinu, dále o erotické kalendáře, vibrátory, afrodiziaka, erotické pochoutky a pornofilmy. „Určitou výjimkou je kategorie BDSM, která naopak zaznamenala výrazný nárůst (68,6 %). Přiznám se, že je to pro nás trochu překvapení,“ dodává Sláma.
Že takových konkrétních e-shopů, kterým se tržby dosud nedostaly na hodnoty před invazí, je více, připouští i Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
„Opravdu lze evidovat poklesy v tržbách, ale jejich důvody jsou kombinované. E-shopy měly loni větší obraty, než by za standardních okolností bylo běžné, je zde vliv sezónnosti, počasí a také konfliktu na Ukrajině, který vyvolal u nakupujících větší obezřetnost, jež souvisí i s pokračující vysokou inflací,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
V některých případech pak podle něj dochází ke změnám v „nákupním košíku“, kdy se více objevuje zájem o zboží, které nakupovali Češi pro lidi v nouzi. Šéf APEK však věří, že vliv války za nějaký čas opadne a e-commerce se opět vrátí v Česku k růstu. Celkově loni Češi na českých e-shopech utratili 223 miliard korun, což bylo o 14 procent více než o rok dříve.