Hlavní obsah

E-shopy měly velké oči. Místo rozmachu sklady zejí prázdnotou, říká expert

Agenda SZ Byznys s Peterem Jánošim ze společnosti P3. Na snímku sklad firmy v Lovosicích, který si pronajímají papírny Mondi Štětí.Video: Daniel Novák

E-shopy si pod dojmem rozmachu z pandemie pronajaly velké sklady, které ale nyní kvůli poklesu e-commerce nemají čím naplnit. Ochlazení je cítit hlavně v regionech, říká šéf realitní skupiny P3 pro Česko a Slovensko Peter Jánoši.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Na trhu se skladovými a průmyslovými halami je po letech růstu cítit ochlazení. Pokles poptávky přichází hlavně ze strany internetových obchodů, které měly pod dojmem silného růstu během covidové pandemie velké oči.

„Rok 2024 bude stabilizačním rokem. Předpokládáme, že poptávka trochu ochladne, protože firmy saturovaly svoje potřeby v minulosti. Expanze a rozvoj stávajících nájemců nebudou tolik dynamické jako v minulosti,“ řekl v Agendě SZ Byznys Peter Jánoši, šéf realitní skupiny P3 pro Česko a Slovensko, která se zabývá výstavbou a správou logistických hal.

„E-commerce se výrazně saturovala v covidových letech i v období poté. Dnes vidíme nárůst hlavně ze strany omnichannel prodejců, které zásobují online prodej i kamenné obchody,“ doplnil šéf tuzemské části P3.

Po opadnutí vysoké inflace Jánoši očekává, že spotřeba domácností bude opět růst. A to by mohl být nový impulz i pro poptávku po halách. Zatím však platí, že například řada e-shopů, které v minulých letech expandovaly, nemá aktuálně sklady čím zaplnit a hledá proto místo sebe ještě před vypršením nájemní smlouvy takzvaného podnájemce.

„Vidíme nárůst takzvané šedé neobsazenosti. Například firmy, které procházely v covidových letech obrovským rozmachem, si nabraly spoustu metrů čtverečních skladů, které jim ale nyní často zejí prázdnotou,“ poznamenal Jánoši z P3.

Realitní skupina P3

V Praze sídlící skupina P3 patří mezi významné hráče na evropském trhu průmyslových nemovitostí. Firmu ovládá singapurský státní fond GIC.

V portfoliu skupiny je celkem 8,3 milionu metrů čtverečních skladů a výrobních hal. Z toho je 1,4 milionu v České republice.

Mezi konkurenty P3 patří další velké firmy v oboru průmyslových realit, například Accolade, CTP, Panattoni nebo Prologis.

Celková poptávka po nemovitostech vyrůstajících často u dálničních sjezdů se loni propadla o 31 procent, vyplývá z dat realitně-poradenských společností Cushman & Wakefield a Colliers International.

„Stále si myslím, že je to jeden z nejstabilnějších segmentů, ale také v něm vidíme určité proměny a zlomy,“ poznamenal Jánoši z P3.

„Ochlazení cítíme primárně z regionů. Cítíme to například v Moravskoslezském kraji, kde se v mezičase zvýšila konkurence. Například ale v Praze dobré lokality stále nějaký citelný problém nemají,“ dodal manažer.

Foto: Daniel Novák

Výkonný ředitel skupiny P3 pro Česko a Slovensko Peter Jánoši.

Citlivost situace v Moravskoslezském kraji aktuálně potvrdili i konzultanti ze společnosti 108 Real Estate. Zvláště tam je podle poradců řada pozemků pro výstavbu hal na prodej.

„108 Real Estate řeší hned několik prodejů nemovitostního majetku firem, které se rozhodly v České republice ukončit svou činnost a pokračovat na jiných trzích. Důvodem exitu jsou rostoucí náklady na zaměstnance, dražší provoz a další daňové aspekty,“ uvedl ředitel poradenské společnosti Jakub Holec.

Skupina P3 postavila loni na českém trhu šest budov v součtu o 70 tisících metrech čtverečních. V současnosti staví dohromady 50 tisíc metrů čtverečních hal.

„Zvolnit bychom nechtěli. Ale všechno bude záviset na tom, jak se nám podaří pronajmout existující parky nebo parky ve výstavbě,“ odpověděl Jánoši z P3 na otázku, zda firma zvolňuje tempo výstavby.

Celý rozhovor je k dispozici v úvodním videu, na Podcasty.cz a v podcastových aplikacích.

Doporučované