Článek
Získat ikonickou „birkinku“ není jen tak. Prodavači slavnou kabelku zákazníkům ani nenabízí, dokud u Hermèsu neutratí pořádný balík peněz a nejsou jejich věrnými zákazníky. A ani pokud takový status zákazník získá, nemusí se ke kabelce dostat.
Na vlastní kůži se o tom přesvědčili dva Kaliforňané, kteří se proto na francouzskou společnost Hermès rozhodli podat žalobu. Na incident upozornil portál Business Insider (BI). Podle žaloby společnost Hermès protiprávně podmiňuje nákup tašek Birkin nákupem dalších výrobků společnosti.
Jednou ze žalobkyň je Tina Cavalleriová, která podle žaloby u Hermèsu utratila desítky tisíc dolarů. Když si v září 2022 chtěla koupit další kabelku Birkin, bylo jí řečeno, že nárok na prémiové kabelky mají pouze ti klienti, kteří dlouhodobě společnost podporují, tvrdí Cavalleriová v žalobě. Na základě této výměny názorů tedy došla k názoru, že aby si mohla koupit další birkinku, musí utratit více peněz za ostatní výrobky, a rozhodla se žalovat.
Druhý žalobce, Mark Glinoga, se v loňském roce birkinku snažil koupit hned několikrát. Pokaždé mu ale bylo řečeno, že si nejprve musí koupit jiné zboží a doplňky, tvrdí žaloba. Tašku se mu doposud zakoupit nepodařilo. Nutno podotknout, že nejde o Glinogovu první žalobu, podle zjištění Business Insideru se již v minulosti připojil k hromadným žalobám na společnost T-Mobile nebo Uber.
Business Insider se snažil zjistit, jestli Glinoga u Hermèsu již dříve nakupoval, jeho právníci ale na dotazy zatím nereagovali. Stejně tak se nepodařilo zjistit, kolik přesně Tina Cavalleriová v obchodě utratila nebo kolik kabelek Birkin již vlastní.
Čím je birkinka speciální
Ikonická kabelka vznikla v roce 1984 na základě spolupráce ředitele Hermès Jeana-Louise Dumase s herečkou a zpěvačkou Jane Birkin. Dumas pro ni tašku navrhl poté, co se jí rozpadla její oblíbená taška ze slámy a Birkin nemohla najít žádnou náhradu, která by jí vyhovovala. Díky své praktičnosti a nadčasovému designu se birkinka brzy stala velmi populární a zanedlouho z ní bylo nedostatkové zboží. Každá kabelka se navíc vyrábí ručně.
Od jejího navržení se však podstatně změnila její cena. V roce 1984, kdy byla poprvé vyrobena, stála dva tisíce dolarů. Nyní, pokud ji chce zákazník koupit přímo od Hermès, její cena začíná na přibližně 10 000 dolarů za koženou kabelku až po více než 200 000 dolarů za kabelku Birkin z krokodýlí kůže a diamantů. Finální částka navíc závisí na mnoha faktorech, jako jsou její materiál, velikost, stáří nebo stav.
Tou nejdražší birkinkou na světě je podle aukční síně Sotheby’s speciální Sac Bijou Birkin, která byla navržena v rámci prémiové kolekce v roce 2012. Je vyrobena z růžového zlata vykládaného 2712 diamanty, a přesto že je to vlastně náramek, měla by být plně funkční (je ale opravdu malá). Odhadovaná cena této kabelky jsou dva miliony dolarů a vyrobeny byly pouze tři exempláře.
Nejdražší birkinkou, která se kdy prodala, je pak The Diamon Himalaya, kabelka z kůže krokodýla nilského, kterou v roce 2022 Sotheby’s prodala za 450 tisíc dolarů.
Pokud si chce zákazník koupit kabelku přímo od Hermès, musí projít zmiňovaným procesem předchozích nákupů a vybudovat si se značkou vztah. Butikům pak umožňuje společnost zakoupit pouze určitý počet tašek Birkin, a to navíc pouze dvakrát ročně.
Styl tašky Birkin dodávané do butiků je zřídkakdy znám předem. Zákazníci se proto musí spokojit s dostupnou taškou Birkin, kterou jim nabídne prodejce, nebo trpělivě čekat, až bude k dispozici styl, který chtějí.