Hlavní obsah

Důvěra v českou ekonomiku opět klesla, skepse padla na firmy i spotřebitele

Foto: Škoda Auto, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Důvěra v českou ekonomiku v červnu znovu klesla, meziměsíčně se snížila o 3,8 bodu na 90,3 bodu. Pesimističtější jsou opět podnikatelé i spotřebitelé.

Článek

„Červnová důvěra podnikatelů v ekonomiku byla výrazně ovlivněna pokračujícím poklesem sentimentu v průmyslu, v němž je stále patrná velká nejistota ohledně budoucího vývoje. Podniky se potýkají s relativně nízkou poptávkou, což má mimo jiné za následek pokračující výrazný pokles očekávaného tempa růstu výrobní činnosti v příštích třech měsících,“ uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů Českého statistického úřadu (ČSÚ) Jiří Obst.

Důvěra v českou ekonomiku totiž v červnu znovu klesla, meziměsíčně se snížila o 3,8 bodu na 90,3 bodu. Pesimističtější jsou opět podnikatelé i spotřebitelé. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil ČSÚ. Meziročně je celková důvěra také nižší, loni v červnu činila 98,6 bodu.

U firem se na snížení důvěry negativně podepsala zhoršující se nálada v průmyslu a u spotřebitelů zhoršení celkové ekonomické situace v Česku.

Podnikatelská důvěra se v červnu snížila o 4,2 bodu na 91 bodů. Nejvýrazněji, o 6,6 bodu na 85,2 bodu, klesla mezi průmyslovými podniky.

Mírnější pokles důvěry v ekonomiku statistici zaznamenali v obchodě, kde klesla o 4,3 bodu na 93,6 bodu, a ve vybraných službách. Tam se snížila o 2,3 bodu na svou dubnovou hodnotu 95,3 bodu. Naproti tomu ve stavebnictví se důvěra v červnu zvýšila o 1,8 bodu na 103,2 bodu.

Důvěra spotřebitelů se v červnu meziměsíčně snížila o 1,7 bodu na 86,8 bodu. Podobně jako v květnu podle ČSÚ výrazně přibylo respondentů, kteří očekávají v příštích 12 měsících zhoršení celkové ekonomické situace v ČR. Po výrazném květnovém růstu ale mírně ubylo domácností, které se v následujících 12 měsících obávají zhoršení vlastní finanční situace.

„Červnové snížení důvěry spotřebitelů lze téměř výlučně připsat na vrub obav ze zhoršení celkové ekonomické situace v Česku. Ty totiž, na rozdíl od ostatních ukazatelů spotřebitelské důvěry, které se v posledních měsících stabilizovaly, výrazně rostly již druhý měsíc v řadě,“ doplnila Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Doporučované