Hlavní obsah

Držet výrobu pro automobilky už déle nešlo, říká průmyslník z Karviné

Foto: ArcelorMittal Tubular Products

Letecký pohled na závod ArcelorMittal Tubular Products v Karviné.

Slabá poptávka z automobilového průmyslu a vysoké ceny energií tvořily nepříjemný mix, s nímž se musel vypořádat výrobce ArcelorMittal Tubular Products z Karviné. Podle firmy ztrácí průmysl kvůli energiím konkurenceschopnost.

Článek

Výrobce ocelářských produktů ArcelorMittal Tubular Products z Karviné řeší podobně jako další firmy z oboru dva citlivé vlivy najednou. První je slabá poptávka z automobilového průmyslu. Koncern ArcelorMittal kvůli tomu přesunul výrobu pro tento sektor z Karviné do Španělska.

Druhou jsou ceny energií. Vláda sice v prosinci schválila pomoc pro firmy s energeticky náročným provozem, přesto je to ve srovnání s podobnými podporami například v Německu či Polsku stále málo, řekl v rozhovoru pro SZ Byznys René Fabik, generální ředitel ArcelorMittal Tubular Products.

Nelze začít jinak než aktuální krizí kolem hutí Liberty Ostrava. Jak tamní dění vnímáte? Má vliv na váš podnik?

Ze sociálního hlediska a vlivu na zaměstnanost jde hlavně o Ostravu a bližší okolí. Celkově je to smutné. Od kamarádů vím, jak to tam vypadá a že nikdo netuší, kdy se znovu začne vyrábět. Co se týče nás, tak jsme z Liberty odebírali ocelové pásky pro naše výrobky. Takže nyní čelíme nejasné situaci, protože vzhledem k situaci s výrobou jinde v Evropě není zcela jednoduché získat materiál někde jinde. Vedeme o tom teď jednání.

Máte již náhradní zdroje ocelových pásek?

Primárně nyní tento materiál bereme od našich koncernových společností v okolních zemích. Ale ostravská Liberty pro nás byla výhodná z hlediska blízkosti a historické zkušenosti.

Ovlivnilo tedy přerušení výroby v Liberty plynulost výroby ve vaší továrně?

Naštěstí jsme z Liberty neodebírali pravidelné objemy, takže to zase tak velký problém není.

Foto: ArcelorMittal Tubular Products

Generální ředitel ArcelorMittal Tubular Products René Fabik.

Jaký je nyní stav trhu, na kterém působíte?

Z dlouhodobého hlediska je cyklus změn natolik rychlý, že ho lze těžko přesněji popsat. Nyní jsme na vrcholu vlny. Všichni očekávají, že v nebližším období půjdou ceny nahoru. To motivuje naše zákazníky nakupovat dopředu, aby se předzásobili. Obecně jsou nyní cykly trhu natolik krátké, že je obtížné se do nich trefit.

Co dříve trvalo rok, nyní skáče po kvartálech, někdy i po měsících. Nyní jen mohu říci, že první dva měsíce letošního roku nevidím špatně. Ale bohužel víme, že průmyslu a stavebnictví se nedaří dobře a konečná spotřeba není vysoká. Takže aktuální vyšší poptávka vychází skutečně spíše ze snahy se předzásobit.

Co způsobilo, že se tržní cykly takto zrychlily?

Kromě adaptace ocelářů na výkyvy ve výrobě na to mají vliv i všechny šoky, kterými jsme v minulých letech prošli, respektive jimiž procházíme. Od covidu přes válku na Ukrajině až po současný konflikt na Blízkém východě. Extrémně se také zvýšil objem importu z Asie. Takže ceny a tlaky na cenu jsou natolik rozkolísané, že to pak silně zrychluje i tržní cykly.

Výhodou našeho závodu je, že máme diverzifikované výrobky, že nejsme závislí jen na jedné komoditě. Díky tomu se naše průměrná výroba v tunách od covidu nijak zásadně nezměnila.

Přesto jste na konci minulého roku ukončili výrobu pro automobilový průmysl. Souvisí to se situací na trhu? Jaké to má důvody?

Situací na trhu to nebylo, výroba automobilek se víceméně ustálila. Po roce 2012 padlo rozhodnutí, že budeme významně investovat do tažírenské technologie, která měla zefektivnit naše náklady, zvýšit výrobní kapacitu a odrážet potřeby zákazníků. Částečně k nám měla přejít rovněž část výroby z našeho sesterského závodu ze Španělska. Jenže postupně jsme na běžících projektech začali ztrácet objemy. Automobilkám klesla celková výroba a nové projekty nepřicházely. Takže problém byl spíš na straně zákazníků.

Pro nás přitom tento projekt představoval významnou investici. Popsaná situace trvala nejen během pandemie, ale i v dalším období a nelepšila se. Investice jsme přitom museli splácet. Začali jsme mít problémy a věděli jsme, že musíme něco udělat. Nakonec se na nejvyšší úrovni rozhodlo, že u nás dojde k zastavení této technologie. K tomu došlo loni na konci října. Dnes je celá technologie přesunutá do Španělska. Tam byla převedena také většina klíčových zákazníků.

Bylo to bolestivé rozhodnutí. O všem jsme dopředu informovali zaměstnance i zákazníky. Většinu zaměstnanců jsme převedli do jiné divize. V některých případech jsme navrhli ukončení pracovního poměru, samozřejmě se všemi benefity stanovenými kolektivní smlouvou.

Neudržitelný objem

Nakolik byla výroba pro automobilky významná z celkové vaší produkce?

Výroba pro automobilky tvořila přibližně deset procent naší produkce.

Jestli tomu tedy rozumím správně, tak ukončení této část výroby souviselo s přístupem zákazníků z automobilového průmyslu?

Šlo o to, že objem objednávek pro tuto činnost pro nás nebyl udržitelný. My jsme v rámci tohoto projektu drželi lidi i výrobní kapacitu, ale objem objednávek nerostl potřebným tempem.

Jak se tato změna odrazila na zaměstnanosti ve vaší firmě? Předloni v podniku pracovalo kolem 250 lidí.

Počet pracovníků u nás klesl zhruba o čtyřicet až padesát osob.

Co z hlediska nových investic a rozvoje výroby plánujete dál?

Pracujeme dále na automatizaci výroby ocelových profilů neboli, jak u nás říkáme, jäklů. Připravujeme také linku na trubky o délce až do dvanácti metrů, které dnes nemáme. Čili se chceme zaměřit na výrobky s vyšší přidanou hodnotou.

Vláda spustila pomoc firmám s energeticky náročným provozem v podobě převzetí části poplatků za obnovitelné zdroje. Nakolik to podnikům vašeho typu s vyššími náklady skutečně pomůže?

Pomoc to určitě je. Ve výrobě trubek využíváme elektrickou pec s velkým příkonem, takže tam je jakýkoliv pohyb nákladů na energie hned vidět. A trh tyto vyšší náklady nedokáže absorbovat. V obchodním plánu jsme však s vyššími poplatky na obnovitelné zdroje počítali.

Naštěstí pak ale přišla mírnější varianta. Na druhou stranu, protože máme zkušenosti ze sesterského závodu v Krakově, tak výše kompenzace v České republice je mnohem nižší než v Polsku. Lepší situace je i v Německu. Lepší podmínky mají celkově i producenti mimo Evropu. Takže ztrácíme konkurenceschopnost.

Když říkáte, že trh už nedokáže vyšší náklady vstřebat, tak to znamená, že se vám snižují marže?

Přesně tak.

Projeví se to na vašich hospodářských výsledcích za loňský rok?

Ještě nemáme uzavřené výsledky, ale již nyní víme, že kvůli ukončení výroby pro automobilový průmysl budeme v záporných číslech. Bez tohoto vlivu jsme ale měli výsledek velmi pozitivní. Bez vlivu automotive sektoru jsme překonali obchodní plán o devadesát procent. Další zlepšení očekáváme díky tomu, že se v tomto roce zaměříme na výrobky s vyšší přidanou hodnotou.

Doporučované