Hlavní obsah

Drahota vyhnala německou firmu do Česka. Bude vyrábět u Olomouce

Foto: Pixabay.com

Bögra Technologie vyrábí hlavně díly motorů či části tlumičů a podvozku. Ilustrační foto.

Strojírenská a metalurgická firma Bögra Technologie přesouvá část výroby do své partnerské firmy v Olomouci. Na Moravu už převezla první materiály.

Článek

Energetická krize nutí německé firmy hledat úspory v provozu. Strojírenská a metalurgická rodinná firma se stoletou tradicí Bögra Technologie proto přesouvá část výroby do Česka.

„Náklady na práci jsou v České republice stále výrazně levnější než v Německu, takže se nám to vyplatí,“ říká pro SZ Byznys generální ředitel Bögra Technologie Tobias Linser.

Firma ze Solingenu nedaleko Düsseldorfu zamíří do olomouckého regionu, kde už spolupracuje s lokální firmou. „Jde o olomouckou společnost. Nechceme, aby o tom věděla konkurence, takže bohužel nemohu prozradit jméno. Ale spolupracujeme už deset let,“ uvádí Linser.

Začínali malými zakázkami, ale postupně jich přibývalo. „Materiály jako trubky a železné tyče jsme již začali převážet do Česka a jejich zpracování už probíhá na místě,“ popisuje.

Budou následovat i stroje, ale přesunout například celou slévárnu není jednoduché. Problém je také s vládními předpisy, protože slévárny nebo ingotové společnosti podléhají ekologickým předpisům a veřejnost je rozhodně nevítá.

„Už jsme převedli asi 10 procent výroby, ale v první fázi bychom chtěli převést až 25 procent. Hlavním důvodem jsou náklady na pracovní sílu v Německu,“ říká Linser. Loni měla firma obrat 22,2 milionu eur (545 milionů korun) a zisk zhruba 450 tisíc eur (11 milionů korun). Do Česka přesune v první fázi 15 až 20 pracovních míst.

Do české partnerské firmy plánuje vstoupit i kapitálově. „Buď koupíme přímo podíl, nebo alternativně lze transakci uskutečnit tak, že naši čeští partneři poskytnou pozemky a my přesuneme své závody do Česka,“ říká Linser.

Bögra Technology vlastní rodina Wieneckeových a vznikla v roce 1913. Vyrábí především ložiska pro automobilový průmysl. Nejen pro osobní, ale i pro nákladní automobily. Specializuje se také na kluzná ložiska. Obecně jsou to díly do motoru, ale také části tlumičů a podvozku.

Podle Linsera za současnou krizi může i německá politika. „Je to krize, kterou jsme sami způsobili. Německou vládu tvoří koalice tří stran, která nemá jasné priority,“ dodává. Podle něho to nebude tak horké ani s plánovaným přechodem na elektromobilitu.

„Myslím, že přechod na elektromobilitu bude trvat dlouho. Politici to raději neříkají. Budeme se také potýkat s nedostatkem surovin pro jejich výrobu. Proto si myslím, že nakonec přejdeme spíše na vodíková auta a syntetická paliva,“ uvažuje.

Nejprve podle něho musí skončit „tato hloupá válka“ na Ukrajině. Lidé se pak budou moci opět soustředit na to podstatné a dodavatelské řetězce se dají do pořádku.

Doporučované