Hlavní obsah

Dovolená v Česku nefrčí. A když, tak postel a snídaně zdaleka nestačí

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto

„Lidé obrací peníze v kapse. Náklady na dovolenou nejsou jen ubytování. Je to i stravování a vstupy. To pak lítají tisíce,“ popisuje letošní sezonu Marek Meitner, který pronajímá chaty a chalupy.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

I přes opravdu teplé počasí se horským chatám a chalupám, hotelům a penzionům hosté letos spíše vyhýbali. Štěstí měly například regiony jako Praha nebo Český ráj. Když už se lidé rozhodli za ubytování v Čechách zaplatit, byli vybíraví. Jen postel a snídaně už lidem nestačí a téměř standardním požadavkem se stává například wellness.

„Musím říct, že za třicet let je to úplně nejhorší sezona. My jsme tak na deseti procentech obsazenosti, ale doufáme, že to závěr léta ještě trochu zvrátí. S kým se bavím, má to podobně,“ říká Alexandr Bílek, provozovatel horského hotelu Hromovka ve Špindlerově Mlýně.

„U nás je obsazenost tak na polovině loňského léta, a co vím, v okolí je to podobné. Nevím, jestli je to tím, že lidé jeli spíše k moři, nebo proto, že konkrétně v Peci je už velké množství apartmánů,“ potvrzuje i Patrik Šíla z penzionu U vleku Javor v oblíbené Peci pod Sněžkou.

Někde výrazný pokles, jinde nárůst

A za pravdu jim dávají i celková čísla rezervačního systému Previo, který zpracovává data z více než dvou tisíc ubytovacích zařízení v zemi. Podle nich je obsazenost tuzemských hotelů a penzionů o něco menší než v loňském roce. „Záleží samozřejmě na konkrétní lokalitě. V pár lokalitách je ale vidět znatelný pokles a ten pak negativně ovlivňuje i celorepublikový průměr,“ říká šéf marketingu Previo.cz Jaroslav Tík.

Právě ve zmíněných Krkonoších byla letošní obsazenost podle Previa na 44,64 procenta, což je o dvě procenta méně než loni. Největší pokles ale zaznamenalo České Švýcarsko, kde byla podle Previa obsazenost v letošním roce 39,94 procenta namísto loňských 45 procent, a střední Morava, která z 52procentní obsazenosti spadla o letošních prázdninách na 42 procent.

Na poklesu se podle všeho podepsal požár z července 2022 v národním parku nedaleko Hřenska. Ten postupně zasáhl více než 1600 ha plochy parku, v největším nasazení ho hasilo devět vrtulníků, pět letadel a dohromady asi 700 osob.

Propadl se i dosavadní šampion - Adršpašsko a Broumovsko, kde obsazenost z loňských 70 procent letos zůstala na 65 procentech.

Nejnavštěvovanějším místem je pak Praha s 67procentní obsazeností. Nárůst počtu ubytovaných turistů hlásí Moravský kras či Jizerské hory a „rekordmanem“ letošního léta je s desetiprocentním nárůstem obsazenosti ubytovacích zařízení Český ráj.

Už před létem objednávky ukázaly, že v červenci ceny v průměru narostly o 7 procent (169 Kč) na 2558 Kč za pokoj. Nejvíce v průměru zdražily Západočeské lázně, Praha a Krkonoše.

Zážitky a wellness

Podle Jaroslava Tíka z Previa má vliv na současnou obsazenost velké množství turistů vyrážejících do zahraničí na úkor dovolené v Česku a pak také náročnost hostů. „Turisté si potrpí na autenticitu ubytování, nabídku služeb a chtějí něco víc než jen ubytování. Chtějí zážitek,“ dodává Tík.

Právě hotely s wellness programy jsou i podle Alexandra Bílého vítězi současné situace a s tím souhlasí i starosta Špindlerova Mlýna Martin Jandura. „Lidé jsou čím dál náročnější. Když volí dovolenou v tuzemsku, volí spíš hotely, které nabízí wellness a které mohou i rychleji reagovat výhodnými cenovými nabídkami. Taková ubytovací zařízení pak mají i letos úspěšnou sezonu,“ potvrzuje Jandura.

„Objektivně ale dochází k obrovské změně poptávky, lidé dávají přednost luxusnějšímu ubytování s nějakou přidanou hodnotou jako program, wellness nebo další aktivity. Klasická postel a dobrá snídaně přestala stačit, přestože často jde o hezké a typicky horské provozovny s láskou vedené,“ vysvětluje Jaroslav Svoboda, majitel obří české hotelové skupiny Czech Inn Hotels.

Velké hotelové sítě jako Czech Inn Hotels, Orea Hotels či Hotely Pytloun tak právě díky náročnosti hostů hlásí nárůst ubytovaných. „Přitom ještě na začátku léta bylo naše očekávání podstatně pesimističtější,“ říká majitel Pytloun Hotels Lukáš Pytloun a dodává. „Domnívám se, že vzhledem k relativně nízkým cenám konkurence byl v letošním létě daleko větší boj o zákazníka,“ řekl Pytloun.

„Oproti loňskému roku obsazenost o několik procentních bodů narostla. Vnímáme ale, že hosté jsou stále náročnější a za své utracené peníze požadují adekvátní služby. Hosté si také rádi potrpí na kvalitní servis a komplexnější služby,“potvrzuje i Jiří Fontana, ředitel obchodní strategie OREA Hotels & Resorts.

Není dobrá sezona, nebudu vám lhát

Stejně jako menší penziony a hotely, hlásí pokles i provozovatelé chat a chalup. „Není dobrá sezona, nebudu vám lhát. Nemyslím si ale, že to je jenom o tom, že lidé vyjeli do zahraničí. Já si myslím, že někteří si prostě dovolenou letos odepřeli,“ říká Marek Meitner, jednatel Tourtrend, cestovní kanceláře, která provozuje portál Chatyachalupy-pronájem.

Podle něj se pronájem chat a chalup pohybuje zhruba třicet procent pod čísly, na kterých byl před covidem, a oproti loňsku opět lehce spadl.

„Celkově je ten pokles v Česku poznat, a to i jiných odvětvích. Obsazenost restaurací, hotelů – dříve se do některých nedalo dostat, teď se všude dostanete. Celkově si myslím, že lidé obrací peníze v kapse a rozhodují se, kam to dát. Když si to lidé spočítají, tak vidí, že náklady na dovolenou neobsahují jen ubytování. Je to hlavně stravování a vstupy. To pak lítají tisíce. Dnes vstup na hrad nejde pod 10 eur pro dospělého,“ dodává.

Rekordní dovolená v zahraničí

Na domácím poklesu se letos samozřejmě podepsal úprk Čechů za hranice, kam letos v létě vyjížděli rekordně. Cestovní kanceláře už před létem hlásily skvělá čísla.

„Naše prodeje jsou asi o 20 procent vyšší než loni stejnou dobou. Už v tuto chvíli máme vyprodané dvě třetiny kapacit, a to jsme je přitom o 20 procent navýšili,“ řekl už v květnu pro pořad Agenda SZ Byznys Jiří Jelínek, šéf DER Touristik EE. Po loňských 17,5 miliardy, které skupina v Česku utržila, tak očekává, že letos by to mohlo být přes 20 miliard a zhruba milion klientů.

Jen do Polska, které se podle všeho stalo letošním hitem, letos mohlo zamířit rekordních 550 tisíc Čechů, celkově pak ale dominují tradičně Chorvatsko a Řecko.

Doporučované