Článek
Když se už nevešel do pokoje u rodičů, přesunul nakoupené sportovní bundy do garáže na sídlišti. Stojíme mezi paneláky na pražském Chodově a Václav Hrbek ukazuje na nedaleký dům, kde s rodiči tehdy žili. Budova garáží stojí na dohled.
„Ty garáže byly tehdy skoro nové a my jsme v nich jako řada lidí měli auta. A jednoho dne jsem se už nevešel do pokoje doma, tak jsme s auty vyjeli a nastěhovali tam zboží,“ vypráví Václav Hrbek. Takhle začínala populární značka outdoorových oděvů Alpine Pro.
Garáž, kravín, sklep. Kde začínaly hvězdy byznysu
Nejen globální velikáni, jako Apple nebo Amazon, začínali v garáži. Také historie českého byznysu má své překvapivé příběhy.
SZ Byznys mapuje místa, kde před lety začínaly firmy, jejichž loga zná v zemi každý, nebo každodenně používá to, co vyrábějí.
Třicet let podnikání v samostatné republice oslaví Česko v lednu 2023.
Už vyšlo:
- Sídlo v kravíně? Tři investoři utekli, když to tam viděli, vzpomíná Frolík
- První kancelář si postavil vlastníma rukama, kvůli jedům musel pořád větrat
- Do studentského pokoje se už nevešel. Tak firmu nastěhoval do garáže
- Miliardovému byznysu pomohla zdánlivá banalita. Prodejna u rušné silnice
- Začali v pražském sklepě, teď jsou jejich výrobky v nejvyšších budovách světa
- Bylinek i sběračů ubývá. I tradiční šípek se teď musí dovážet
Dva vysokoškolští studenti, Václav Hrbek a jeho spolužák Vladislav Fedoš, si při studiu chtěli přivydělat, a tak v druhé polovině 90. let začali podnikat v prodeji textilu.
Zrovna k outdooru jsme přišli jako slepí k houslím. Chtěli jsme si přivydělat ke studiu o prázdninách.
„Pamatuji si, že nám tehdy přišla z Hongkongu kolekce bund a dalších oděvů. Sloužili jsme jako takový dodavatel, zásobovatel prodejen. Tenkrát hlavně menších obchodů. Paní vedoucí neměly čas objíždět, kde co budou nakupovat a prodávat, takže jsme jim dělali servis. Zboží si vybraly a my jsme jim ho za dva dny dodali přímo na prodejnu,“ popisuje začátky ve dvou garážích, v nichž tehdy do noci chystali zboží a další den znovu vyráželi po republice.
Studentská brigáda se jim však rozjela mnohem víc, než původně čekali, vzpomíná po 26 letech Václav Hrbek, dnes jediný majitel značky s miliardovým obratem.
„Zrovna k outdooru jsme přišli jako slepí k houslím. Chtěli jsme si přivydělat ke studiu o prázdninách a ono se to tak pěkně rozběhlo. A pravda je, že nás to bavilo, navíc ke sportu jsme měli blízko vždycky.“
Vlastní prodejny pak Alpine Pro otevřelo až o pět let později. „Začátky byly těžké, dneska už bych se tam vracet nechtěl, ale bez toho bychom se asi nevypracovali tam, kde jsme teď.“ A pro ty, kteří teď začínají? „Je to taková klasika, která stále platí: dobrý nápad, tvrdě pracovat a dobré lidi kolem sebe,“ uzavírá šéf Alpine Pro ve speciálu SZ Byznys.
Alpine Pro
- Česká značka zaměřená na outdoorové a sportovní oděvy.
- V roce 1996 ji spoluzaložil Václav Hrbek. V současnosti je jejím jediným majitelem.
- Provozuje síť 90 kamenných prodejen v Česku, na Slovensku a v Polsku. Zboží dodává velkoobchodně do dalších čtyř evropských zemí.
- Dlouhodobě spolupracuje s Českým olympijským výborem.
- Obrat v roce 2021 cca 1 mld. Kč, 2022 plánují 1,2 mld.