Hlavní obsah

Do dvou let zkrachujeme, bojí se víc než desetina rodinných firem v Česku

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

České rodinné firmy se bojí budoucnosti, 15 procent do dvou let zkrachuje, uvádí průzkum Centra pro rodinné firmy.

15 procent českých rodinných firem nevydrží následující dva roky. Vyplývá to z průzkumu Centra pro rodinné firmy, které se ptalo své členské základny na současné problémy.

Článek

Zdražování postihuje každého a na milost nepřijdou ani rodinné firmy. Ty nejvíce trápí energie a problémy v odběratelském řetězci, 15 procent z nich se dokonce bojí, že během dvou let bude muset ukončit podnikání, vyplývá z bleskového průzkumu Centra pro rodinné firmy vedeného Fakultou podnikohospodářskou Vysoké školy ekonomické v Praze.

Největší výzvu pro rodinné firmy představují v současnosti energie. V průzkumu to uvedlo 23 procent firem. Druhou největší výzvou jsou problémy s odběratelským řetězcem a na třetím místě je pro ně nedostatek pracovní síly. Ten trápí 16 procent firem.

Na poli energetiky představují největší problém elektřina a plyn. Pro pětinu firem zdražily energie dvojnásobně a pro dalších 23 procent dokonce trojnásobně. Sedm procent uvedlo, že za elektřinu nebo plyn platí i čtyřnásobek oproti minulému roku. Dalších sedm procent platí šestinásobek či dokonce více.

A zdražení se dotklo i dalších vstupních faktorů. U 60 procent firem zdražily materiály a suroviny o 100 procent, u více než pětiny dokonce o 200 procent. Výdaje na zaměstnance rostly od 1. ledna 2021 u poloviny rodinných firem o 10 procent, u 36 procent o více než deset procent.

Letošek neutrální, ale budoucnost nejistá

Letošní rok se nevyvíjel pro rodinné firmy nijak katastroficky. Třetina firem uvedla, že kondice jejich firmy je srovnatelná se situací před rokem. Další třetina uvedla, že jsou na tom hůř a stejně tak třetina naopak lépe.

Pesimismus však začíná převládat u výhledu do blízké budoucnosti. Necelá polovina dotazovaných firem totiž předpokládá, že se jejich kondice v následujícím roce zhorší. Přesto 23 procent firem očekává zlepšení jejich kondice, pětina neočekává ani zlepšení, ani zhoršení.

Na nejhorší scénář se připravuje 15 procent dotazovaných rodinných firem. Pokud se situace nezlepší, ukončí do dvou let podnikání každá desátá firma. Pět procent z dotazovaných skončí za těchto podmínek do jednoho roku. Zbylých 85 procent firem by ovšem mělo přežít i minimálně další tři roky.

Cestou z krize jsou investice, šetření či zdražení produktů

Základní motivací při podnikání je nezkrachovat a o to se samozřejmě snaží i rodinné firmy. 67 procent dotazovaných firem chce v následujícím roce učinit alespoň základní opatření v oblasti spotřeby energií a více než polovina firem hodlá investovat do snížení své energetické náročnosti, například instalací solárních panelů.

Necelá třetina firem chce také modernizovat své vybavení a výrobní procesy s cílem ušetřit na nákladech za energie.

Pochopitelně se ale kromě šetření nevyhnou firmy ani zdražování. Promítnutí vyšších nákladů skrze zvýšení ceny svých produktů či služeb plánuje více než polovina dotazovaných firem.

Dobrou zprávou může být, že jen 13 procent firem se chystá propouštět své pracovní síly, 16 procent firem chce omezit svůj provoz.

Zaostřeno na dotace

S investicemi do udržitelnosti si podniky rády nechají pomoci od státu. Počet firem, které hodlají čerpat státní dotace, se podle průzkumu v následujícím roce zdvojnásobí. Nejčastěji pak půjde o dotace na využívání solární energie.

V celku pozitivně hodnotí firmy i proces žádání i čerpání dotací. Necelá polovina uvedla, že ho hodnotí pozitivně, 29 procent pak uvedlo, že problémy spojené s procesem žádání převážil přínos dotací.

Některé firmy však dokonce označily dotace za kontraproduktivní a 16 procent firem se po negativních zkušenostech z minulosti rozhodlo o dotace znovu nežádat.

Těžká situace nemá velký vliv na vztahy v rodině

Dobrou zprávou může být, že přestože Evropa prochází těžkými ekonomickými časy a firmy se musejí potýkat s nevídaným tlakem, neovlivňuje to vztahy v rodině.

„Významným zjištěním průzkumu je, že současná složitá ekonomická situace nemá negativní vliv na rodinné vztahy. Českým rodinným firmám se zřejmě daří oddělovat rodinné vztahy od těch firemních a nedovolí ekonomické nepřízni ovlivňovat možnou nepřízeň rodinnou,“ komentuje zakladatel Centra pro rodinné firmy Jiří Hnilica.

Přes 90 procent dotazovaných rodinných firem uvedlo, že současná situace nemá na vztahy v rodině žádný vliv. 6,5 procenta dokonce uvedlo, že krize vztahy zlepšila. Zatímco pouze 3,5 procenta deklarovalo, že se během krize rodinné vztahy zhoršily.

Doporučované