Článek
Nová auta si kupují zejména firmy. Ty je obvykle po dvou letech vymění a až pak na řadu přicházejí běžní řidiči. Nabídka je velká, a proto si Češi kupují auta hlavně v autobazarech.
Kilian Kaminsky z rakouské firmy Refurbed sází na to, že s telefony, ale i další elektronikou, jako jsou kávovary či vysavače, to bude – nebo možná už je – podobné. „Lidé chtějí ušetřit a ještě se tím pak rádi chlubí,“ říká k filozofii svojí značky, se kterou tento týden oficiálně vstupuje do Česka.
Refurbed, podobně jako třeba finská firma Swappie, staví velký bazarový e-shop pro celou Evropu. Funguje v 11 dalších zemích, v tržbách se blíží k miliardě eur a na trhu se chce prosadit jako alternativa jednak vůči prodejcům nové a často velice drahé elektroniky a jednak vůči lokálním bazarům a servisům, které mnohdy nefungují online.
Swappie takto funguje v Česku druhým rokem. Soustředí se jen na iPhony a ve svých firemních materiálech odhaduje trh s repasovanými mobily na 15 miliard eur ročně. Zatímco podle dat je v Evropě každé druhé prodané auto z druhé ruky, u mobilů je to podle Swappie jen deset procent.
Zájem o použitou elektroniku potvrzují i české firmy. „Repasovaný notebook dřív znělo jako něco, co nějak nefungovalo a co bylo třeba nejdřív opravit. Pro nás je ale největším zdrojem typově německá firma, která po dvou letech obměňuje počítače a stačí je jen přemazat, otestovat a reinstalovat,“ přibližuje Tomáš Netopil z brněnské firmy Počítárna, která po deseti letech v oboru pořád roste o třicet procent ročně.
Použité mobily prodává na svém e-shopu také iStyle, fungující v Česku jinak jako jeden z hlavních prodejců nového zboží od Applu. Stejnou službu má i Alza nebo Datart.
Použité zboží se zárukou i snadnou reklamací
Refurbed vzniklo v roce 2017. Kaminski předtím budoval bazar s elektronikou z druhé ruky pro evropský Amazon. Nápad na vlastní firmu vznikl podle něj poté, co si jeden z jeho dnešních společníků koupil použitý mobil za 200 eur a po pár dnech mu přestal fungovat.
Standardní nabídkou všech bazarů je dnes už roční záruka, totéž nabízí i Rakušané. Prorazit chtějí jednak tím, že se při reklamacích budou chovat jako prodejci nového zboží, a jednak tím, že svůj celoevropský záběr využijí k stlačení cen co nejníž.
Druhou nohou marketingu má být zelený apel na to, že elektronika z druhé ruky je z hlediska spotřeby materiálů a uhlíkové stopy daleko šetrnější řešení než úplně nový výrobek.