Hlavní obsah

Diplomatům v Haagu chybělo české pivo, našli řešení pro celé Nizozemsko

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

České pivovary chtějí prorazit v Nizozemsku, které je samo druhým největším exportérem piva. Ilustrační foto.

O české pivo, zejména od nezávislých pivovarů, má zájem nizozemský distributor Urstoff. Jednání jsou blízko dohodě, do Prahy kvůli tomu přijel přímo majitel firmy Jelle Hultink.

Článek

Koupit české pivo na nizozemském trhu momentálně téměř nejde. S pomocí CzechTrade by se to však do budoucna mělo změnit.

„V maloobchodních řetězcích ho nenajdete a se sudovým pivem je to ještě obtížnější. Když jsme chtěli na velvyslanectví v Haagu objednat české sudové pivo, žádný nizozemský distributor ho neuměl nabídnout,“ říká Adam Jareš, ředitel CzechTrade Nizozemsko a střední Evropa.

Právě Nizozemsko je po Mexiku druhým největším vývozcem piva na světě a v zemi vaří pivo 910 pivovarů. Pro Česko tradiční ležáky však na tamním trhu chybí a právě o ně má zájem distributor a provozovatel nejstarší pivnice v Amsterdamu Jelle Hultink, majitel firmy Urstoff. Dosud se zaměřoval hlavně na export z Německa a Rakouska.

V Praze teď jednal za asistence agentury CzechTrade přímo se zástupci pivovarů.

„Jeden pivovar mě natolik oslovil, že jsem jim rovnou řekl, že objednávka přijde. Jsem ale velmi mile překvapený kvalitou všech pivovarů, takže si dokážu představit spolupráci se všemi pivovary, se kterými jsem mluvil, uvedl Jelle Hultink pro SZ Byznys.

„O konkrétním množství nemá smysl nyní hovořit. U každého pivovaru bych začal objednávkou palety s variací druhů piv. Podle toho, co se bude prodávat, budou se vyvíjet i objednávky. Věřím, že stojíme na začátku nového úspěšného příběhu českého piva v Nizozemsku,“ dodává.

V nabídce chybí klasické půllitrové ležáky za cenu kolem jednoho a půl eura, což je v oblasti maloobchodních řetězců příležitost pro české výrobce.
Adam Jareš, ředitel CzechTrade Nizozemsko a střední Evropa

Urstoff se chce zaměřit právě na nezávislé pivovary, za nimiž nestojí velké skupiny a investoři, říká nizozemský podnikatel Jelle Hultink.

„Nizozemci přece jen pohlíží na to, odkud pivo je, jestli má pivovar prostor vařit to, co chce, a nebo je to ovlivňováno ‚shora‘, z kanceláří velkých korporací. Takto můžeme upřímně říct, že je to čistě práce daného pivovaru a není za tím majitel z Asie, který tlačí na produkci a určuje směr,“ popisuje své obchodní plány.

„Dosud exportujeme převážně do zemí střední a východní Evropy, a Nizozemsko proto považujeme za velmi zajímavou a referenční exportní příležitost,“ hodnotí Jan Adámek, exportní manažer Pivovaru Svijany, jedné z devíti firem, jež se jednání účastní.

Českému ležáku se tím otevírá cesta na trh se 17 miliony spotřebitelů.

„Na trhu samozřejmě dominují pivní koncerny Anheuser-Busch InBev a Heineken a o další podíl na trhu se pere velké množství značek. Většinou však jde o menší pivovary nebo minipivovary, které na regále prodávají třetinku piva za cenu kolem dvou a půl eura. V nabídce chybí klasické půllitrové ležáky za cenu kolem jednoho a půl eura, což je v oblasti maloobchodních řetězců příležitost pro české výrobce,“ je přesvědčen Adam Jareš, šéf kanceláře CzechTrade pro Nizozemsko a střední Evropu.

Hledá se náhrada za Rusko

Nejvíce piva vyváží Česko dlouhodobě do Německa. Podle exportních statistik Českého statistického úřadu v roce 2021 šlo 19,3 procenta celkového vývozu právě do Německa, tradiční zemí je Slovensko zhruba se 16 procenty a třetí bylo Rusko s 12 procenty.

„Podíváme-li se na statistiky, můžeme sledovat, že export českého piva roste. V lednu až květnu 2022 došlo totiž k meziročnímu nárůstu o 10,1 procenta ve srovnání se stejným obdobím v roce 2021,“ připomíná generální ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal.

Válka na Ukrajině ale žebříček přepsala a pivovary se intenzivně snaží najít za ruské zákazníky náhradu. Jednou z nových příležitostí tak může být podle šéfa CzechTrade právě Nizozemsko.

Doporučované