Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Na kousky s visačkou Dior pocházející od italských kontraktorů se sice nečeká v pořadníku jako u konkurenčních „Birkinek“ značky Hermès, které jsou opravdu jen pro vyvolené a kde není výjimkou cena přes milion a více korun, i tak se počítají mezi doplňky ne pro každého. Cena za jednotlivý exemplář francouzské značky začíná na nižších tisících dolarů. Vyrábí se ovšem za pouhý zlomek.
Na tom není nic překvapivého, s vysokými maržemi se v módním sektoru počítá. V tomto případě jsou však ve hře dělníci bez povolení k pobytu, výjimečně dlouhá pracovní doba, nebo úpravy bezpečnostních parametrů na používaných strojích, aby se výroba ještě více zlevnila.
Tyto nedostatky a další pochybení odhalilo vyšetřování italských úřadů, na které jako první upozornila agentura Reuters. Podle dokumentů, které agentura prostudovala, nařídil milánský soud firmě Manufactures Dior soudní dohled na dobu jednoho roku. Během této lhůty ale může firma dále fungovat.
Dělníci u jejích čtyř subdodavatelských firem podle soudu pracovali a dokonce žili „v hygienických a zdravotních podmínkách, které nedosahovaly minima požadovaného z hlediska etického přístupu (k pracovní síle)“. Přitom se nejednalo o dílny v rozvojových zemích, ale přímo v Itálii.
Tito pracovníci nejen že na pracovišti přespávali, aby bylo možné je kdykoli povolat na směnu, podle záznamů o spotřebě elektřiny výroba skutečně běžela i pozdě večer nebo v noci. Z používaných strojů byly navíc odstraněny některé bezpečnostní prvky, aby produkce mohla běžet rychleji.
Zmíněný režim umožnil dodavatelům Pelletteria Elisabetta Yang a Davide Albertario Milano stlačit cenu až na 53 eur za kabelku, kterou pak Dior nabízel ve svých obchodech za 2600 eur.
Případ upozorňuje na praxi, která je v módním sektoru velmi rozšířená. Přestože zde velké značky hledají cesty, jak snížit náklady, podobně jako v řadě jiných odvětví, zdráhají se přímo přenášet výrobu mimo tradiční centra.
Zatímco u automobilů či elektroniky kupujícím na místě výroby příliš nesejde, v případě módních oděvů či doplňků si zákazníci potrpí na „Made in Italy“ nebo „Made in France“.
Dior, který patří do módního impéria LVMH, po zahájení vyšetřování vydal memorandum se sadou opatření, která mají nedostatky v jeho dodavatelských řetězcích odstranit, uvedl Wall Street Journal. Dior vede Delphine Arnaultová, nejstarší dcera Bernarda Arnaulta, jehož rodina drží v LVMH 42 procent.
Pod střechou Arnaultovy skupiny se vedle Dioru sešly módní značky Louis Vuitton, Marc Jacobs, Givenchy, či Tiffany nebo nejznámější producent šampaňského Moët & Chandon. Tržní hodnota skupiny nyní představuje 388 miliard dolarů, což ji řadí do třetí desítky globálního žebříčku.