Článek
Pražská kavárna Marthy’s kitchen vzbudila poprask ve veřejném prostoru svým sedmerem pravidel ohledně chování dětí v podniků. Podnik sice nezakázal přístup rodičům s dětmi, ale stanovil poměrně přísná pravidla, jak by se měly děti chovat. Řada rodičů byla pobouřena i přes fakt, že kavárna zdůrazňuje snahu předejít možným nehodám a zraněním nejen těch nejmenších návštěvníků, ale i personálu.
„Jsou místa, která jsou pro děti uzpůsobená – to my nejsme. Jsou místa, kde se musíte s dětmi uzpůsobit vy - to my jsme,“ píše kavárna na svém webu. Mezi pravidly žádají rodiče, aby nenechávali dítě volně pobíhat po „place“, kde by mohlo personálu překážet. Dále si také nepřejí, aby dítě rušilo svým křikem nebo pláčem ostatní hosty. Tudíž by rodiče měli zvážit, jak dokáže být jejich dítě ukázněné.
„Zvládne se vaše dítě chovat v našem bistru tak, jak se od něj očekává? Pokud jste schopni naše pravidla dodržet, jste u nás srdečně vítáni i s vašimi ratolestmi. V opačném případě vás požádáme, abyste šli navštívit místa pro děti přizpůsobená a určená,“ píše Marthy’s kitchen v posledním pravidle a u příspěvku na sociálních sítích dodává, že je zkrátka baby-unfriendly, tedy řekněme „k dětem nevstřícný“.
Majitel kavárny Martin Petrák SZ Byznys vysvětlil, že k pravidlům dospěli po dlouhodobě se opakujících zkušenostech v nich popsaných. „Nevymezili jsme se vůči rodičům a dětem, ale vůči konkrétnímu a neohleduplnému způsobu chování některých hostů s dětmi. Příspěvek jsme na naše sítě vyvěsili čistě formálně a spontánně a netušili jsme, jaké vášně tím vyvoláme,“ řekl Petrák.
Dodal, že v rámci negativních ohlasů přibývá i špatného hodnocení, které ale neodpovídá kvalitě služeb a jen jde o reakci na uveřejněná pravidla. „Popravdě se těšíme, až zájem opadne, a my se budeme moci v klidu věnovat zase jen vaření a provozu,“ svěřuje se majitel kavárny.
Vstup pouze pro dospělé
Koncept „adults only“ neboli míst bez dětí nebo s minimální věkovou hranicí funguje již několik let nejen v České republice, ale také v zahraničí. Pomyslný zákaz dětí přímo oporu v zákoně nemá a případné jednotlivé stížnosti rodičů v takových případech řeší Česká obchodní inspekce (ČOI).
Ačkoliv kavárenské sedmero rozdmýchalo vášnivé diskutéry a rodiče na internetu, ČOI v souvislosti s tím narůstající počet stížností nezaznamenala. „Nemáme podnět a ani konkrétní stížnosti na zmíněný podnik,“ říká Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí ČOI. Vysvětluje, že z právního hlediska je ale zákaz vstupů dětí do provozoven restaurací nebo hotelů diskriminací podle zákona o ochraně spotřebitele.
„Záleží samozřejmě také na řadě okolností. Například kde je případný hotel umístěn a zda mají rodiny s dětmi alternativu v blízkém okolí,“ uvádí Fröhlich. Tudíž například v Praze by bylo pro rodiče náročnější u případného soudu prosadit svá práva, než kdyby se jednalo o ubytování někde v horách, kde není jiná alternativa.
Dovolená bez dětí
První „adults only“ hotel v České republice V nebi se do konfliktu s ČOI už dostal. „Soudili jsme se pět let,“ říká spolumajitelka hotelu Alena Malá. Původní spor a stížnost ale vznikla v hotelu nedaleko, který neměl zcela jasné dané, jestli rodiny s dětmi vlastně přijímají, nebo ne. Wellness hotel V nebi se tak do hledáčku inspekce dostal bez udání jen kvůli nedaleké vzdálenosti a jejich „bezdětné politice“.
„Dostali jsme pokutu. Už si ani nevzpomenu přesnou částku, ale nešlo o nic velkého. Asi kolem deseti tisíc,“ popisuje Malá a doplňuje důvody, proč se u soudu odvolali: „Nešlo nám ani o výši pokuty, ale chceme dělat stejný koncept do budoucna. Prý jsme diskriminovali rodiče obecně. Říkali jsme si, že když se za sebe nepostavíme, tak přistane časem další pokuta a třeba ještě větší.“
Z libereckého soudu případ putoval k pražskému, pak k soudu v Brně, až nakonec skončil opět v Liberci. „Soudkyně tam rozhodla, že nediskriminujeme zmíněným konceptem a je to právo našeho podnikaní,“ říká Malá. Také je v okolí spoustu jiných hotelů, které jsou „family friendly“, tudíž tam není podnět, který by omezoval rodiny s dětmi.
V zahraničí běžná věc
Koncept „adults only“ podle Malé není natolik ekonomicky výhodný jako ty standardní. „Kupní silou se samozřejmě nemůžeme vyrovnat konceptům, který přijímá rodiny s dětmi,“ říká spolumajitelka hotelu V nebi.
Cílem podniků a míst, které nepovolují vstup malým dětem, ale je, aby si zákazníci mohli skutečně odpočinout. V zahraničí existují dokonce podniky, kde je zcela viditelně vyznačeno, že je dětem vstup zakázán. A nemusí jít přitom o žádné bary ani hospody. Jinde například je těm nejmenším omezen vstup od určité hodiny právě z důvodu přítomnosti alkoholu.