Hlavní obsah

„Klient díky nám zjistí, jaký kamion má kam a kdy jet,“ říká šéf Adastry

Agenda se šéfem české pobočky společnosti Adastra, která dodává firmám datovou infrastrukturu a AI řešení.Video: Šimon Felenda, Seznam Zprávy

Češi si podle šéfa Adastry ČR vedou v oboru AI skvěle. Globální IT společnost, jejíž českou pobočku vede Štěpán Kopřiva, má pobočky v Thajsku, USA či Řecku. Dodává technologická řešení do 40 zemí světa a plánuje dále růst.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Čechy založená IT společnost Adastra se v roce 2025 stala součástí jednoho z největších obchodů na tuzemském trhu. Do česko-kanadské firmy vstoupil americký investiční fond Carlyle a posílil tak pozici technologické společnosti s miliardovým obratem na globálním hřišti.

„Konkrétní částku bohužel nemohu komentovat. Naše společnost má obrat přesahující pět miliard korun a celosvětově zaměstnáváme více než dva tisíce lidí. Z toho si lidé mohou udělat alespoň rámcovou představu, v jakých řádech se obchod pohyboval,“ řekl v pořadu Agenda ředitel firmy pro Česko Štěpán Kopřiva.

Technologická řešení dodává Adastra do více než 40 zemích světa a jejími klienty jsou většinou velké společnosti. Zaměřuje se na datová řešení, jejich nastavení pro potřeby firmy a také využití dat pro chod byznysu.

Portfolio zákazníků podniku je široké. „Pracujeme pro společnosti z několika oborů. Náš nejtradičnější klient podniká v oblasti skladování. Takové firmě pomáháme se sběrem a tříděním dat o zákaznících nebo zaměstnancích. Stavíme pro ně datové platformy a nad těmito platformami pak inteligentní řešení. Firma tak získá informace týkající se například finančního plánování, rozdělení zákazníků do skupin a podobně,“ vysvětluje šéf české Adastry.

Požadavky společností se liší podle oboru i podle regionu. Kromě výše popsané oblasti pracuje technologická firma i pro společnosti v oborech bankovnictví, logistice, energetice, zdravotnictví či automotivu. Mezi klienty Adastry z poslední zmíněné oblasti patří například Hyundai.

„Pro automotiv dodáváme celou řadu služeb. Stavíme pro ně platformy pro sběr dat a z toho vyplývající řešení pro plánování rozvrhů. Řešíme úlohy typu jak plánovat výrobu. Kdy by se jaká součástka měla vyrábět, na jaké lince a pak nabízíme i řešení logistická. Klient díky nám zjistí, jaký kamion má kam a kdy jet. Co má odvézt. Kolik by měl mít na skladu zásob a tak dále,“ říká Kopřiva.

Investiční bublina vs. realita

Pojem umělá inteligence se ve světě natolik rozšířil, že se laik může mnohdy ztratit v tom, která služba má praktický přesah například pro podnikání firmy a co jsou jen bombastické sliby.

Podle Kopřivy je pro rozlišení obou kategorií potřeba nejdříve zjistit, jaké problémy podnik řeší a zda jsou řešitelné pomocí umělé inteligence. Následně by si pak měl člověk tyto překážky v byznysu prioritizovat a u toho mít neustále na paměti, že celý sektor postupuje rychle kupředu. To znamená, že pokud firma dnes nabízí nejkvalitnější dostupné AI řešení, zítra už to platit nemusí.

„Jinými slovy, pokud začnu používat ChatGPT a následně někdo přijde s velkým jazykovým modelem, který bude výrazně lepší, měl bych si jako společnost nechat prostor k reakci a přejít na ten novější model. Velké firmy jako například Microsoft investují do AI obrovské částky. Předpokládají, že umělá inteligence bude růst. Pokud ten růst nebude masivní a někde klopýtneme, může se stát, že minimálně část trhu padne. Investice do AI jsou zkrátka masivní sázka,“ dodává Kopřiva.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Související témata:
Adastra

Doporučované