Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Trojici velkých pražských hotelů s cedulkou „na prodej“ doplňuje další. Po Hiltonu, Four Seasons a Andaz Hyatt se neveřejně nabízí i Marriott Hotel Prague v Celnici.
Podle informací Seznam Zpráv od přímého účastníka možné transakce se částka, za kterou hotel hledá kupce, šplhá k pěti miliardám korun. Prodejem hotelu je pověřena společnost Cushman Wakefield.
„K tomu se nemůžu vyjadřovat,“ říká k tomu Bořivoj Vokřínek, partner ve strategickém poradenství a vedoucí výzkumu v oddělení hotelových nemovitostí za region EMEA ve Cushman & Wakefield. Management pražského hotelu informaci nemá.
Cena v miliardách
Prague Marriott Hotel se nachází v těsné blízkosti historického centra Prahy a kromě více než čtyř stovek pokojů nabízí i 14 konferenčních místností. Právě od počtu pokojů a vybavení se odvíjí cena.
„Hotel Marriott v Praze, který prošel nedávnou rekonstrukcí, nabízí 416 pokojů v perfektním stavu. Silná globální značka Marriott zaručuje vysokou obsazenost a nadstandardní ceny za noc, což z tohoto hotelu činí atraktivní příležitost pro investiční a penzijní fondy i jednotlivé investory. Hodnota hotelu, jako je pražský Marriott, je ovlivněna kombinací poptávky a nabídky. Ačkoliv je poptávka po prémiových hotelech v Praze silná, poslední roky se žádný velký hotel neprodal,“ říká Jan Adámek majitel JAN Hospitality, poradenské a konzultační firmy v hotelnictví a gastronomii.
Sám v roce 2003 zajistil pro britského investora koupi pětihvězdičkového Hotelu Jalta v Praze na Václavském náměstí, o tři roky později koupi čtyřhvězdičkového Hotelu Plaza Alta v Praze 7. Dle svých zkušeností odhaduje reálnou tržní cenu mezi 220–270 miliony eur.
Jen pro srovnání – za hotel Hilton majitelé chtějí 7,5 miliardy, cena za Andaz Hyatt na Senovážném náměstí podle informací SZ Byznys osciluje mezi 3,5–4,3 miliardy korun a hotel Four Seasons na Starém Městě vychází na více než tři a půl miliardy korun. Nabídky na prodej kolují většinou neveřejně.
Spojení několika faktorů vyvolalo výprodej
To, že je v Praze náhle tolik luxusních nemovitostí na prodej, podle expertů není náhoda.
„Když přišla pandemie, dopadla s ním související omezení nejvíce na oblast hospitality a hotely po několik let nemohly vykázat standardní čísla. Nebylo vidět, jak si ten hotel opravdu stojí. Letos je první rok, kdy obsazenost stoupá, trhu se daří. V Praze je řada majitelů, kteří k prodeji nemohli přistoupit v minulých letech a svá aktiva museli držet delší dobu. Teď se spojilo několik faktorů – je příznivější sentiment, není taková nejistota ohledně provozních nákladů a s poklesem úrokových sazeb se změnila i atmosféra na trhu. Ti, kteří drželi hotely po nějakou delší dobu, tak teď vidí, že je dobrá příležitost prodat,“ popsala situaci Zdenka Klapalová, jednatelka a partnerka v české odnoži britské realitní a poradenské společnosti Knight Frank.
Podle poradenské společnosti Cushman & Wakefield dosáhla loňská obsazenost pražských hotelů 71 procent, což bylo jen o sedm procentních bodů méně než v roce 2019. Celkově se díky zmiňovaným faktorům a příznivějším dobám pro podnikání trh rozhýbal a ožívá i zájem investorů.
Zatímco velké skupiny teď v Česku své hotely prodávají, jiní chtějí naopak ubytovací kapacity nakupovat či hotely provozovat. „Situace českého hotelového trhu není růžová, ale není ani tak špatná, jak by naznačoval exodus (nebo pokusy o něj) některých velkých řetězců. My, jako Czech Inn Hotels, naopak hotely kupujeme a přibíráme,“ říká k tomu Jaroslav Svoboda majitel hotelové sítě Czech Inn Hotels.
Koupím hotel. Značka v Praze
A platí to i v segmentu menších hotelů. „Když vezmu segment klasických hotelů do stovky pokojů, tak tam naopak toho na prodej moc není, ale spíše je velká poptávka. Mnoho lidí volá, jestli nevím o něčem na prodej,“ dodává k tomu Jan Halíř, ze společnosti Hotel Invest, která se nákupy a prodejem hotelů na tuzemském trhu zabývá.
Často se takováto změna majitele nemusí ani nijak výrazně projevit a název i provozovatel hotelu mohou zůstat stejní. „Ta motivace je daná trhem. Dnes už jsou hotely spíš investice. Investor hotel koupí a nutně ho nemusí ani provozovat. Zákazník tak často tuto změnu na první pohled ani nepozná, protože provozovatel může zůstat stejný,“ dodává k tomu šéf Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek s tím, že Praha má stále poměrně velký potenciál cestovního ruchu.