Hlavní obsah

Další luxusní pražský hotel na prodej. A hraje se o miliardy

Foto: Shutterstock.com

UBM proměnilo Cukrovarnický palác v Hotel Andaz Prague, první hotel řetězce Hyatt v Česku.

V Praze začal výprodej prestižních hotelů. Celkem jde o transakce za desítky miliard korun.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

I když je letošní sezona pražských hotelů poměrně úspěšná a Evropané opět cestují, hned několik prestižních hotelů je na prodej. Poté, co médii proběhly „inzeráty“ na prodej hotelů Hilton či Four Seasons, se ukázalo, že nejsou jediné.

Na prodej je aktuálně i pětihvězdičkový hotel Andaz spadající pod americkou síť Hyatt v centru Prahy na Senovážném náměstí. SZ Zprávám to potvrdilo hned několik zdrojů obeznámených s možnou transakcí.

„Nemůžeme k tomu teď dát vyjádření. Nemůžeme to komentovat,“ řekla ale Lenka Fabian, ředitelka marketingu a komunikace hotelu Andaz.

„Prodej hotelu je vždy citlivá záležitost,“ vysvětluje zdrženlivost v komunikaci hoteliér Viliam Sivek, který před lety vlastnil největší hotelovou síť v Česku a ještě před covidovou pandemií provozoval hotely v samotném srdci Prahy –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Kampu, William či Melantrich.

Miliardy korun

Seznam Zprávy však od přímého účastníka možné transakce mají plány na obchod nejen potvrzené, ale získaly i cenu, kterou si majitelé za hotel představují – tři a půl miliardy korun.

Hotel Andaz vznikl nákladnou rekonstrukcí bývalého Cukrovarnického paláce. Palác v neoklasicistním stylu na Senovážném náměstí si nechal v letech 1912 až 1916 postavit spolek cukrovarníků podle návrhu architektů Theodora Fischera a Josefa Zascheho. Po druhé světové válce budova sloužila různým účelům, po roce 1989 byla jejím majitelem zkrachovalá Investiční a poštovní banka, později ČSOB. Rekonstrukce paláce je dílem společnosti UBM Development Czechia.

Foto: Profimedia.cz

Cukrovarnický palác před rekonstrukcí a přeměnou na hotel.

Dozvuky covidových let

Nabídky na prodej pražských hotelů kolují většinou neveřejně. Podle odborníků je důvodem současné reality, kdy světový hráči opouští své pražské hotely, dozvuk slabých covidových let.

Na prodej je tak i největší pražský hotel Hilton v Pobřežní ulici nedaleko Vltavy se zhruba 800 pokoji a více než sedmi tisíci metry čtverečních prostor pro pořádání konferencí, ve kterém se v minulosti ubytoval například i bývalý americký prezident Barack Obama nebo Bill Clinton a George W. Bush. Cena se má pohybovat okolo 7,5 miliardy korun.

Na svého nového majitele čeká i nejluxusnější pražský hotel Four Seasons přímo na nábřeží nedaleko Karlova mostu. V něm přespávali fotbalisté Liverpoolu, světoví politici či zpěvačka Madonna. U něj je cena 3,6 miliardy korun.

Spekulovalo se také o prodeji hotelu Mandarin Oriental na Malé Straně – to však vlastníci před nedávnem dementovali.

Střelba do vlastní nohy

„Draze zrekonstruovat v Praze nádhernou budovu na hotel a pak ho nechat provozovat zahraničním řetězcem – je jako se střelit do vlastní nohy. Takřka nikdy to nefunguje. Pomalá byrokratická rozhodnutí, neznalost trhu, košatá manažerská struktura, slabá ziskovost. Upřímně – všechny tyto nemovitosti a řada z nich je skutečně krásná, jsou cenově předražené, protože prodávající zohledňuje do ceny i svoji původní nákupní cenu a investice, které v projektu utopil,“ říká k tomu Jaroslav Svoboda. Podle něj dává ekonomický smysl nájem nebo manažerské řízení za současných podmínek.

Svoboda má s hotely velké zkušenosti, je majitelem Czech Inn Hotels, největší hotelové sítě, pod kterou v roce 2022 spadalo 26 hotelů, 2600 pokojů, 6000 lůžek a několik restaurací. Loni v ní přenocovalo přes 1,5 milionu turistů.

Doporučované