Hlavní obsah

Creative Dock koupil firmu, která předpovídá budoucnost Adidasu

Zakladatel Creative Docku Martin Pejša prošel velkými firmami, jako jsou Vodafone či E.ON. Teď velkým hráčům staví firmy na klíč.Video: Seznam Zprávy

Tvůrce startupů pro velké firmy, Creative Dock, posiluje. Poté, co získal švýcarskou společnost Spark Works, dokončil akvizici prognostické a strategické firmy Rohrbeck Heger v Německu.

Článek

Do nového roku vstoupila česká firma Creative Dock s investičním apetitem. V krátké době dokončila už druhou akvizici. „Od roku 2012 jsme se vyvíjeli organicky. Teď je čas urychlit růst a přivést do naší skupiny další hráče, kteří obohatí naše služby,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys zakladatel Creative Dock Martin Pejša.

Německá společnost Rohrbeck Heger, kterou získala do svého portfolia, se specializuje na prognózy a inovace. „Nákup jsme zrealizovali minulý týden. Specializují se na předpovídání scénářů, kam se trh pohne v rámci pěti až deseti let. Jejich klienty jsou velké firmy jako Adidas, Mercedes nebo Bosch a oni jim předvídají, co se v jednotlivých segmentech prodejů stane,“ vysvětluje Pejša. Cenu obě firmy nezveřejňují, jde ale o jednotky milionů eur.

Rohrbeck Heger i v minulém roce získané firmy budou naplno integrované do Creative Dock. „Stanou se naší součástí do té úrovně, že jejich služby zpřístupníme všem klientům,“ dodává Pejša.

Obrat 700 milionů

Creative Dock za dobu své existence uvedl na trh už téměř 70 startupů, mezi ty nejznámější patří Zonky postavené na míru pro společnost Home Credit či Hoppy Go pro Škoda Auto.

Firmě se dařilo i v covidové pandemii. „Na začátku pandemie jsme přišli skoro o 50 procent výnosů. Pak se ale začal byznys zvedat a dnes jsme větší, než jsme byli před pandemií,“ říká Pejša s tím, že se obrat firmy pohybuje na úrovni 700 milionů.

„Očekáváme, že poměrně výrazně porosteme. Máme relativně agresivní plány. Věříme že tento kvartál budeme mít rekordní na uzavřená partnerství,“ říká Pejša s tím, že zatímco teď má firma po Evropě 16 projektů, očekává, že během letošního roku se jejich počet dostane na 25 až 30.

Náš model funguje na tom, že spolupracuje s velkými firmami. To jsou naši klienti a naučili jsme se dobře využívat jejich know-how, zákaznickou bázi, technologie, značku a podobně.
Martin Pejša, Creative Dock

„V posledních třech letech jsme se zaměřili na bankovnictví a pojišťovnictví. Tam bychom chtěli mít 60 až 70 procent projektů. Ve zbytku chceme objevovat nové věci,“ dodává Pejša s tím, že teď firma například získala tři zakázky na startupy pro průmyslovou výrobu. Například ocelárny.

Know-how velkých firem

Zatímco u tradičních startupů většinou uspějí a přežijí jen asi dva z deseti, v Creative Docku je tento poměr obrácený.

„Náš model funguje na tom, že spolupracuje s velkými firmami. To jsou naši klienti a naučili jsme se dobře využívat jejich know-how, zákaznickou bázi, technologie, značku a podobně. Na druhou stranu ale asi zase nikdy nepostavíme takzvané unicorny, Ubery, a podobně,“ říká Pejša s tím, že vytvořit startup pro zákazníka na míru trvá většinou tři až pět let. „Chceme předávat firmy, které už mají velikost. Neosvědčilo se nám předávat firmy, které jsou malé, pak se to v té firmě ztratí.“

Doporučované