Článek
Poté, co loni prodal své obchody v Rumunsku a Chorvatsku, napíná poděbradský podnikatel s potřebami pro mazlíčky své síly do svižné expanze především na český a polský trh. Jeho holding Plaček Group má nyní přes 370 prodejen. Další plánuje otevírat především v České republice, na Slovensku a v Polsku. Působí také v Lotyšsku.
Téměř každý týden otevře skupina jeden nový obchod a řadí se tak k nejrychleji rostoucím maloobchodním prodejcům. Pobočky na celkem čtyřech trzích otevírá rychlostí 50-55 poboček ročně.
Ještě letos tak má vzniknout patnáct nových obchodů včetně dvou automatizovaných prodejen 24/7, kam zákazníci vstoupí kdykoliv ve dne i v noci pomocí aplikace, napojené na bankovní identitu. Průkopníkem tohoto konceptu v Česku se přitom stala družstevní Skupina Coop zaměřená na potraviny.

Poslechněte si příběh podnikatele Dušana Plačka.Video: Filip Horáček
„Do konce kalendářního roku 2025 bychom chtěli mít pět set prodejen. Můj sen je, že do konce roku 2030 bychom mohli mít tisíc prodejen,“ vyhlíží budoucnost v rozhovoru pro SZ Byznys poděbradský rodák. Už jako školák si ve třinácti letech začal vydělávat prodejem akvarijních rybiček, když společně s otcem objížděli trhy v Kolíně, v pražských Holešovicích ale také v bývalé NDR.
Expanze se v příštích letech zaměří především na Českou republiku, kde už se sice příliš nestaví obchodní centra, ale zato mají vzniknout desítky nových retail parků – nákupních zón zejména na periferiích měst s otevřeným parkovištěm. Majitel skupiny předpokládá, že za dvanáct měsíců se značky Super zoo v ČR objeví u nových 25-30 prodejen. Dalších 15 až 17 nových prodejen vznikne v Polsku, kde vystupuje pod značkou Kakadu. V Lotyšsku se prodejny české firmy jmenují Dino Zoo.
Plaček Pet Products
- Holding poděbradského podnikatele Dušana Plačka.
- Zabývá se prodejem a distribucí potřeb pro chovatele, zejména psů, koček a hlodavců.
- Provozuje přes 370 zverimexů v ČR a na Slovensku (Super zoo), v Polsku (Kakadu) a v Lotyšsku (Dino Zoo).
- Obrat 260 milionů eur (6,3 miliardy korun).
- Má přes 2900 zaměstnanců.
- Mezi konkurenty v maloobchodu se řadí například síť obchodů Pet Center, která má po Česku 104 prodejen (bezmála třetina je v Praze) nebo méně známá síť více než třiceti obchodů Fajn Zoo.
Síť s potřebami pro chovatele je navíc mezi pronajímateli komerčních realit vítaným nájemcem, protože tento byznys v uplynulých letech ukázal svou houževnatost. Firma rostla i v době světové finanční krize a během pandemie posledních tří let.
„Finanční krize, která začala v roce 2007, byla nakonec jedna velká obchodní příležitost, kdy jsme náš řetězec začali víc stimulovat, protože pronajímatelé v tu chvíli začali brát obchody s potřebami pro chovatele jako stabilní nájemce,“ vzpomíná Dušan Plaček.
A i letošní výsledky potvrzují dynamický růst. V posledním fiskálním roce, končícím v červnu, měl holding Plaček Group obrat 260 milionů euro (6,4 miliardy Kč) a zisk EBITDA kolem 120 milionů Kč (zisk před zdaněním a odpisy).
Podívejte se: Seznam Zprávy sestavily žebříček nejhodnotnějších firem
Děkujeme za spolupráci
Partnery České elity jsou Orlen Unipetrol, Penta Fund, Burza cenných papírů Praha, UniCredit Bank, A&O Shearman a Deloitte.
Rodinný byznys, který sahá do roku 1986, se na svém začátku v devadesátých letech 20. století rozvíjel díky velkoobchodu, dovozu krmiv pro psy a kočky a mezinárodnímu obchodu včetně akvaristiky. Velkoobchod má skupina dodnes, ale tvoří už menší část obratu než retailová větev. Zahrnuje obchod se dvaceti zeměmi a zásobování přibližně tisíce nezávislých prodejen.
Vůbec první prodejna s názvem Super zoo se otevřela v tuzemsku až v roce 2004. Dnes je některý z obchodů této značky po České republice dostupný každému zákazníkovi v dojezdové vzdálenosti přibližně patnácti minut.
V covidu byl obrovský boom prodeje mazlíčků a veškeré psí útulky v ČR byly rozebrány. To nám pomohlo.
Původní akvaristika už dnes tvoří jen přibližně desetinu tržeb. Polovinu ale generují pejskaři. Česká republika je díky jejich počtu zemí zaslíbenou, v průměru lidé za psa utratí zhruba 6 tisíc korun ročně a stabilní příjmy se potvrdily i v pandemii, kdy si lidé pořizovali domů nejrůznější zvířata včetně psů, koček a hlodavců.
„V covidu byl obrovský boom prodeje mazlíčků a většina útulků v ČR zela prázdnotou. To nám pomohlo, nejen, že nám narostl obrat, ale zároveň tím, jak se zvětšila populace mazlíčků, tak se v podstatě vytvořil nový trh, ze kterého dodnes těžíme,“ popsal podnikatel.