Hlavní obsah

Covidová kola stále leží ve skladech. Místo nich se prodávají ta dražší

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Kola, která prodejci objednali během zvýšené poptávky v pandemii, se nedaří prodat. A to i přes výrazné slevy. Dobře se ale daří dražším „silničkám“ a gravelům, do kterých jsou vášniví cyklisti ochotni investovat i přes sto tisíc.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Prodejci cyklistických potřeb se po pandemii koronaviru potýkají s nízkým odbytem nakoupených kol. Poté, co o ně byl během pandemie kvůli uzavřeným sportovištím velký zájem, jich kvůli zvýšené poptávce objednali mnohem více, než nakonec bylo potřeba.

Trh s koly se tak propadl přibližně o třetinu a prodejcům se nepodařilo doprodat zásoby kol ze sezony 2022/2023 – a to i přes všemožné slevové akce.

„Podle vyjádření velkých prodejců zůstává cca 40 až 60 procent předobjednaných produktů z doby pandemie neprodaných nebo ve skladech,“ uvedl pro redakci SZ Byznys Petr Velek ze společnosti Opravykarbonu.cz.

„Na základě zkušeností zejména v rámci spolupráce s našimi obchodními partnery pozorujeme citelné obtíže se skladováním kol. Odbyt zásob je znatelně pomalejší především u kol, která si Češi ve velkém objednávali v době pandemie,“ komentuje Velek. Za koronaviru přitom byla kola nedostatkovým zbožím.

Problémy se podle něj týkají především takzvaných „levných kol“, u kterých se cena pohybuje do čtyřiceti tisíc korun. Prodejcům se podle něj kola nedaří prodat ani za nákupní ceny, jelikož je nakupovali draze.

„Cyklistický trh je poslední čtyři roky doslova jako na horské dráze a tento trend bude ještě nějakou dobu pokračovat. Po covidovém období, kdy se vyprodala doslova všechna kola a byl kritický nedostatek všech komponentů, následovalo období, kdy výrobci uvedli na trh rekordní počty kol ve všech kategoriích a poptávka se nasytila,“ sdělil redakci SZ Byznys Martin Kudrna, šéf společnosti Bikero.

„Naopak vlivem ruské invaze na Ukrajinu a související energetické krize došlo k výraznému poklesu poptávky a sklady výrobců a prodejců se rychle přeplnily a loňský rok tak byl ve znamení výprodejů a nekončících slevových akcí,“ dodal.

Prodejci podle něj byli v předobjednávkách na letošní rok opatrní, řada výrobců podle něj doveze minimum kol nebo doprodává staré zásoby. Tato rozhodnutí společně s oživující se poptávkou, rychlým nástupem cyklistické sezony a komplikacemi v námořní dopravě podle něj ovšem opět mohou znamenat zásadní výpadky v nabídce jízdních kol u většiny českých prodejců.

Komplikace s dodávkami kol kvůli situaci v Rudém moři potvrzuje také Pavel Veselý z Koloshopu. Letošní sezona podle něj čelí dvěma problémům, pomalému tempu odprodeje skladových kol, navíc spojenému s nízkými maržemi, a právě zpožděným dodávkám. Na skladě však leží jen některá kola, z jiných se opět stává nedostatkové zboží.

„Je pravda, že na skladech většiny distributorů a některých prodejců je před sezonou velké množství kol, ale pouze v některých kategoriích a například gravely či dětská kola chybějí již nyní. Naopak největší přebytky mají naši dodavatelé v kategorii levnějších elektrokol,“ komentuje Kudrna.

Prodejům však svědčí slunné počasí. Podle Stanislava Bednaříka ze společnosti Endorphin Republic, která nabízí sportovní vybavení, letošním prodejům pomáhá brzký příchod slunných dnů a vysokých teplot. Počet prodejů podle něj roste. Stejně to vidí i Kudrna, podle kterého vlivem počasí a celkového počasí eviduje Bikero za první kvartál rekordní čísla s nárůsty v řádech nižších desítek procent, a to i proti covidovým rokům.

Zájem je o dražší kola

Dobře se daří také trhu s drahými koly od zhruba 120 tisíc korun výše. Jejich prodeje podle Veleka kontinuálně rostou a lidé jsou do nich schopni investovat významné částky.

„Majetnější cyklisté věnují svým kolům péči, která se dá přirovnat k péči o automobily. Bez přehánění lze říci, že mají své hračky rádi a neváhají na údržbu vynaložit i vyšší desítky tisíc korun. V tomto segmentu převažují silniční kola, přičemž top ceny dosahují 150 až 300 tisíc korun,“ říká Velek.

Cyklisté chtějí především silniční kola nebo univerzální gravely, tedy kola typicky na štěrkové či polní a lesní cesty, a investují také do cyklistických doplňků nebo funkčního oblečení.

„Zájem je zejména o kola z vyšší cenové kategorie a téměř nedostatkovým zbožím jsou kola z kategorie gravel. Dobře se prodávají lehká elektrokola, kde se jejich hmotnost u některých značek blíží ke standardní váze neelektrických kol. Také nám již druhým rokem výrazně roste prodej cyklodoplňků a cyklooblečení,“ komentuje Bednařík.

Doporučované