Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Je to první krok Coopu, pod který spadá 2500 obchodů v regionech, k plnohodnotnému e-shopu s rozvážkou nákupů domů, byť zatím v pilotním provozu.
Coop službu testuje ve spolupráci s logistickým partnerem Českou poštou v mikroregionu Hlinecko na Vysočině. Rozvoz pro celou oblast zajišťuje z jedné centrální prodejny. Doprava stojí 77 korun a zboží přijde do 24 hodin.
Jak řekl marketingový ředitel Lukáš Němčík, prioritou není rychlost ani snaha soupeřit s e-shopy typu Rohlík.cz, ale vykrytí bílých míst na mapě, kde běžná komerční služba nedává ekonomický smysl.
„Před třemi roky jsme spustili projekt automatických obchodů 24/7, které mají velký ohlas. Pořád jsou ale místa, kde prodejna není, nebo jsou tam zákazníci, kteří se na prodejnu nedostanou. Senioři, mladí, nemocní, důvodů je hodně,“ řekl ke spuštění služby Němčík.
„V Praze dostanete zásilku do čtyřiceti minut. To sice není nikde v regionu udržitelné, ale dokážeme to naplánovat tak, aby zákazníci v regionech měli komfort nákupu,“ uvedl.
Dodal, že se družstevní skupina opře o základnu obchodů na venkově a díky nim může obsluhovat venkovské oblasti jednodušeji než rozvážkové služby, které zboží vozí z centrálních skladů.
Na projektu, který by se po plánovaném půlročním testování mohl v případě úspěchu rozšířit do dalších regionů, se podílí také karetní společnost Mastercard.
Služba se od ostatních liší svým sociálním rozměrem. Ten kromě obsluhy hůře dostupných obcí na venkově zahrnuje také možnost, aby si zákazníci kromě e-shopu e-coop.cz mohli objednat i fyzicky s pomocí poštovního doručovatele. Ten nákup objedná na tabletu a odešle do systému. Není však možné platit hotově.
„Máme množství lidí, kteří na prodejnu nemohou, jsou vázáni na asistenční služby na rodinu atd. Nejde nám o to, ovládnout potravinový trh, je to další díl skládačky, jak obsluhovat regiony,“ uvedl Němčík.
Rozvoz potravin bude probíhat tak, že se nejdříve nákupy převezou na poštu, odkud se rozdělí doručovatelkám pro závoz do konkrétních míst.
Výběr zboží nezahrnuje všechny položky, které Coop celorepublikově nabízí, a nabídka neobsahuje žádné mražené zboží.
Bude to fungovat, věří pošta
Skupina Coop v posledních letech rozvíjí síť automatických prodejen 24/7. Má jich už desítky. O službu je zájem, potvrzuje také poslanec Tomáš Dubský, předseda Sdružení místních samospráv. Některé obce se na otevírání prodejen v zapadlých místech nákladově podílejí například formou částečné úhrady nájmů. V případě rozvozu z e-shopu o podobné kooperaci nebyla řeč.
Pro Českou poštu je spolupráce výhodná, podle ředitele Miroslava Štěpána to neznamená vysoké vstupní investice a přinese to větší vytížení doručovatelů i vyšší efektivitu. Pošta musela nakoupit chladicí boxy. Naopak tablety či mobilní telefony pro doručovatele pořizovala bez ohledu na tuto novou službu.
Služba se spustila dnes ráno. Na e-shopu e-coop.cz ji zákazníci najdou pod nenápadnou záložkou Doručení domů.
„Kontaktní síť pošty je určena, aby se opravdu rozvíjela. Asistenční služby, které přinášíme na trh pro občany na venkově má smysl. Česká pošta má kapacity a schopnosti reorganizovat práci mezi čtyři tisíce lidí v terénu. Jsem přesvědčen, že projekt bude fungovat, je připraven perfektně,“ řekl Miroslav Štěpán.