Hlavní obsah

Tři hrozby pro české podnikatele: zdražování, válka a šetřiví zákazníci

Foto: Shutterstock, PopTika, Seznam Zprávy

Konflikt na Ukrajině bude mít významný dopad na pětinu podniků.

Dvě třetiny podniků se připravují na pokles tržeb. Trápí je také vysoké ceny energií i menší poptávka ze strany zákazníků, kteří nebudou mít tolik peněz. Je třeba zakročit, zní z Asociace malých a středních podniků ČR.

Článek

Zdražování, současná špatná hospodářská situace i konflikt na Ukrajině, to vše má dopad na řadu českých podnikatelů. Čeho se malé a střední firmy nejvíce obávají zmapovala v průzkumu Asociace malých a středních podniků ČR (AMSP ČR) a rozvojová platforma DoToho! Zúčastnilo se ho přes 300 respondentů.

Naprostá většina společností se nyní bude potýkat s inflací a 86 procent z nich uvedlo, že pro jejich podnikání bude znamenat problém. Inflace je v Česku aktuálně třetí nejvyšší z Evropské unie. Dubnová inflace dosáhla 14,2 procenta a očekává se, že v budoucnu poroste až k 15 procentům.

31 procent podnikatelů a firem tvrdí, že je růst cen podstatně ovlivní. Další více než třetinu společností (36 procent) ovlivní růst inflace středně, na 19 procent bude mít jen malý vliv. Zbylé firmy předpokládají, že se jich zvyšování cen nedotkne.

Téměř 70 procent oslovených pak uvedlo, že je nějakým způsobem poznamená válka na Ukrajině. Z průzkumu vyplývá, že významný dopad bude mít až na pětinu podniků (18 procent). 31 procent firem očekává, že stávající situace jejich provoz neovlivní, na 29 procent očekává střední potíže a zbylých 22 procent jen malé.

Zase ty energie

„To, co podnikatelský sektor tíží, jsou už od podzimu 2021 dopady dramatického růstu cen energií na firmy, aktuálně umocněné mezinárodní situací. Na příjmové stránce se pochopitelně už začínají projevovat obavy spotřebitelů z dalšího vývoje v podobě omezení výdajů,“ řekl Josef Jaroš, předseda představenstva AMSP ČR.

V rámci průzkumu právě výdaje za energie vnímá jako nejrychleji rostoucí nákladovou položku více než polovina respondentů.

V pořadí třetí hrozbou, které se podnikatelé obávají, je pak pokles tržeb, který souvisí jak s válkou na Ukrajině, tak s inflací, a jako hrozbu pro svůj byznys ho vidí 66 procent firem. Téměř třetina (30 procent) se chystá na skoro čtvrtinový pokles. 16 procent předpokládá, že jim tržby v důsledku konfliktu a vysoké inflace klesnou o desetinu.

15 procent podniků očekává, že se jim tržby sníží o méně než 50 procent, šest procent pak čeká s více než poloviční propadem. Naopak další třetina společností uvedla, že s poklesem tržeb nepočítá. Čtyři procenta firem dokonce předpokládají, že jim díky růstu cen a nynějšímu konfliktu tržby porostou.

Přes 40 procent podniků již pociťuje menší poptávku ze strany zákazníků po svém zboží a službách.

Kvůli dopadům negativních faktorů volá Asociace malých a středních podniků ČR po efektivním zásahu státu, který by alespoň částečně pomohl ohroženým podnikatelům kritické období přečkat. „V současné době probíhají o možnostech podpory jednání. Ze strany slyšíme, že jde o novou realitu trhu, se kterou se musíme naučit žít,“ říká Jaroš.

O jakých konkrétních krocích obě strany jednají prozatím pomlčel, uvedl však, že důležitou pomocí by byla forma podpory za náklady na energie, ať už formou zastropování cen nebo podobných kompenzací, které firmy využívaly během pandemie koronaviru.

„Pokud podnikateli zdraží energie o stovky procent, musí jednat hned. Bez zásahu a pomoci státu se podnikatelský sektor malých a středních podniků jen těžko obejde, pokud řešení nepřijde včas, pro řadu firem už může být pozdě, protože přestanou existovat,“ komentoval stav předseda AMSP ČR.

Mezi dalšími problémy podniky uvádějí růst cen nájmů, zhoršenou platební schopnost, útlum plánovaných investic nebo navýšení úroků kvůli rostoucí inflaci. Mezi další problémy patří narušení dodavatelského a odběratelského řetězce a výpadky v dodávkách surovin.

Řada podnikatelů však podniká kroky, aby dopady krize na svůj byznys snížila. Nejčastěji snižují provozní náklady na energie (přes 35 procent). Snaží se srazit i další výdaje, včetně personálních. Čtvrtina už musela pozastavit část svých aktivit a utlumit investice.

S restartem byznysu pomáhá firmám malé a střední velikosti projekt DoToho!, který propojuje úspěšné byznysmeny s menšími firmami, které jsou kvůli dopadům koronaviru a současným ekonomickým problémům ohroženy. Projekt už má za sebou dva běhy, do kterých se zapojilo celkem 220 podnikatelů a zahrnuje různé formy poradenství.

V praxi tak mentoři pomáhají podnikatelům rozpoznat oblasti, na které se mají ve svých byznysech zaměřit a které jim umožní další rozvoj. Na ně navazují experti, kteří se svými radami už soustředí na oblasti, v nichž má dojít ke konkrétním změnám. Během pandemie se velká část zapojených podnikatelů zajímalo o to, jak kvůli zavřenému maloobchodu prodávat zboží přes e-shop. Dnes se zajímají více o restrukturalizaci firmy a také omezování méně potřebných nákladů.

„Do budoucna plánujeme významně rozšířit nabídku služeb o nové produkty, které budou vycházet vstříc individuálním potřebám podnikatelů,“ uvedl Martin Mára, programový manažer projektu DoToho!

"Podle dlouhodobého plánu by platformu mohlo ročně využívat až 1200 firem, doplnil Pavel Přikryl, spoluzakladatel projektu.

Doporučované