Hlavní obsah

Čínští prodejci na Amazonu se chystají zvýšit ceny pro USA. Nebo úplně odejít

Foto: Shutterstock.com/Sundry Photography

Ilustrační snímek.

Čínské společnosti, které prodávají na Amazonu, se připravují na zvýšení cen pro USA nebo na odchod z tohoto trhu. Důvodem je zvýšení cel, o němž rozhodl prezident Donald Trump.

Článek

Americký prezident Donald Trump ve středu oznámil, že zvýší cla na čínský dovoz na 125 procent z dosavadních 104 procent, čímž vystupňoval konfrontaci mezi dvěma největšími světovými ekonomikami. Tím pádem se čínské zboží stalo mnohem dražší a v USA o něj není zájem.

Prezidentka největší čínské asociace pro elektronický obchod a samotní obchodníci, kteří prodávají na Amazonu, jenž nemá vlastní výrobky a funguje pouze jako tržiště a zasilatelství, se připravují na zvýšení cen pro USA nebo rovnou na odchod z amerického trhu.

„Nejde jen o cla, ale o to, že se naprosto zahltí celá struktura nákladů,“ řekla agentuře Reuters Wang Sin, prezidentka šenčenské asociace přeshraničního elektronického obchodu, která zastupuje více než 3000 prodejců na Amazonu.

„Bude velmi těžké pro kohokoli přežít na americkém trhu,“ dodala s tím, že cla mohou vést také ke zpožděním v celním řízení a vyšším logistickým nákladům. „Takže pro všechny z nás, kdo nyní podnikají v přeshraničním elektronickém obchodování, je to skutečně bezprecedentní rána,“ uvedla Wang Sin.

Někteří prodejci hodlají zvýšit ceny v USA, zatímco jiní se poohlížejí po nových trzích, uvedla Wang Sin. S jejím tvrzením souhlasí dalších pět prodejců Amazonu se sídlem v Šen-čenu, s nimiž agentura Reuters ve čtvrtek hovořila.

V Číně působí přibližně polovina prodejců Amazonu; jen v jihočínském městě Šen-čen je registrováno více než 100 000 firem prodávajících v tomto internetovém obchodě patřícím americké společnosti Amazon.com. Podle poskytovatele služeb elektronického obchodu SmartScout generují tyto čínské firmy roční příjmy ve výši 35,3 miliardy dolarů (asi 805,43 miliardy korun).

V Číně se nacházejí také výrobní základny dalších významných platforem elektronického obchodu, jako jsou Shein a Temu. Podle čínské státní rady činil v loňském roce dovoz a vývoz v rámci přeshraničního elektronického obchodování 2,63 bilionu jüanů (8,16 bilionu korun).

Společnost Amazon nedávno oznámila, že zvažuje rozšíření své logistické infrastruktury v USA v hodnotě 15 miliard dolarů. Projekt by zahrnoval výstavbu přibližně 80 nových logistických zařízení ve městech i venkovských oblastech, přičemž některá centra by měla být vybavena pokročilou automatizací.

Žádná jiná země se spotřební síle USA ani nepřibližuje, což výrazně omezuje produkci, kterou může zbytek světa absorbovat, a zvyšuje riziko zesílení cenových válek mezi čínskými vývozci, které stlačí ziskovost.

Z pěti prodejců, kteří hovořili s agenturou Reuters, tři uvedli, že se budou snažit zvýšit ceny svého vývozu do USA, zatímco dva plánují trh zcela opustit.

Například Brian Miller, který prodává na Amazonu ze Šen-čenu již sedm let, uvedl, že v současných podmínkách nevidí důvod pro vývoj nových produktů, a předpokládá, že on i ostatní prodejci budou muset prudce zvýšit ceny, až za jeden nebo dva měsíce dojdou současné zásoby.

Stavebnice pro děti, které se na Amazonu prodávají za 20 dolarů (asi 456 korun) a jejichž výroba stála jeho společnost tři dolary, by nyní přišly na sedm dolarů včetně cla. Zachování marží by si vyžádalo zvýšení ceny nejméně o 20 procent a ceny dražších hraček by se mohly zvýšit až o 50 procent, řekl.

„Pokud se situace nezmění, pak nevidím scénář, podle kterého by bylo nadále životaschopné zajišťovat produkty pro americký trh v Číně. Výroba pro USA by se musela přesunout do jiných zemí, jako je Vietnam nebo Mexiko,“ dodal Miller.

Vzhledem k závažnému dopadu na malé podniky a výrobce v Číně hrozí, že cla povedou k rychlému zvýšení míry nezaměstnanosti v Číně, uvedla Wang Sin.

Doporučované