Hlavní obsah

Čínské značky válcují svět i v českých obchodech

Foto: Vera Larina, Shutterstock.com

Čínské značky zcela ovládly segment elektroniky. Jsou levnější a mají více funkcí.

„Made in China“ získává na dominanci. Hlavně u televizí a mobilů vítězí noví hráči - také z východu. A zboží z Číny bude přibývat.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nejlepší parametry a nejlepší cena. Z takového zadání při vyhledávání vychází v e-shopech s elektronikou jednoznačný vítěz - čínské značky. Češi se jim rozhodně nebrání a brzy zřejmě uvidí v obchodech ještě větší záplavu čínské elektroniky.

„Skutečně pozorujeme změny na trhu televizí. Čínské značky jako například TCL a Hisense v posledních letech získávají stále větší podíl na trhu. Důvodem je kombinace cenové politiky, zlepšující se kvality zpracování a technologického pokroku. Nabízejí špičkové parametry za nižší ceny než tradiční značky, což oslovuje široké spektrum zákazníků,“ řekla Eliška Čeřovská z Alza.cz. ještě před posledním trumpovým úderem na Peking.

„Klasická“ zavedená jména jako LG či Samsung tak dnes pouští velkou část trhu právě čínským nováčkům. „Trh s elektronikou se neustále vyvíjí, což platí i pro segment televizorů, kde si postupně získávají své postavení nové čínské značky, které úspěšně konkurují tradičním lídrům. Tento trend je viditelný i v České republice, kde například TCL zaznamenalo mezi lety 2021 a 2023 znatelný nárůst tržního podílu,“ potvrzuje i Petra Psotková, mluvčí Datart.

Reklama, pokrok i cena

Za úspěchem stojí podle obchodníků hned několik faktorů. Tím prvním je technologický pokrok. „Výrobci jako TCL či Hisense dnes nabízejí špičkové zobrazovací technologie, které se vyrovnají, nebo v některých aspektech dokonce překonávají tradiční lídry. Například TCL uvedlo na český trh největší televizor s úhlopříčkou 115 palců (292 cm), což je unikát v daném segmentu,“ dodává Psotková.

Firma navíc masivně investuje do reklamy a sportovního partnerství a díky tomu se dostává do povědomí zákazníků. Největší roli ale hraje cena. A tam srovnání vychází jednoznačně. „Čínské televize jsou často dostupnější než modely od korejských konkurentů, přestože nabízejí podobné parametry. To je zásadní pro spotřebitele, kteří hledají nejlepší poměr cena/výkon,“ dodává Psotková.

A situací může ještě zamíchat i obchodní válka mezi USA a Čínou, která se v posledních dnech rozhořela naplno. Lze předpokládat, že zboží, které na americkém trhu neúměrně podraží, přestanou Američané kupovat, a to pak zamíří i na evropský trh.

Analýza agentury Bloomberg například pracuje se scénářem, který v případě amerických cel na Čínu ve výši 104 procent předpokládá masivní přesměrování čínských exportů směřujících do USA, a to ve výši až 85 procent z 582 miliard dolarů.

To může proběhnout buď přes velká online tržiště působící v Evropě, nebo nepřímo skrze distributory, kteří dovážejí spotřební zboží z čínských fabrik a pak ho v Evropě prodávají. V každém případě by to mohlo vyústit v cenovou válku o spotřebitele mezi Číňany a zbytkem světa.

Doprava z Asie loni rostla o třetinu

Nejde přitom jenom o segment televizorů. Čínské značky bodují také u domácích spotřebičů či elektroniky. „Například u mobilních telefonů je to Xiaomi, notebooku Huawei. Čínští výrobci stále více investují do vývoje a inovací,“ dodává Čeřovská.

V loňském roce také o třetinu vzrostl dovoz zboží z Číny. „Vozíme kontejnery a palety. Obsah neznáme, ale můžeme potvrdit, že loni se námořní dopravě dařilo. Doprava z Asie vyrostla o 30-35 procent,“ potvrzuje David Knobloch, jednatel a spolumajitel zasílatelské společnosti NTG Air & Ocean.

7675 čínských aut prodaných loni v Česku

Stále více je o Číně slyšet i v oblasti automotive. Dovoz aut z Číny na český trh se loni více než zdvojnásobil. Zatímco v roce 2023 si Češi pořídili 3516 čínských aut, loni už jich bylo 7675.

Auta čínské provenience tak tvořila 3,3 procenta tuzemského trhu nových osobních vozů, vyplývá z údajů Svazu dovozců automobilů. Nejprodávanější čínskou značkou na českém trhu pak loni byla - původně britská a Číňany obnovená - MG se 4311 prodanými vozy.

Doporučované