Článek
Lodě „mizí“ z čínských vod. Průmyslové sledovací systémy je nezobrazují, což pro globální dodavatelský řetězec znamená další potíže a může to zbrzdit dodávky zboží.
Pravděpodobně za tím stojí rostoucí izolace Číny od zbytku světa kvůli prohlubující se nedůvěře vůči zahraničí. Analytici podle serveru CNN začali pokles lodní dopravy pozorovat už koncem října, kdy se Čína připravovala na přijetí právních přepisů, jež upravují ochranu osobních údajů.
Společnosti poskytující údaje o lodní dopravě mohou obvykle sledovat lodě po celém světě, protože jsou vybaveny vysílačem automatického identifikačního systému (AIS).
Tento systém pomocí vysokofrekvenčního rádia lodím umožňuje odesílat informace o poloze, rychlosti a kurzu do stanic, které jsou umístěny podél pobřeží. Pokud je loď mimo jejich dosah, mohou být informace vyměňovány prostřednictvím satelitu.
V současné době pozorujeme v celém odvětví snížení počtu pozemních signálů AIS v Číně.
To se však neděje v případě druhé největší ekonomiky světa, která v globálním obchodu hraje klíčovou roli. Podle poskytovatele údajů o globální lodní dopravě VesselsValue se za poslední tři týdny počet lodí, které vysílají signály z Číny, snížil téměř o 90 procent.
„V současné době pozorujeme v celém odvětví snížení počtu pozemních signálů AIS v Číně,“ uvedla Charlotte Cooková, hlavní obchodní analytička VesselsValue.
Čínské ministerstvo zahraničních věcí tvrdí, že stanice AIS podél čínského pobřeží, které jsou legálně vybudovány v souladu s mezinárodními smlouvami, nebyly vypnuty a „fungují normálně“, stejně tak veřejně dostupné platformy AIS.
Analytici už však našli viníka: čínský zákon o ochraně osobních údajů, který vstoupil v platnost 1. listopadu 2021. Ten vyžaduje, aby společnosti, které zpracovávají údaje, získaly souhlas čínské vlády, než data vyšlou za hranice Číny. Peking se obává, že by informace mohly skončit v rukou zahraničních vlád.
Podle Cookové byly počátkem měsíce na pokyn orgánů národní bezpečnosti odstraněny některé transpondéry AIS ze stanic umístěných podél čínského pobřeží. Jediné systémy, které mohly zůstat, musely být instalovány „kvalifikovanými stranami“.
S blížícími se Vánocemi by ztráta informací z pevninské Číny, kde se nachází šest z deseti nejrušnějších kontejnerových přístavů na světě, mohla způsobit další problémy v globální lodní dopravě
Dodavatelské řetězce jsou letos pod tlakem, protože se silně přetížené přístavy snaží udržet krok s rychle rostoucí poptávkou po zboží. Čína je jedním z hlavních světových dovozců uhlí a železné rudy a také velkým vývozcem kontejnerů.
Podle Cookové se lodní společnosti spoléhají na údaje ze sledovacích systémů a nedostatek čínských dat mohl významně ovlivnit přehlednost námořního dodavatelského řetězce v celé Číně.
„S blížícím se vánočním obdobím to bude mít opravdu velký dopad na dodavatelské řetězce a to je nyní nejdůležitější prvek,“ řekl Georgios Hatzimanolis ze společnosti MarineTraffic. Očekává, že ztráta údajů o lodích z Číny bude mít velký dopad na dodavatelský řetězec, protože společnosti mohou přijít o zásadní informace o časech dokování, vykládky a odjezdu lodí.
Dodal, že globální dodavatelský řetězec je již nyní pod velkým tlakem. Nepotřebuje další faktor, který by ho ještě ztížil.
Čína přitvrzuje v oblasti ochrany osobních údajů, což je špatná zpráva také pro největší technologické společnosti.
Touha Číny udržet si absolutní kontrolu nad všemi údaji a informacemi v rámci svých hranic není překvapivá, protože prezident Si Ťin-pching pokračuje v upevňování dominance vládnoucí komunistické strany ve všech aspektech ekonomiky a společnosti. Země usiluje o ekonomickou soběstačnost, protože čelí vnějším hrozbám, jako jsou americké sankce.