Článek
Podle nařízení EU o digitálních službách (DSA) jsou firmy s více než 45 miliony uživatelů označovány za VLOP, což je zkratka z anglických slov Very Large Online Platform. Tyto firmy se na svých platformách musejí více snažit bojovat proti nezákonnému a škodlivému obsahu a padělaným výrobkům. Vztahují se už například na Google, Facebook, YouTube, TikTok nebo na síť X.
EK dnes ve svém tiskovém sdělení oznámila, že čínský internetový obchod Temu považuje za velmi velkou online platformu (VLOP). V Evropské unii se na ni tedy budou vztahovat přísnější pravidla pro internetový obsah.
„Po dnešním označení jako VLOP bude muset Temu do čtyř měsíců od oznámení (tedy do konce září 2024) splnit přísnější pravidla podle DSA, jako je povinnost řádně posoudit a zmírnit jakákoli systémová rizika vyplývající z poskytování jejich služeb, včetně nabízení a prodeje padělaného zboží, nebezpečných nebo nelegálních produktů a zboží, které porušuje právo duševního vlastnictví,“ uvedla Komise.
Internetový obchod Temu vstoupil na trh EU v dubnu loňského roku. Firma uvedla, že za šest měsíců do konce března měla v EU měsíčně v průměru 75 milionů aktivních uživatelů.
Loni v dubnu EK určila prvních 17 firem s označením VLOP a dva velmi velké online vyhledávače (VLOSE). Šlo o podniky Alibaba AliExpress, Amazon Store, Apple AppStore, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, Wikipedia, YouTube a Zalando. Za velké vyhledávače byly označeny Bing a Google Search. Následně loni v prosinci přibyly Pornhub, Stripchat a XVideos a letos v dubnu čínský internetový prodejce módy Shein. I s Temu jich je tedy nyní 24.